سخنگوی کاخ سفید امروز در بیانیه ای برنامه سفر «جو بایدن» به منطقه از ۲۲ تا ۲۵ تیر ماه را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «کارین ژان پیر» (Karine Jean-Pierre) سخنگوی کاخ سفید امروز سه شنبه اعلام کرد: ایالات متحده عربستان سعودی را به عنوان یک شریک راهبردی می بیند و قصد آن است تا تماس ها در طول سفر «بایدن» به خاورمیانه (غرب آسیا) مورد سنجش مجدد قرار گیرد.

در بیانیه صادره از سوی سخنگوی کاخ سفید در این خصوص آمده است: انتظار می رود «بایدن» در جریان سفر خود به خاورمیانه (غرب آسیا) در ماه جولای با ولیعهد عربستان هم دیدار داشته باشد.

بیانیه کاخ سفید در این باره اضافه می کند: جو بایدن برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ جولای (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) در سفر خود به خاورمیانه به اسرائیل، کرانه باختری و عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

بیانیه مذکور در این باره اضافه می کند: رئیس جمهور مشتاقانه منتظر است تا دیدگاه مثبت خود را برای تعامل ایالات متحده در منطقه طی ماه‌ ها و سال‌ های آینده بیان کند. رئیس جمهور از رهبری ملک سلمان و دعوت او قدردانی خواهد کرد.

بنا بر این بیانیه، جو بایدن در این سفر ضمن تقویت «تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل»، در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس به همراه سران کشورهای مصر، عراق، و اردن (شورای همکاری خلیج فارس+۳) شرکت، و با همتایان خود از منطقه «برای پیشبرد منافع امنیتی، اقتصادی، و دیپلماتیک واشنگتن» دیدار خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است که رئیس جمهور آمریکا پیش از سفر به عربستان سعودی و دیدار با شماری دیگر از سران منطقه، در کرانه باختری با سران تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و بار دیگر از راه حل سازشکارانه حمایت خواهد کرد.

روابط میان آمریکا و عربستان سعودی در پی انتشار گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر این‌ که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، دستور قتل جمال خاشقجی روزنامه‌ نگار و ستون نویس مخالف عربستانی را صادر کرد، به سردی گرایید.

قتل فجیع جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، سبب مخدوش شدن چهره محمد بن سلمان شد. دولت عربستان اما با وقاحت هر چه تمام تر هرگونه دست داشتن در این حادثه شنیع را رد کرد.