نیر- فرماندار شهرستان نیر گفت: با برگزاری نشست‌های کارشناسی، مشکلات تقسیم آب بین ۲ شهرستان نیر و سرعین به زودی چاره اندیشی و برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام محمدی بعد از ظهر شنبه در نشست با فرماندار سرعین در راستای حل مشکلات آبی ۲ شهرستان اظهار کرد: برای اجرای طرح تقسیم حقابه ۶ روستای بالادستی شهرستان‌های نیر و سرعین، ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات آب این ۶ روستا از طریق احداث تقسیم‌کننده بتنی توسط شرکت آب منطقه‌ای اردبیل حل می‌شود، تصریح کرد: اختلافی که بر سر نهر بایرام‌بلاغی بین روستای اسلام‌آباد و آلوارس رخ داده، قابل حل است.

فرماندار شهرستان نیر گفت: حل اختلاف بین اهالی روستاهای ذینفع توسط فرمانداری‌ها در اولویت است و هیچ اجحافی در حق کشاورزان روستاهای اسلام‌آباد، میمند و پیرنی نخواهد بود.

محمدی با بیان اینکه طرح کارشناسی شده منطقی و قابل اجرا است، افزود: شهرستان‌های همسایه نیر و سرعین دارای قرابت گردشگری و توریستی هستند و مشکلات آبی این ۲ شهرستان به یکدیگر مرتبط است که در یک فضای کارشناسی مرتفع می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: فرمانداری‌های نیر و سرعین بر استفاده بهینه از منابع آب و رعایت حقوق حقه طرفین بر اساس اسناد و مدارک موجود و طبق توافق و عرف محل با رعایت اصل عدالت با هدف جلوگیری از تبعات ناشی از تقسیم سنتی آب تاکید دارند.

محمدی اضافه کرد: سازه بتنی مقسم آب با رعایت استانداردهای لازم در محل‌های مورد نظر با مشارکت و نظارت فرمانداری‌ها و با تأمین اعتبار اجرا خواهد شد.

فرماندار شهرستان نیر خواستار همکاری اعضای شوراهای اسلامی و معتمدین هر ۲ طرف و اهالی در حل این مشکلات شد.

فرماندار سرعین نیز در این جلسه بیان کرد: حل مشکلات اجتماعی آبی در شرایط کنونی آب که یک مشکل جهانی است، خود یک جهاد محسوب می‌شود.

باقر باقرزاده گفت: دفاع از حق اهالی و رعایت حقوق کشاورزان در دستور کار فرمانداری سرعین است و اگر تصمیمی در این زمینه می‌گیریم، هدفی جز استفاده بهینه آب برای عموم اهالی روستاهایی که حقابه آنها از این نهر است، نداریم.