قزوین- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: ۵۰ هکتار از منطقه نجم‌آباد به عنوان سایت دفع پسماند آینده استان معرفی می‌شود.

مهران شنتیائی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به احداث سایت پسماند جدید در قزوین اظهار کرد: بر اساس قوانین و ضوابط هر استان باید محلی برای دفع پسماندهای ویژه صنعتی داشته باشد که تاکنون ۱۰ هکتار از سایت محمدآباد با عنوان شرکت کاسپین در این حوزه فعالیت داشت و حدود ۵ سال دیگر تا قرار داد این سایت باقی مانده است که پس از آن باید محل پاکسازی شده و به منابع طبیعی تحویل داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین بیان کرد: با توجه به این موضوع باید محل دیگری برای دفع پسماند ویژه صنعتی در سالیان آتی پیش‌بینی می‌شد که البته طبق قانون این برنامه‌ریزی برای ۳۰ سال آینده باید برنامه‌ریزی شود که علاوه بر ضوابط زیست محیطی دارای ضوابط آب منطقه‌ای، استانداری، منابع طبیعی و تمام کارگروه‌های مربوطه باشد و تمام کارگروه‌ها باید نسبت به محل دفع پسماند نظرات مثبت خود را ارائه کنند.

وی افزود: بر اساس مطالعاتی که سالیان قبل توسط دانشجویان انجام شده بود چهار منطقه شناسایی شد که هیچیک از این مناطق به دلایل مختلف از جمله مسائل اجتماعی و نارضایتی مردم پذیرفته نشد.

این مسئول تصریح کرد: مطالعات جدید در خصوص آب‌های زیر زمینی، فرونشست زمین، وضعیت خاک منطقه و دوری و نزدیکی از منازل مسکونی، امکان و تجهیزات انجام شد و بر اساس مطالعات دوم پنج منطقه پیشنهاد شد که بار دیگر ۴ منطقه پذیرفته نشد اما منطقه نجم آباد بین پنج گزینه پیشنهادی مورد تأیید جمع قرار گرفت.

شنتیائی ادامه داد: در مطالعات اولیه حدود ۱۵۰ هکتار از اراضی انتخاب شده بود که بخشی از این مناطق به دلیل نهال‌کاری برای جلوگیری از ریزگرد اتفاق افتاده بود که در نهایت موافقت کارگروه‌های مختلف در خصوص ۵۰ هکتار اعلام شد.

این مسئول تاکید کرد: در ادامه ۵۰ هکتار از منطقه نجم آباد به عنوان سایت دفع پسماند آینده استان معرفی شد که این منطقه به واحد صنعتی یا واحد متقاضی واگذار نمی‌شود بلکه در نظر داریم بر اساس فراخوان انجام شده به بهترین سرمایه گذار از لحاظ امکانات و بودجه واگذار شود که البته این سرمایه‌گذار باید ابداعات مورد تأیید کارگروه استانی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با تغییر مدیریت استانی معاون عمرانی استانداری قزوین به عنوان رئیس کارگروه برخی ایرادات جزئی در خصوص مطالعات عنوان کردند بنا شد مجدد بازنگری‌های لازم انجام شود.

شنتیائی با اشاره به اینکه دو شرکت در فراخوان شرکت کرده بودند مطرح کرد: پس از مرتفع شدن ایرادات سایت پسماند سرمایه‌گذار منتخب به ارائه گزارشات ۵۰ هکتار پرداخته و در صورت تأیید سازمان مرکزی، ۱۰ هکتار به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود تا طبق شرایط و ضوابط ما شروع به کار کند.