سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش میانمار همچنان به خشونت و زور نامتناسب ادامه می‌ دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آوا، «نولین هایزر» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور میانمار طی سخنانی در نشست مجمع عمومی این سازمان ادعا کرد: پس از وقوع کودتا در میانمار، نزدیک به ۶۰۰ گروه مسلح در این کشور شکل گرفته و پناهجویان آراکانی مجبور می‌ شوند به آنها بپیوندند.

«نولین هایزر» در ادامه مدعی شد که پس از کودتای اول فوریه سال ۲۰۲۱، ۱۴.۴ میلیون نفر یعنی یک چهارم جمعیت این کشور به کمک‌ های بشردوستانه نیاز پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه ارتش میانمار همچنان به خشونت و زور نامتناسب ادامه می‌ دهد، تصریح کرد: از زمان کودتا تا کنون ۱۴ هزار نفر دستگیر شده‌ اند و ده‌ ها نفر در زندان ها جان خود را از دست داده‌ اند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور میانمار اظهار داشت که تعداد آوارگان داخلی بیش از یک میلیون نفر است و ۷.۸ میلیون کودک نیز مجبور به ترک تحصیل شده‌ اند.

هایزر با اشاره به اینکه نزدیک به ۶۰۰ گروه مسلح در کشور در مقابل ارتش مقاومت می‌ کنند، مدعی شد: بیش از ۱۴۰ هزار پناهجوی آراکانی به ویژه جوانان آواره، توسط گروه‌ های مسلح ساکن در اردوگاه‌ ها مجبور به پیوستن به این گروه‌ ها می‌ شوند.

ارتش میانمار در ۲۵ ماه آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان باخته و حدود ۳۵۰ روستا توسط ارتش میانمار و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از ۲۵ آگوست ۲۰۱۷ به این سو از خشونت‌ های ارتش میانمار و بودائیان افراطی فرار کرده و به اردوگاه‌ ها و اقامتگاه‌ های موقت در حومه کاکس بازار واقع در بنگلادش پناه برده‌ اند به ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.

از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۸۴ درصد از جمعیت ۲ میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته‌اند. سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌ های بین‌ المللی مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان آراکان در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌ کشی» توصیف می‌ کنند.