همدان- همدان در حالی این روزها نیاز به اشتغال پایدار دارد که هنوز «نرخ بیکاری» آن شفاف نیست و هر بار رقم آن بالا و پایین می‌شود؛ روندی که مانع تصمیم گیری برای اشتغالزایی پایدار نیز شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یکی از اصلی ترین مواردی که بر طبق آن می‌توان برای آینده یک استان برنامه ریزی کرد، وجود آمارهای دقیق است. آمارهایی که بتوان بر مبنای آن نه تنها وضع موجود بلکه چشم اندازها را نیز در حوزه‌های مختلف ترسیم کرد.

این درحالی است که استان همدان سال‌ها است که اسیر آمارهایی شده که به گفته مسئولین آن غلط و ناسره اند، به نوعی که دیماه سال گذشته بود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از نرخ بیکاری ۲۳ درصدی در استان همدان خبر داد و گفت: آمارهای اشتباه اشتغال باعث کاهش بودجه استان همدان، خواهد شد.

حاجی بابایی با بیان اینکه در نرخ بیکاری و جمعیت مشکل داریم و نرخ بیکاری استان همدان ۱۸ تا ۲۳ درصد است، گفت: بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت شهرستان همدان حساب نشده‌است.

اگرچه به گفته برخی سرشماری‌های مجدد صورت گرفته در همدان باز هم بیانگر این بود که جمعیت همدان بالا نیست اما هنوز مشخص نیست که میزان نرخ بیکاری در این استان چه قدر است و دلیل کتمان آن و البته تغییر آن چیست.

اردیبهشت سال جاری، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی باز هم بر غلط بودن آمارها تاکید کرد و گفت: در نرخ باروری آمار غلط دادیم و جمعیت همدان بالای ۷۰۰ هزار نفر است که پنج سال به علت همین آمار غلط از خیلی مزایا منع شدیم.

چندی پیش نیز استاندار همدان با بیان اینکه تناقض‌های آمار بیکاری استان همدان باید حل شود، با گلایه مندی عنوان کرد: نرخ بیکاری استان همدان از سوی مرکز آمار ایران حدود ۷.۵ درصد اعلام شده که صحیح نیست و باید اصلاح شود.

همواره نوک پیکان نقد از آمارهای متناقض همدان به سمت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود؛ اما این بار مسئول این اداره هم از آمارها گلایه دارد.

به نوعی که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز با عنوان اینکه استان درگیر آمارهای غلط شده است، بیان کرده است که «واقعی نبودن آمار موجب شده تا برخی تسهیلات اشتغال در استان به درستی اختصاص داده نشود. نرخ بیکاری استان طبق اعلام مرکز ملی آمار قابل نقد است. اعلام نرخ بیکاری به عهده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و اگر مدیران قبلی اعلام کرده‌اند در چارچوب وظایف آنها نبوده است.»

یوسف شعبانی در بخش دیگری از صحبت‌های اخیر خود، اظهار کرده «طبق گزارش مرکز ملی آمار کشور نرخ بیکاری استان همدان در زمستان سال ۱۴۰۰، ۸.۵ و متوسط آمار این سال ۷.۱ اعلام شده است

نرخ بیکاری باید ۱۸ درصد اعلام شود

اما باز هم مشخص نشد که آمارهای واقعی چیست و در نهایت، ۱۷ خردادماه سال جاری بود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ بیکاری استان همدان پایین‌تر از ۱۸ درصد نیست و باید ۱۸ درصد اعلام شود، اعلام آمارهای اشتباه باعث شده بودجه کمتری به استان همدان اختصاص داده شود و گذشته از آن شرایط استقبال از سرمایه گذاران نیز در همدان مطلوب نیست.

این موضوع تنها به شهر همدان نیز خلاصه نمی‌شود، در صحبت‌های فرمانداران نیز شاهدیم که دیگر شهرها در استان همدان نیز اسیر این آمارهای غلط شده‌اند؛ اما به راستی مگر نه آنکه نرخ بیکاری نشان‌دهنده عدم استفاده کافی از نیروی کار عرضه شده است. یعنی نرخ بیکاری عدم توانایی اقتصاد را در راستای به وجود آوردن اشتغال برای افراد متقاضی آن با وجود در دسترس بودن آن‌ها و جستجوی فعالانه آن‌ها برای یافتن شغل را نشان می‌دهد.

مگر نه آنکه برای این شاخص فرمول‌های مشخصی وجود دارد تا بتوان بر مبنای آن درصدی از جمعیت مایل به اشتغال بدون شغل را شناسایی کرد؟

نرخ بیکاری معادل درصد غیرشاغل نیروی کار است یعنی از تقسیم تعداد افراد بیکار بر نیروی کار به دست می‌آید. حال در استان همدان تعداد افراد بیکار نامشخص است یا تعداد نیروی کار و یا هر دو؟

با توجه به اینکه صحبت‌ها از سفر ریاست جمهوری به همدان است، به راستی مطالبه نخست همدانی‌ها را در دریایی از مطالبات دیگر می‌توان شفافیت نرخ بیکاری و اشتغالزایی پایدار دانست.

روی آوردن همدانی‌ها به دستفروشی، تاکسیرانی، کارگری های فصلی و مشاغل کاذب با نام تاریخی آن یعنی «پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین» همخوانی ندارد.

جمعیت جوان و جویای کار در همدان به ویژه قشر تحصیلکرده و دانشگاهی آن این روزها مستاصل از پیدا کردن کاری در خور، یا از آزمون‌های استخدامی دست شسته و به شرکت‌های خصوصی و قراردادهای کوتاه مدت یا حتی سفید امضا تن داده‌اند یا چنان که شاهدیم با مدارک دانشگاهی دل خوش به تاکسی‌های زردرنگی شده‌اند که هر گوشه همدان تجمع آنها را شاهدیم.

باید گفت زمان آن رسیده که فکری برای این جوانان که جمعیت آنها نیز کم نیست کرد؛ با حلوا حلوا کردن مسئولین استانی مبنی بر ایجاد اشتغال ۶۰ هزار نفری و ایجاد فرصت شغلی ۵۸ هزار موردی و غیره دهان شیرین نمی‌شود.