همدان- رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان از احداث و ساخت و سازها در بستر رودخانه‌ها انتقاد کرد و گفت: ساختمان‌های خطر خیز در شهر همدان باید به سرعت رفع خطر شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر نظری شنبه در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورا که پیرامون بررسی ایمن سازی ساختمان‌ها و اماکن پرخطر و تشکیل بانک اطلاعاتی شهرداری برگزار شد، افزود: مدیریت مطالعاتی در زمینه‌های دیرینه شناسی سوانح طبیعی زمین شناسی و موارد بومی استان باید صورت پذیرد و برنامه‌ریزی ها براساس مطالعات باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید این مطالعات به صورت بومی بوده و در صورت انجام اقدامات زوایای مختلف کار از جمله مباحث اجتماعی اقتصادی و فرهنگی نیز ملاک نظر قرار گیرد، اضافه کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی ایران، کشور ما جز ۱۰ کشور خطرپذیر دنیا از نظر حوادث طبیعی است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر اینکه شهرداری همدان باید ستاد بحران استان را فعال کرده و سازمان آتش‌نشانی نیز برنامه‌هایی با محور برگزاری مانورهای متعدد تدوین و به این ستاد ارائه دهد، اظهار کرد: شهرداری باید آمادگی کامل برای مقابله با بحران و سوانح را داشته باشد، چنانکه در حادثه دردناک ریزش متروپل چنانچه پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته بود این حادثه دلخراش و کشته شدن هموطنان را به دنبال نداشت.

نظری با بیان اینکه یکی از دلایل بروز حادثه متروپل را عدم آشنایی مسئولان یا عدم توجه به مسائل و بحران‌ها دانست و تصریح کرد: البته قصور مسئولان و شهرداری در خصوص رعایت اصول فنی و ایمنی نیز در بروز این حادثه دخیل بوده است.

وی با اشاره به اینکه در ساختار تشکیلاتی آتش نشانی هشت قسمت نظارت‌ها لحاظ شده است، اضافه کرد: اگر مجموعه دستگاه‌های اجرایی مرتبط در آبادان به این اصول توجه می‌کردند اینگونه، حادثه دردناک ایجاد نمی‌شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان تاکید کرد: مدیریت بحران و آتش‌نشانی شهرداری همدان باید طبق برنامه‌ریزی‌ها مانورهای مختلف را برگزار کنند تا آمادگی لازم برای مواجه با بحران و سوانح را ناگوار باشد.

نظری در ادامه با تاکید بر رفع خطر ساختمان‌های خطر خیز در شهر همدان اظهار کرد: لازم است در این خصوص جلساتی با دستگاه‌های مرتبط و اصناف برگزار شود تا قبل از بروز هر بحرانی پیش قدم باشیم.
وی همچنین به ظرفیت سیستم اس. دی. آی شهرداری در خصوص اطلاعات اقدامات صورت گرفته سطح شهر اشاره کرد و گفت: بسترهای لازم در این خصوص صورت گرفته و ایجاد شده و لازم است از این ظرفیت برای پیش‌بینی و پیشگیری‌های مختلف بحران و سوانح استفاده شود.

وی خطاب به مجموعه شهرداری همدان تاکید کرد: شورای شهر با تصویب مصوبات خود انتظار اجرای به موقع آنها را دارد و شهرداری باید در اسرع وقت نسبت به این مهم اقدام کند و در غیر این صورت باید پاسخگو باشد چرا که اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی در قبال وظایف خود مسئول بوده و باید پاسخگوی مردم باشند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: شهرداری در ساخت و سازها نوک پیکان است و مدیریت شهری باید به پاساژهایی که طبقات منفی دارند توجه بیشتری داشته باشد.

نظری با اشاره به اقدام شهرداری همدان در خصوص اخطار رفع خطر ساختمان‌های پرخطر به مالکان، تاکید کرد: صرفاً تذکر و ابلاغ دافع مسئولیت نیست و شهرداری باید پیگیری‌های لازم را نیز در این زمینه داشته باشد.
وی از احداث و ساخت و سازها در بستر رودخانه‌ها انتقاد کرد و گفت: در بعضی از ساخت و سازها کمیسیون ماده ۵ نیز مقصر است چراکه نباید اجازه تغییر کاربری به این گونه موارد داده شود.

افزایش ارتفاع در برخی از نقاط شهر همدان

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به فاجعه ریزش ساختمان متروپل آبادان، اظهار کرد: در حال حاضر، اولویت و تمرکز بر ساختمان‌هایی است که به لحاظ ایمنی از جمله آتش نشانی برابر ضوابط موجود تأیید نمی‌شود.

علی رحیمی‌فر با اشاره به اهمیت رعایت قوانین و ضوابط معماری و شهرسازی، اظهار داشت: متأسفانه در مواردی برای اصلاح و ایمن سازی ساختمان‌های احداث شده سختگیری‌های بیش از اندازه صورت می‌پذیرد که منطقی نیست.

وی اضافه کرد: در ایمن سازی ساخت و سازها باید ملاحظات منطقی در چارچوب واقعیت موجود و مقررات باشد تا مردم در این زمینه مشارکت داشته باشند.

رحیمی فر در ادامه با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز و افزایش ارتفاع در برخی از نقاط شهر، اظهار کرد: احداث برج در معابر کم عرض می‌تواند بحران‌ساز شود و شهرداری نباید مجوز احداث اینگونه برج‌ها را بدهد.