زنجان-مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: ایران رتبه هشتم دنیا در زمینه تولید گازهای گلخانه ای به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمدرضا لاهیجان‌زاده ظهر چهارشنبه در جلسه شورای محیط‌زیست که در استانداری زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه عرصه محیط‌زیست از اهمیت زیادی برخوردار بوده و این موضوع باید به صورت یک نگاه آگاهانه در جامعه نهادینه شود، گفت: موضوع حفظ محیط‌زیست به قدری حائز اهمیت است که تا به امروز برای پاسداری از آن ۱۵۰ محیط‌بان در کشور به طرز مظلومانه‌ای به شهادت رسیده‌اند.

وی با یادآوری اینکه موضوع دریافت عنوان شهید برای این محیط‌بانان در حال پیگیری است، عنوان کرد: اینکه تا به امروز نتوانسته‌ایم در این زمینه گام‌های خوبی برداریم، موضوعی است که به ضعف در قانون باز می‌گردد که امیدواریم بتوانیم این مشکل را در خصوص محیط‌بانان حل کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه بعد از گذشت شش سال از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط‌زیست، هنوز این سیاست‌ها آن طور که باید مورد توجه واقع نشده است، افزود: این در حالی است که دولت سیزدهم با پشتکار و جدیت در این زمینه ورود پیدا کرده و قصد دارد عقب‌افتادگی‌ها در زمینه اهتمام به این سیاست‌های ابلاغی را جبران کند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه خسارت‌هایی که تا به امروز به محیط‌زیست وارد شده، به جرأت می‌توان گفت که آستانه خط قرمز را نیز در این خصوص پشت سر گذاشته است، خاطرنشان کرد: این آسیب‌ها و عبور از خطوط قرمز به قدری بوده که دیگر مسئله محیط‌زیست مطرح نبوده و پای مسائل دیگری از جمله مسائل امنیتی و اجتماعی نیز به میان آمده است.

لاهیجان‌زاده در ادامه به یکی دیگر از چالش‌های جدی کشور در شرایط کنونی اشاره کرد و با یادآوری اینکه موضوع آب مهم‌ترین چالش امروز است، گفت: با وجود اینکه شاهد این موضوع هستیم که میانگین بارندگی‌ها در درازمدت کاهش یافته است اما در حوزه آب دست به کارهایی می‌زنیم که یا غیر قابل جبران است و یا اینکه نیازمند صرف هزینه‌های زیادی است تا بتوانیم به شرایط پایدار بازگردیم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۵ سال است که وارد تنش آبی شده‌ایم و با توجه به وضعیت منابع آبی تجدیدپذیر، امکان اینکه وارد مرحله بحران شویم، دور از انتظار نیست، ادامه داد: متأسفانه در خصوص برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی، یا این برداشت‌ها به صورت غیرمجاز انجام شده و یا اینکه بیش از حد مجاز اقدام به برداشت از چاه‌های مجاز کرده‌ایم.

این مسئول از برداشت ۱۶۶ درصدی استان زنجان از آب سفره‌های زیرزمینی خبر داد و با یادآوری اینکه این میزان برداشت ۶۶ درصد بیشتر از برنامه‌ریزی‌های ابلاغی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه به همه این موارد باید موضوع تولید گازهای گلخانه‌ای را نیز اضافه کنیم؛ چرا که ایران در این زمینه هشتمین کشور دنیا به شمار می‌رود.