البرز - رئیس مجمع جهانی سادات کشور با اشاره به افتتاح دبیرخانه مجمع جهانی سادات در کرج گفت: تدوین نسب‌شناسی و شجره‌نامه سادات جزو اهداف این مجمع است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب‌الدین طباطبایی بعدازظهر شنبه در مراسم افتتاح دبیرخانه مجمع جهانی سادات که در سالن همایش فرودگاه پیام کرج برگزار شد، در خصوص تاریخچه این مجمع اظهار کرد: در دوره عباسیان دستگاه نقابه‌السادات بعد از دوره اموی شکل گرفت، چراکه عباسیان از سادات و بنی هاشم محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: براین اساس برای اینکه دستگاهی داشته باشند که متکفل امور سادات باشد و بتواند حقوق سادات (خمس) را بین آنها تقسیم کند، نقیب السادات را انتخاب می‌کردند که مشکلات و مسائل را به حکومت منتقل و او واسطه بین مردم و حکومت بوده است.

رئیس مجمع جهانی سادات کشور با بیان اینکه دستگاه نقابه السادات در حکومت‌های پادشاه‌های مسلمان ایران ادامه داشت، تصریح کرد: براین اساس این دستگاه به طور خاص در دوره صفویه شکل تشکیلاتی و بسیار محترم پیدا کرد، زیرا صفویه از سادات بودند و مذهب رسمی ایران را به مذهب تشیع اختصاص داده بودند.

وی خاطرنشان کرد: تا اواخر دوره قاجار دستگاه نقابه السادات در حکومت‌های پادشاهی ایران تشکیلاتی داشت و پس از آن به کلی منحل شد.

طباطبایی ادامه داد: بعد از انقلاب وقتی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت (ع) شکل گرفت، حرکت‌هایی برای گردهمایی مجمع سادات اتفاق افتاد و صرفاً در حد جلسه و گردهمایی برگزار شد.

وی با بیان اینکه سرانجام در سال ۱۴۰۰ مجمع جهانی سادات مستقلاً با مجوزهای رسمی از وزارت کشور اعلام حضور کرد، گفت: براین اساس این مجمع درصدد است با نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها ارتباط مستقیم و مستمر داشته باشد و تشکیلات ما در استان‌ها با مدیریت اشخاصی است که از سوی نمایندگان ولی فقیه معرفی و تأیید شده اند.

رئیس مجمع جهانی سادات کشور با بیان اینکه مجمع جهانی سادات تشکیلات مردم نهادِ عملگرا محسوب می‌شود، اظهار کرد: از این رو باید چابک، عملیاتی و در دسترس عموم مردم باشد، ضمن اینکه امنای کشور و امنای جامعه متولی امر باشند.

وی با بیان اینکه مهمترین محورهای در دستور کار مجمع جهانی سادات احیای جایگاه معنوی سادات در کشور و جهان اسلام است، تصریح کرد: در مجموع می‌خواهیم سادات را به عنوان یک پدافند غیر عامل معنوی در جامعه فعال کنیم تا ارزشهای دینی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه فعال شود.

طباطبایی دومین هدف مجمع جهانی سادات را تدوین نسب‌شناسی و شجره‌نامه سادات دانست و بیان کرد: حفظ نسل و خانواده سادات از آسیب‌ها یکی از دیگر از وظایف مجمع جهانی سادات محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه توانمندسازی سادات نیازمند، مجمع جهانی سادات متعهد است تا سادات شریف و محجوب کشور را که به لحاظ مالی مستضعف هستند تقویت و مشاغلی تعریف شده را برای آنها فراهم کند.

رئیس مجمع جهانی سادات کشور با اشاره به کمک تحصیلی به سادات نخبه نیازمند در کشور گفت: در حوزه پزشکی باید تمهیداتی اتخاذ شود تا سادات پزشک نسبت به درمان سادات نیازمند اقدام نماید.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم جایگاه سادات احیا شود برای اینست که جامعه را از برخی آسیب‌ها مصون کنیم از این رو خدمات برای عموم افراد تعریف می‌شود.

طباطبایی متذکر شد: ۱۰ میلیون نفر سادات در کشور وجود دارد به غیر از آنها افرادی که مادر آنها سادات است نیز جزو سادات محسوب می‌شوند.