رشت- مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به آغاز ثبت نام مرحله شهرستانی چهل و پنجمین مسابقات قران کریم، گفت: این مسابقات ویژه بانوان و آقایان بالای ۱۸ سال است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علیزاده صبح چهارشنبه در گفتگو با رسانه‌ها با بیان اینکه شیوه نامه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و نغمات دینی جمهوری اسلامی با محوریت بقاع متبرکه ابلاغ شده است، اظهار کرد: ثبت نام این مسابقات در مرحله شهرستانی آغاز و فعالان قرآنی گیلان می‌توانند برای ثبت نام به سایت www.quraniran.ir مراجعه کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه این مسابقات ویژه بانوان و آقایان بالای ۱۸ سال است، افزود: این مسابقات در رشته‌های حفظ ۵ جز، ۱۰ جز، ۲۰ جز و کل قرآن کریم، قرائت تحقیق و ترتیل، اذان، دعاخوانی، مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم، تفسیر عمومی قرآن، ترجمه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: رشته‌های حفظ ۵ جز و ۱۰ جز تنها در مرحله شهرستانی و استانی، حفظ ۲۰ جز تا مرحله کشوری و ۳ رشته حفظ کل و قرائت تحقیق و ترتیل تا مرحله بین‌المللی ادامه دارد.

حجت الاسلام علیزاده گفت: همزمان با مرحله استانی رشته‌های آوایی، ضبط تصویری آثار رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم، دعاخوانی و اذان انجام و سپس به صورت متمرکز توسط مرکز قرآنی داوری و راه یافتگان به مرحله سراسری مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام در مسابقات از ۲۱ اردیبهشت آغاز و تا ۲۵ خرداد ماه ادامه دارد، افزود: متقاضیان جبرای ثبت‌نام می‌توانند به سایت www.quraniran.ir مراجعه و می‌توانند به صورت همزمان در یکی از رشته‌های انفرادی آوایی و یکی از رشته‌های گروهی ثبت‌نام کنند.

مدیر کل اوقاف گیلان اضافه کرد: به منظور ترویج معارف عمومی قرآن کریم و آشنایی با آن، تمام شرکت‌کنندگان می‌توانند علاوه بر رشته‌های فوق، در یکی از رشته‌های معارفی ثبت‌نام کنند.

وی زمان برگزاری مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را در دهه ولایت (۱۹ تا ۲۷ تیر ماه) امسال و مرحله استانی رشته‌های معارفی را در تاریخ ۱۲ مردادماه اعلام کرد و گفت: مرحله استانی رشته‌های آوایی هم در اوایل شهریورماه (مقارن با هفته دولت) برگزار و زمان ضبط تصویری رشته‌های دعاخوانی، اذان، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن نیز در مرحله استانی است.

حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه زمان ضبط تصویری رشته‌های آوایی قرآنی (رشته‌های حفظ ۲۰ و کل، ترتیل و قرائت تحقیق) در مرحله مقدماتی سراسری را بازه زمانی ۱۵ تا ۳۰ مهر است، افزود: مرحله مقدماتی سراسری رشته‌های معارفی هم در تاریخ ۲۰ مهرماه، داوری رشته‌های نغمات دینی (مدیحه سرایی، دعاخوانی و اذان) در بازه زمانی ۲۳ مهر تا ۲۷ مهرماه و داوری رشته‌های آوایی قرآنی در مرحله مقدماتی سراسری بازه زمانی ۲۱ تا ۲۶ آبان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اضافه کرد: مسابقات رشته‌های نغمات دینی در مرحله نهایی سراسری در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۴ آذر، مسابقات رشته‌های معارفی در مرحله نهایی سراسری در بازه زمانی ۳ تا ۵ دی و مسابقات رشته‌های آوایی قرآنی در مرحله نهایی سراسری در بازه زمانی ۲۷ دی تا اول بهمن‌ماه برگزار می‌شود.