رژیم صهیونیستی ضمن محکوم کردن تصمیم دولت نروژ برای برچسب دار کردن کالاهای تولیدی این رژیم در شهرک های کرانه باختری اعلام کرد که این تصمیم بر روابط تا آویو- اسلو تأثیر منفی می گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فلسطین الیوم، رژیم صهیونیستی به تصمیم نروژ برای پیروی از اتحادیه اروپا و برچسب دار کردن کالاهای تولید شده در شهرک‌های صهیونیست نشین کرانه باختری اعتراض و این تصمیم را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم بر روابط دوجانبه اسرائیل و نروژ و همچنین جایگاه اسلو در تقویت روابط بین اسرائیل و فلسطینی‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

در این بیانیه، وزارت خارجه اسرائیل به نقش میانجیگری در مناقشه اسرائیل و فلسطین اشاره کرده است که نروژ سال‌هاست به دنبال ایفای آن است و بارزترین نمونه آن، مذاکراتی بود که منجر به توافق اسلو در دهه ۱۹۹۰ میلادی شد.

از سوی دیگر، دولت نروژ روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که علامت «ساخت اسرائیل» فقط مناسب محصولاتی است که از سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل قبل از ۴ ژوئن ۱۹۶۷ به نروژ وارد شوند. اسلو تصریح کرد که این اقدام عمدتاً به واردات مشروبات الکلی، روغن زیتون، میوه و سبزیجات مربوط می‌شود و در مورد محصولاتی که از کرانه باختری اشغالی، بیت المقدس شرقی و مناطق اشغالی جولان می آیند، اعمال خواهد شد.

وزیر امور خارجه نروژ در مصاحبه با خبرگزاری نروژی «NTP» تأیید کرد که این اقدام به هیچ وجه تحریم اسرائیل نیست و اسلو، تحریم را یک «سیاست بد» می‌داند. «آنیکن هویتفیلد» افزود: نروژ روابط خوبی با اسرائیل دارد و این روابط باید ادامه پیدا کند.

گفتنی است پاییز سال گذشته دیوان عالی اروپا در لوکزامبورگ رأی داد که محصولاتی که اسرائیل در مناطق اشغالی از سال ۱۹۶۷ در فلسطین تولید می‌کند، تنها با داشتن برچسبی ویژه قابل عرضه در بازار اروپاست. محصولاتی مانند مشروبات الکلی، میوه، سبزیجات و دیگر تولیدات باید با برچسب‌های مخصوص محل اصلی تولید را به خریدار نشان دهند تا خریدار اروپایی بداند که محصول اسرائیلی است یا از مناطق مورد مناقشه آمده است.

دیوان عالی اروپا تصمیم خود را این گونه مستدل کرده بود که اگرچه «مناطق اشغالی در اختیار اسرائیل قرار دارند ولی بر اساس قوانین بین‌الملل این مناطق به اسرائیل تعلق ندارند» و به همین دلیل نیز «اطلاعات یاد شده برای خریداران مهم است که بتوانند آگاهانه انتخاب کنند». دیوان عالی اروپا پیشتر همین مقررات را برای صادرات غیر غذایی از این مناطق نیز وضع کرده بود.

اما در آمریکا در دوران رایست جمهوری دولت دونالد ترامپ تصمیم گرفت تا برچسب «ساخت اسرائیل» را روی محصولات شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی قرار دهد.

شهرک‌سازی‌های اسرائیلی بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند و از سال ۱۹۶۷ در تمامی دولت‌های اسرائیل ادامه یافته است.