زنجان-معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان گفت: جشنواره «نقد برتر» در هفته قوه قضاییه سال ۱۴۰۱ و  با هدف شناسایی نقدهای برتر و کاربردی در مورد دستگاه قضایی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تقی فتحی قبل از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: فراخوان جشنواره نقد برتر منتشر شده و شرکت‌کنندگان تا ۱۵ خرداد فرصت دارند تا آثار خود را از طریق نشانی اینترنتی www.Naghd.eadl.ir به دبیرخانه ارسال کنند.

 وی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره افزود: این جشنواره در راستای اجرای مأموریت‌های قوه قضائیه خصوصاً «احیا حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع» که در اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی پیش بینی شده است و نیز راهکارهای مندرج در سند تحول قضائی با عنوان تقدیر از نقدهای برتر درباره قوه قضائیه … برگزار خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: در این جشنواره، آثار مختلف رسانه‌ای، علمی، حقوقی و… در قالب‌های مختلف مکتوب و چند رسانه‌ای مورد ارزیابی و تقدیر قرار خواهند گرفت. بر این اساس ۱۰ محور اصلی و ۵۵ محور فرعی برای آثار دریافتی از سوی منتقدین در نظر گرفته شده است.

فتحی رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل‌وفصل دعاوی و رفع اختلافات، پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی، نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور، احیا حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام را از اهداف برگزاری جشنواره «نقد برتر» عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اصلاح مجرمان، نظام مدیریتی قوه قضائیه و سازمان‌های تابعه، کارکردهای رسانه‌ای در قوه قضائیه، رویکردهای تحول و تعالی در قوه قضائیه و کارکردهای برون سازمانی قوه قضائیه از اهداف این جشنواره است، متذکر شد: ذیل هرکدام از محورهای اصلی محتوایی، تعدادی محور فرعی نیز موجود است که با مراجعه به سایت نقد برتر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه  جشنواره نقد برتر نخستین دوره خود را تجربه می‌کند اظهار کرد: این جشنواره هفته اول تیرماه سال ۱۴۰۱ و به مناسبت هفته قوه قضائیه با حضور رئیس قوه قضائیه با دعوت از نقدکنندگان برتر، اصحاب رسانه و مسئولین دستگاه قضائی برگزار می‌شود. در هر گروه از جامعه هدف، بر اساس نظر هیئت‌های داوری، در قالب سه نوع جایزه ازجمله نقدهای طلایی، نقدهای نقره‌ای و نقدهای برنزی (در مجموع ۱۲ اثر) از منتقدین تقدیر به عمل می‌آید، همچنین جوایز نفیسی نیز به منتقدین برتر اهدا خواهد شد.

فتحی افزود: هیئت داوران جشنواره نقد برتر متشکل از جمعی از افراد دارای تخصص، دانش، تجربه و شهرت در حوزه‌های خاص است. لذا بر این اساس، منتقدین صاحب اثر می‌توانند آثار خود را با محورهای یاد شده را حدفاصل تاریخ ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد سال ۱۴۰۱ با مراجعه به آدرس سایت نقد برتر https://naghd.eadl.ir و سامانه نقد برتر naghdebartar.ir ثبت و ارائه کند. البته امکان تمدید این محدوده به مدت چند روز نیز وجود دارد.