معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه ۳ آیین نامه طرح جهش تولید دانش بنیان به تصویب رسید، گفت: رئیس جمهور برای تأمین منابع بودجه ای این طرح دستور بررسی داد.

دکتر مهدی الیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: با توجه به اهتمام دولت و ریاست جمهوری به موضوع اقتصاد دانش بنیان، اولین جلسه شورای راهبردی فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان یک ماه پس از ابلاغ قانون تشکیل شد.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه رئیس این شورا آیت الله رئیسی و نایب رئیس آن معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند، افزود: وزارت علوم، بهداشت، وزارت اقتصاد، وزارت ارتباطات، وزارت کشاورزی، وزارت صنعت و سایر دستگاه‌های مرتبط به همراه چهار نماینده ناظر از مجلس، عضو این شورا هستند.

تصویب ۳ آئین نامه طرح جهش در اولین جلسه شورای راهبردی فناوری‌ها

وی گفت: در این جلسه ۳ آئین نامه به تصویب رسید؛ اولین آئین نامه داخلی شورا بود که مصوب شد.

وی با اشاره به دو آئین نامه دیگر تصویب شده در این جلسه گفت: آئین نامه «تولید بار اول» و «ضوابط برخورداری شرکت‌های مستقر در پارک‌ها از مزایای قانون دانش بنیان» در قالب قانون جهش تولید دانش بنیان مطرح و مصوب شد که انشا الله به مرحله اجرایی می‌رسد.

الیاسی درباره آئین نامه تولید بار اول که در این شورا به تصویب رسید گفت: در طرح جهش تولید دانش بنیان پیش بینی شده که اگر شرکتهای دانش بنیان برای اولین بار تولید کننده محصولی باشند با تشخیص دستگاه متقاضی و در گارگروهی متشکل از وزارت صنایع و معاونت علمی آن دستگاه از تشریفات مناقصه معاف می‌شود تا یک محصول به تولید برسد و با شرکت خارجی در مناقصه رقابت کند.

به گفته معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور دانش بنیان‌ها در مناقصات یک گلوگاه بود و همیشه شرکتهای داخلی در مناقصات دچار مشکل می‌شدند. اما اکنون طوری شده که فقط یک بار به تعداد محدود دستگاه خریداری می‌شود که استاندارد، قیمت، رضایت و اعتماد طرفین شکل بگیرد و بعد روال مناقصه به صورت عادی اجرایی می‌شود.

وی گفت: این آئین نامه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تعداد زیادی متقاضی از سوی شرکتهای دانش بنیان برای این موضوع وجود داشت که در اولویت قرار گرفته و به تصویب رسید.

الیاسی درخصوص مصوبه دوم در این جلسه گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان پیش بینی کرده شرکت‌های فناور پارک‌های علم و فناوری بر اساس ضوابطی مشمول حمایت‌های این قانون شوند؛ این آئین نامه نیز مصوب شده و قرار است بعد از دستور شورا به پارک‌های علم و فناوری ابلاغ شود که شرکتهای عضو پارک علم و فناوری از حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار شوند.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: همچنین در این جلسه گزارشی از وضعیت حمایت‌های صندوق نواوری و شکوفایی ارائه شد؛ رئیس جمهور در این جلسه تاکید کردند که سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد براساس بند ص تبصره ۶ قانون بودجه، به صورت جدی منابع مالی معاونت علمی را تأمین و برای صندوق نوآوری افزایش سرمایه داشته باشند.

دستور رئیس جمهور برای تأمین منابع بودجه‌ای طرح جهش تولید دانش‌بنیان

الیاسی افزود: با توجه به اینکه هنوز منابع بودجه‌ای این طرح محقق نشده بود رئیس جمهور دستور داد هر چه زودتر این موضوع بررسی شود.