نوشهر- شهردار نوشهر پسماند را از مهمترین دغدغه ها برشمرد و گفت: هنوز کارخانه زباله سوز تحویل شهرداری نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس همپا عصر چهارشنبه در کمیسیون شهرسازی شورای شهر نوشهر با اشاره به فعالیت‌های شهر جنبه سیاسی و سیاسی بازی ندارد، افزود: بخشی از دغدغه‌ها مربوط به پسماند و زباله سوز نوشهر است.

وی با بیان اینکه عمده پروژه‌های شهری از جمله پل ماشلک در حال تکمیل است، افزود: مسئله فوتبال و بدهی آن بدون حاشیه و سروصدا حال رفع شده است.

شهردار نوشهر گفت: پل مواصلاتی به مرحله بهره برداری رسید و با باغ اکولوژیکی مکاتبه کردیم و درگیر جابجایی دستگاه‌های خدمات رسان از جمله آب وفاضلاب هستیم.

همپا درباره خیابان نیما به بودجه هفت میلیارد تومانی آن اشاره کرد و گفت: پیمانکار این پروژه مشخص شده است و زیرسازی گلزار و مزار قدیم نیز به مرحله پایانی رسیده است.

شهردار نوشهر به اتمام میدان نماز گفت: هیئت و اطلس سرمایه گذاری در شهر نیز تکمیل شده است.

وی با اظهار اینکه کف رودخانه وضعیت خوبی ندارد، ساماندهی آن را ضروری دانست و گفت: آسفالت بهجت آباد به پایان رسیده است و بیش از ۴۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری شده است.

همپا ادامه داد: برای آسفالت معابر ۲۵ میلیارد تومان اعتبار علاوه بر منابع داخلی اعتبار جذب کردیم و پارک و بوستان هلستان نیز در مرحله تیرک گذاری است.

شهردار نوشهر با بیان اینکه ۲۵۰ هکتار از بافت شهری نیازمند بازآفرینی است، گفت: بازنگری طرح جامع شهری نیز دردست اقدام است.

وی با اظهار اینکه هنوز کارخانه زباله سوز را تحویل نگرفتیم، گفت: این کارخانه در حال تجهیز و رفع نقص است.

محمدصالح خوئی رئیس شورای شهر نوشهر نیز در این جلسه با اظهار اینکه شور و مشورت هدف اولیه و اصلی شورا است، گفت: همه باید برای عمران و آبادانی شهر تلاش و کوشش کنیم.

وی داشتن مشاور، خرد جمعی، کمیته‌های فنی، جلب مشارکت مردمی و نخبگان را در اجرای طرح و برنامه‌ها ضروری دانست و گفت: متأسفانه سهم کمک‌های دولت به شهرداری‌ها زیر ۱۰ درصد است، از سوی شهرداری‌ها را خودگردان کردند و از سوی کمک به این نهاد را کاهش دادند و این مسئله جفا است.

وی با اظهار اینکه نباید درآمد شهرداری‌ها از فروش تراکم و ماده ۱۰۰ باشد، گفت: تأمین منابع مالی از تلفات یعنی تشویق به گسترش تخلفات است و شهرداری‌هایی که در پرداخت حقوق پرسنل مشکل دارند، چگونه می‌توانند به عمران شهر بپردازند.

کسری ۷۰ میلیاردی بودجه شهرداری

خوئی کسری بودجه ۷۰ میلیارد تومانی سال قبل را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: پل ماشک ۱۰۰ میلیارد تومان روی دست شهرداری و شورا هزینه گذاشت و ۴۰ میلیارد تومان آن در شورای ششم تأمین شد.

رئیس شورای شهر نوشهر یادآور شد: با لطف خداوند توانستیم نهضت بزرگ آسفالت را عملیاتی و اجرایی کنیم و در دوره قبل طی سه سال ۴۷ هزار مترمربع آسفالت شد ولی اکنون طی ۱۵ روز سطح زیادی از معابر را آسفالت کردیم تا شهر بدون کوچه‌های خاکی را در عمل اجرایی کنیم.

وی گره زدن درآمد شهرداری‌ها را به عوارض شهرداری و ماده ۱۰۰ سبب کاهش ساخت مسکن و افت دانست و گفت: افت درآمد سبب بروز معضل در خدمات رسانی به مردم می‌شود درحالی که شهر نوشهر به درآمدهای پایدار و مستمر نیاز دارد.

درب شورا به روی نخبگان باز شد

محمود موسوی دبیر کمیسیون شهرسازی شورای شهر نیز بهره گیری از ظرفیت نخبگان و دانش آموختگان را از مهمترین اهداف راه اندازی این کمیسیون بیان کرد و گفت: خوشبختانه با همکاری شورا و شهرداری گام‌های خوبی برای بهره گیری از ظرفیت‌های نخبگان صورت گرفته است.

وی با اظهار اینکه باید فرایند را در شهرها اصلاح کنیم، گفت: کار در زیرساخت‌ها و بازآفرینی شهری از جمله طرح‌ها و برنامه‌ها است و درب شورای شهر و شهرداری به روی نخبگان باز شده است.

موسوی بازگشایی مجد درب اتاق پژوهش و تبدیل آن به مرکز پژوهش را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: اتاق پژوهشی را بابالابردن گرید شهرداری می‌توان به مرکز پژوهش تبدیل کرد.

وی ایجاد بانک جامع اطلاعات شهری و تبدیل باغ گیاه شناسی ها به مجموعه‌هایی نظیر انقلاب تهران را از دیگر طرح‌ها برشمرد.

تهیه برنامه راهبردی و سه ساله شهری

رحمتی عضو شورای شهر نوشهر نیز بابیان اینکه نوشهر از گذشته شهر زندگی بوده است و اصول شهرسازی آن نسبتاً مناسب است، گفت: تهیه برنامه سه ساله در حوزه‌های مختلف شهری لازم و ضروری است.

وی بااشاره به سند راهبردی شهر نوشهر گفت: این سند دارای راهبردهای کلان و سیاست‌های اجرایی است و در مرحله‌های طرح، برنامه و اقدام برتامه ریزی داشته باشیم.

رحمتی سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران را مهم برشمرد و گفت: شهر بازی درست و حسابی نداریم و در محدوده‌های پل ماشلک، سیترا و دیگر مناطق نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

وی توجه به کارهای فرهنگی و اجتماعی را برای ایجاد شادی و نشاط در شهر لازم دانست و گفت: ارائه طرح‌های فرهنگی در این بخش اهمیت دارد.

در این جلسه احکم اعضای کمیسیون شهرسازی شورای شهر در کمیته‌های مختلف اهدا شد.