زنجان-نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص حق آبه استان زنجان از قزل اوزن بی عدالتی صورت گرفته است.

مصطفی طاهری در جلسه مشترک مدیران صنعت آب و برق استان زنجان، سهم استان زنجان با بیان اینکه ۳۱ درصد قزل اوزن در استان زنجان جاری است، گفت: مدیریت آب تنظیمی ۴۷ میلیون مترمکعب یعنی ۱۰ درصد از آب تولیدی استان است.

وی با بیان اینکه باید توجه جدی به مدیریت منابع آب در استان زنجان صورت بگیرید، افزود: پیشنهادهای عملی برای حل مشکلات ارائه شده که در آینده حتماً عملیاتی خواهد شد.

طاهری با بیان اینکه سدهای مهمی برای استان مصوب شده است، ادامه داد: برای منطقه قره پشتلو که دچار تنش آبی است سدی تعریف شده است و برای حل مشکل این منطقه مراجعات بسیاری انجام شده است، ولی متاسفانه کار همواره به آینده موکول می‌شود.

طاهری با بیان اینکه شهرستان طارم نیازمند بهره مندی از تخصیص آب قزل اوزن است، گفت: شهرستان ۲۲ رودخانه دارد اما یک قطره آب تنظیمی هم ندارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی به کشت ۱۵ هزار هکتار زیتون در شهرستان طارم اشاره کرد و گفت: باید متوجه بود که از بین رفتن این باغ‌های زیتون یک روال معمول نیست و احیای آن ۱۵ تا ۲۰ سال زمان نیاز خواهد داشت و در حال حاضر آبیاری این سطح از باغ های زیتون نیازمند آب استان‌های دیگر است.

طاهری با بیان اینکه زنجان با دارا بودن ۱،۳ دهم جمعیت و سرزمین ایران نمی‌گوییم معادل ۴.۳ دهم آب تولیدی ولی باید از حداقل میانگین آب تخصیصی در کشور را بهره‌مند باشد.

وی با تاکید بر بی عدالتی روی‌داده در حق استان زنجان در مورد مدیریت آب تنظیمی افزود: واقعیت این است که مردم زنجان در بخش‌های مختلف آب دارند، ولی تشنه هستند چرا که حق دست زدن به آن را ندارند.