به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم «درعشق زنده باید» با هنرمندی میلاد کیایی نوازنده سنتور، بابک شهرکی نوازنده ویولن، عمران فروزش نوازنده تمبک روز جمعه دهم تیر همزمان با سالروز تولد همایون خرم نوازنده ویولن و آهنگساز فقید موسیقی کشورمان در فرهنگسرای سرو تهران رونمایی شد.
انتقادهای تند فرزند استاد از شرایط این روزهای موسیقی
رضا خرم فرزند زنده یاد همایون خرم و تهیه کننده آلبوم «درعشق زنده باید» در ابتدای این مراسم گفت: من و بابک (شهرکی) برنامه های زیادی برای سالگرد تولد پدر داشتیم که متاسفانه هیچکدام برای انتشار و رونمایی در روز تولد بابا میسر نشد. تا اینکه بابک به من گفت: «کاری را مدت ها پیش با جناب میلاد کیایی انجام داده ایم که آماده انتشار است» بنده هم پیرو این مساله تلاش کردم تا بتوانم به واسطه دوستی و همکاری عزیزانی چون شهرام صارمی کار برای روز دهم تیرآماده کنیم و خوشبختانه تمامی داستان تولید و انتشار این اثر به گونه ای پیش رفت که ما می بایست آن را با روزدهم تیر که سالروز تولد پدرم هست تداخل می دادیم تا امروز میزبان شما عزیزانی باشیم که در مراسم رونمایی آلبوم حضور پیدا کردید.
متاسفانه جامعه موسیقی ما هم اکنون در شرایطی است که کوتوله ها حاکم بر جریان موسیقی هستندوی درباره نفس «بازسازی» یا «بازخوانی» آثار بزرگان موسیقی کشورمان در سالهای اخیر توضیح داد: چنین رویکردی بسیار کار مفیدی است. از این جهت که تمام آثاری که با دل و عشق کار دارند، می توانند در هر زمانی یادآوری خوبی برای ما باشند. برای اینکه تمام زیبایی ها و پاکی ها در وجود انسان بوده است اما همه ما کاری می کنیم که در مرور زمان این پاکی ها و زیبایی ها تیره ترمی شوند. پس یادآوری مساله ای که ما وقتی متولد می شویم انسان های پاک سرشت و زیبایی هستیم نکته مهمی است که تاکید همه بزرگان است. متاسفانه جامعه موسیقی ما هم اکنون در شرایطی است که کوتوله ها حاکم بر جریان موسیقی هستند. بنابراین تمام تلاش ما این است تا یاداوری کنیم در موسیقی قدبلندهایی بودند که در موسیقی دست به خلق آثار ارزشمندی زده اند و متاسفانه همین آدم های کوتوله برای اینکه بتوانند خودی نشان دهند، سقف را کوتاه می کنند. چون اگر سقف بلند باشد، قدبلندهای موسیقی حضور دارند و آن وقت کوتاه قدها فرصتی برای عرض اندام ندارند.
خرم تاکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا این سقف را بالا ببریم. ما در موسیقی آدم های قدبلند داریم زیاد هم داریم. اما می بینیم که این هنرمندان اکنون کناره رفتند. پس لازم است در حوزه موسیقی چنین انسان های ارزشمندی حمایت شوند تا بتوانند مستمر در عرصه تولید حضور داشته باشند. اتفاقاً با در نظر گرفتن این شرایط است که وقتی نوجوان و جوان ایرانی به این آثار ارزشمند گوش کندقطعا طبع شنیداری اش هم به سمت و سوی شنیدن موسیقی خوب می رود. وظیفه ما این است تا هرکس در جایگاه خود حمایت های لازم را برای شنیدن موسیقی خوب انجام دهد تا سقف موسیقی ما بلندتر شود. وقتی هم قد بلندهای موسیقی وارد این چارچوب شوند، دیگرنیازی به مبارزه و جنگ با قد کوتاه های موسیقی نیست چرا که خودشان در این شرایط کمرنگ می شوند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود از بردیا صدرنوری، پرهام عرب، شهرام صارمی، مدیریت فرهنگسرای سرو، سهیل سلیم زاده، سحر طاعتی، بهلولی (عکاس پیشکسوت)، سارا عبداللهی، ندا رادمهر، هومن ظریف، ندا روحانی، زهرا تقی ملا به عنوان حامیان این پروژه موسیقایی قدردانی کرد.
قدردانی از انتشار یک آلبوم محترم در روزگار بداخلاقی ها
رضا مهدوی نوازنده سنتور، پژوهشگر و ناشرموسیقی هم در بخش دیگری از این مراسم ضمن ابراز خرسندی از انتشار آلبوم «در عشق زنده باید» ضمن ارائه قرائت شعری از حافظ توضیح داد: امروز شاهد رونمایی از آلبومی هستیم که دو استاد بزرگوار در کنار دو هنرمند شریف دیگر شرایطی را فراهم ساختند که ما شنونده آلبومی مشتمل بر نوازندگی چند نسل از موسیقی هستیم. یعنی هم جواری هنرمندانی از دهه بیست و دهه شصت که توانسته اند با ایجاد یک محفل انس کاری کرده اند که ما در یک روز تعطیل کنار هم جمع می شویم و هرکدام به فراخور سنی که داریم با یک اثر موسیقایی خاطره بازی می کنیم.
بعضی از ما گاهی اوقات اشتباه می کنیم و عمرمان را مصروف به کارهای دیگری می کنیم که سود و دسترنج چندانی برای موسیقی نداردوی افزود: اینکه افراد در موسیقی بتوانند همدیگر را پیدا کنند و از جنس هم به تولید موسیقی مشغول شوند، موسیقی را تولید می کنند که می تواند متعلق به همه نسل های موسیقی شود. به اعتقاد من لطفی که در مضراب ها و آرشه های این هنرمندان وجود دارد بیانگر سعه صدری است که برخاسته از ذات موسیقی ایرانی است و این همان اتفاقی است که امروزه بسیار به آن نیاز داریم. البته بعضی از ما گاهی اوقات اشتباه می کنیم و عمرمان را مصروف به کارهای دیگری می کنیم که سود و دسترنج چندانی برای موسیقی ندارد. در حالیکه اگر این سرمایه به سمت خلاقیت و بازآفرینی قطعاتی که به زبان و مدیای امروز مطرح شوند قطعاً ما می توانیم شاهد اتفاقات موثری در حوزه موسیقی باشیم. شرایطی که به اعتقاد من در آلبوم «درعشق زنده باید» متجلی شده است.
مهدوی در ادامه صحبت های خود با انتقاد از عملکرد برخی از هنرمندان موسیقی که در برخی از آثارشان که مبتنی برردیف موسیقی دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، نام خود را بزرگ تر از برخی استادان در جلد آثارشان منتشر می کنند، گفت: وقتی ما در این آلبوم به جناب میلاد کیایی می گوییم: «استاد برجسته»، این بدان معنا نیست که بابک شهرکی استاد نیست. چرا که او در نوع کاری که برای موسیقی انجام می دهد، استاد است. منتها برای اینکه در این آلبوم استاد بزرگی کنارش نواخته، اصول ادبی و فرهنگی خانواده ایرانی را رعایت می کند. که اگر غیر از این بود، هنرمند ارزنده ای چون میلاد کیایی حاضر نمی شد کنار او بنوازد.
در دانشگاه ها و هنرستان های ما که داعیه علمی دارند، نسلی مشغول پرورش موسیقی است که متاسفانه باعث شده موسسات و شرکت ها از آواز ایرانی و از موسیقی ایرانی خالی شودوی ضمن ارائه نظقه نظرات خود درباره عملکرد برخی از مدرسان از خارج آمده حوزه موسیقی و برخورد آنها با موسیقی ایرانی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی تاکید کرد: امروز شاهد اتفاقی هستیم که در آن تعدادی از هنرمندان بزرگ و شناخته شده موسیقی ایرانی برای نسل های بعد الگوسازی کرده اند. ما در دوره ای زندگی می کنیم که بداخلاقی و خودخواهی زیاده شده است. ما در دوره ای هستیم که به قول رضا خرم کوتوله پروری حتی در سطوح مختلف مدیریتی سایه انداخته و نمی گذارد کارهای ارزشمند موسیقی به گوش مردم برسد. حتی در دانشگاه ها و هنرستان های ما که داعیه علمی دارند، نسلی مشغول پرورش موسیقی است که متاسفانه باعث شده موسسات و شرکت ها از آواز ایرانی و از موسیقی ایرانی خالی شود. البته ما با انتشار چنین آلبوم هایی حداقل می توانیم امیدوار باشیم که موسیقی ما با ارائه امروزی خود زیر دست و پای افراد کوتوله ای در مراکز دانشگاهی و مدیریتی لِه نمی شوند.
پرسش های مهم نوازنده پیشکسوت از نسل جدید موسیقی
میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتورنیز در این مراسم رونمایی ضمن قدردانی از حضور مخاطبان بیان کرد: اینکه چه شد که به سرمان زد تا چنین مجموعه ای را پدید بیاوریم، به سه سال پیش باز می گردد. روزی که بابک شهرکی پذیرفت تا ۱۲ آهنگ به جای مانده از پنجاه سال پیش را بازسازی و بازنوازی کنیم. جالب است بدانید بسیاری از این آهنگ ها بدون تمرین به مرحلخه ضبط رسید و ما با احساس آن را نواختیم. در این چارچوب یکی از مواردی که سعی کردیم در این آلبوم رعایت کنیم، به کار گرفتن انواع و اقسام سلیقه ها بود و من خیلی خوشحال می شوم شما عزیزانی که البوم را گوش دادید حتماً نظر انتقادی تان را هم با ما در میان بگذارید.
وی افزود: سالهای زیادی است که چندین هزار آهنگ خوب و بد در حوزه موسیقی ساخته شده اند ولی یک سؤال در این مدت برایم مطرح می شود که چرا نسل های بعد از ما به ویژه نسل فعلی جامعه ایرانی که به موسیقی عشق می ورزند، وقتی دور هم جمع می شوند همچنان مایل به اجرای رپرتواری از آثار نسل بنده هستند؟ چرا آثار موسیقایی نسل خودشان را اجرا نمی کنند؟ می دانم برای این پرسش ها جواب های زیادی وجود دارد که من از آنها می گذرم. اما می دانم در روزگار بنده، موسیقی بوی عشق می داد و شاعر می دانست چه می گوید؟ آهنگساز هم می دانست که چه خواننده ای یا چه ارکستری می خواهد قطعه مورد نظر خود را بخواند و بنوازد. در حالیکه امروزه بسیاری از آهنگسازان ما نمی دانند، آهنگشان را چه خواننده ای می خواهد بخواند یا بنوازد.
این هنرمند با قدردانی از برادران شهرکی و خدماتی که به موسیقی کشورمان ارائه داده اند، گفت: یکی ازنکاتی مهمی که باید به آن اشاره داشته باشم، این است که من هر از چندگاهی می بینیم دانشجوی سال سوم یا چهارم رشته موسیقی خیلی راحت و خونسرد می گوید: «اسم مجید وفادار را فقط شنیدم». شرایطی که من فقط این دانشجو را مقصر نمی دانم، من جامعه فرهنگی را مقصر می دانم. من رسانه ها را مقصر می دانم که دراغلب موارد نام صاحب اثر، نام ترانه سرا و دیگر عوامل اجرایی را ذکر نمی کنند. اینها نکات مهمی است که باید بیشتر از اینها روی آن متمرکز شد.
کیایی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: اگر می بینید که کسی خوب ساز می زند، باید فارغ از توانمندی های او در حوزه تکنیک، باید به این موضوع هم فکر کنید که این ساز را چه کسی ساخته است. این موضوع هم شرایط مهمی است که بنده همواره در اجرای آثارم روی آن متمرکز بودم و هستیم.
نمایش یک کلیپ از صحبت های مرحوم همایون خرم درباره موسیقی، نمایش کلیپی از صحبت های میلاد کیایی بخش های دیگری از مراسم رونمایی آلبوم «در عشق زنده باید» را تشکیل می داد.
عکس ها از سارا عبداللهی است.