اصفهان- خودباوری و یقین قلبی به قرب الهی باعث شد تا انگیزه نیروهای رزمنده تغییر کند و جنگ برای آنها صحنه‌ رسیدن به قرب الهی معنا شود تا پیروزی خرمشهر را به نام خود کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، پیروزی خرمشهر با وجود کمی نیرو و تجهیزات جای شگفتی بسیاری برای اهل فکر باقی گذاشت که چگونه پیروزی این نبرد ناعادلانه را به نام رزمندگان خالص و اسلام تمام کردند.

علی حامدنیا یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است که تمام اتفاقات آن زمان را با گوشت و پوست خود لمس کرده و از نزدیک شاهد انگیزه و اخلاص نیروهای جوان و انقلابی بوده است. وی اکنون در انجمن مردم نهاد رزمندگان زرهی دفاع مقدس فعالیت دارد و به صورت داوطلبانه کتب شهدا و اتفاقات گذشته و خاطرات زمان دفاع مقدس را ضبط و ثبت می‌کنند. حامدنیا از رمز پیروزی و فتح خرمشهر که باور آن برای بسیاری سخت است، به خبرنگار مهر می‌گوید: حضور مردم در قالب تشکل ارتش و بسیج را در پیروزی جنگ بسیار اثرگذار بود و مردم با آن نیت و انگیزه‌ای وارد عرصه می‌شدن که تکلیف الهی و شرعی خود را انجام دهند. امام خمینی (ره) در آن زمان واجب کفایی را مطرح کردند و مردم در ادامه مسیر امام و پیشوای خود درصدد بودند که این مأموریت را ادا کنند.

وی ادامه می‌دهد: عمده نیروها داوطلب چنین نگرش و انگیزه‌ای داشتند اگر چه در میان آنها افرادی با انگیزه ملی و وطنی هم حضور داشتند اما هدف اصلی نجات سرزمین‌های مادری از چنگال دشمن بود و همه برای آن از جان و دل مایه می‌گذاشتند و دشمن را به عقب برانند.

آغازی با ادای تکلیف الهی و بندگی خدا

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس معتقد است که حضور نیروهای مردمی و بسیجی با ادای تکلیف الهی آغاز می‌شد اما رفته رفته به مراحل خاص تقوا و بندگی خدا نائل می‌شدند؛ عملیات به عملیات روحیه‌ها تغییر پیدا می‌کرد و حتی در حالت مجروحیت به میدان جنگ باز می‌گشتند چراکه صحنه را پله‌ای برای قرب خدا می‌دیدند و خود را برای آن آماده می‌کردند.

وی می‌گوید: جنگ دیگر در لغت نامه رزمندگان به مرحله‌ای برای تکامل و رشد معنوی تغییر معنا داده بود که جنگیدن و تیر و ترکش را ابزاری برای طی کردن ترقی می‌دانستند و این موضوع به خوبی در بین خاطرات شهدا کاملاً مشهود است. از این رو نصرت‌های الهی هم به دل‌های پاک جوانان می‌رسید و کار را تنها برای رضای خدا انجام می‌دادند.

۱۱ هزار اسیر در شهر خرمشهر

حامدنیا اعتقاد و باور قلبی رزمندگان را تنها قرب الهی می‌دانست که اغلب برای حفظ خود در محضر الهی به یکدیگر نهیب هم می‌زدند که کار خطایی از آنها سر نزند؛ این موارد حتی در شیوه جنگیدن ما هم دخیل شده بود. زیرا در آن زمان با موجی از نیروهای دشمن مواجه شدیم و از ورود شلمچه هر ۱۰۰ متر نیرویی کم سن و سال برای هدایت سایر نیروها مستقر بود و با این وجود حدود ۱۱ هزار نفر در شهر خرمشهر اسیر گرفته شد.

وی با بیان اینکه اینها ظواهر امر است و در پشت صحنه نیز تمام استکبار جهانی علیه کشور ما قرار گرفته بود و از دشمن حمایت می‌کردند، می‌افزاید: با این شواهد است که می‌گویند خرمشهر را خدا آزاد کرد و فتح خرمشهر را فتح خاک نمی‌دانند بلکه فتح ارزش‌های الهی است و همه اینها مدیون روحیه معنوی نیروها بود.

نبرد با چوب دستی

این رزمنده دفاع مقدس البته می‌گوید که بر آموزش و بهترین شیوه مقابله با دشمن تاکید می‌شد اما تعدد نیروهای دشمن را نمی‌توان نادیده گرفت که کارشناسان نظامی شوروی سابق و اسرائیل در منطقه حضور داشتند و تمام سازو برگ ارتش سرخ شوروی در اختیار ارتش عراق بود. این در حالی است که بنده در منطقه دعلاویه اوایل جنگ تجهیزاتی نداشتیم و فرمانده ما اره دستی آورد و می‌گفت در جنگل چوب دستی برای خود فراهم کنید که بچه‌ها هم عقب ننشستند و مردانه ایستادند.

وی به خودباوری نیروهای رزمنده تاکید می‌کند و می‌گوید این خودباوری فوق العاده در جنگ راهگشا بود که معتقد بودند باید پیروز و غالب میدان شوند و این موضوع در ذهن تک تک نیروها بود و این اخلاص که در آیات و روایات هم بدان تاکید شده رمز پیروزی است. همچنان این القا این حالات روحی و روانی سخت اما باور پذیر است و امیدواریم که جوانانمان به این خودباوری در این صحنه جنگ اقتصادی و نیل به پیروزی برسند.