نمایندگان روسیه و آمریکا امروز در پاریس گرد هم می آیند تا درباره پیمان نیروهای متعارف ( CFE ) با یکدیگر به رایزنی بپردازند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانوستی، سفارت روسیه در فرانسه اعلام کرد : مذاکرات روسیه و آمریکا بر سرپیمان محدودیت تسلیحات متعارف در اروپا که روسیه اجرای آن را به حالت تعلیق درآورده، امروز (سه‌شنبه) در پاریس برگزار می ‌شود و ‌از هر طرف 10 دیپلمات در این گفتگوها شرکت خواهند کرد.

ریاست گروه مذاکره کننده‌ روسیه را "سرگئی کیسلیاک" معاون وزیر امور خارجه‌ روسیه و ریاست طرف آمریکایی را "جان رود" معاون وزیر امورخارجه‌ آمریکا در امور امنیت بین‌الملل و منع گسترش تسلیحات برعهده خواهد داشت.

این دومین بار است که دیپلمات‌های دو کشور طی این هفته با یکدیگر دیدار می‌کنند.

دو طرف روز گذشته نیز مذاکراتی را در خصوص سپر دفاع موشکی برگزار کرده بودند.

پیمان نیروهای متعارف در اروپا (CFE) در سال 1999 در استانبول بر اساس واقعیت ‌های دوران پس از جنگ سرد دچار اصلاحاتی شد و تاکنون تنها از سوی روسیه، قزاقستان، بلاروس و اوکراین تصویب شده است.

مسکو متن نخست پیمان CFE را که در سال 1990 به منظور کاهش نیروهای نظامی متعارف در اروپا به امضای 30 کشور رسید به روز نمی‌داند، زیرا لغو پیمان ورشو، سقوط شوروی سابق و توسعه‌ اخیر ناتو در آن قید نشده است.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در تاریخ 14 جولای ( 23 تیر ) اعلام کرد که مسکو پیمان نیروهای متعارف در اروپا را که باعث محدودیت در پیشرفت تسلیحات سنگین روسیه و ناتو در اروپا (از اقیانوس اطلس تا کوههای اورال) می شود به حالت تعلیق در خواهد آورد.

در صورتی که نسخه‌ اصلاح شده‌ این پیمان تا آخر امسال به تصویب غرب نرسد، تعلیق آن از جانب روسیه به اجرا در خواهد آمد.