به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام محمد مهدی ابراهیم پور صبح دوشنبه در کارگاه عفاف و حجاب در پایگاه دریایی بوشهر اظهار داشت: اولین عنصر مؤثر در تربیت فرزندان آموزش نماز است. یکی از اصلی ترین وظایف فرزند بر گردن پدر مادر آموزش نماز است.
وی اضافه کرد: به گفته آیتالله بهجت، اگر نماز را درست کنیم زندگی ما نیز درست میشود اگر کسی در نماز فکرش را کنترل کند بیرون از نماز نیز میتوانند توفیق کنترل و مدیریت ذهن را دارا باشد. بازتاب نماز خواندن در زندگی ما مشخص میشود نماز یکی از مسائل مهم تربیتی است.
عضو ستاد عفاف و حجاب حوزه علمیه قم افزود: رابطه حجاب با بسته تربیتی این است که حجاب یک حکم الهی است. مسئله که امروز در جامعه در مطرح است این است که حجاب یک مسئله شخصی است و دولتها نباید در آن دخالت کند. این اندیشهها و افکار توسط رسانههای استکباری در جامعه ما گسترش داده میشود.
وی بیان کرد: خیلی از کسانی که نسبت به حجاب زاویه دارند از فلسفه وجودی حجاب آگاه نیستند. بنا به فرموده حضرت امام رضا علیه السلام «مردم با چیزی مخالفت میکنند که نسبت به آن آگاهی ندارند». حجاب وسیلهای برای حفظ پاکدامنی برای زن و مرد است اگر حجاب نباشد قطعاً آن جامعه به بیراهه میرود.
حجت الاسلام ابراهیم پور حجاب، حیا و غیرت را سه لایه حفاظتی دانست که خداوند برای زنان قرار داده است و گفت: غیرت یک نگهبان بیرونی برای عفت و پاکدامنی زن و مرد است. غیرت فقط مختص ناموس نیست و نسبت به دین و وطن نیز است.
وی تاکید کرد: اینکه دشمن نمیتواند یک وجب از خاک کشور ما را بگیرد به خاطر غیرت نیرویهای مسلح ماست. یک انسان ارزشمند همانطور که که از وطن و خود دفاع میکند از ناموسش نیز دفاع میکند. اگر در جامعه مردان غیرت نداشته باشند به معنی این است که زنان نگهبان ندارند. خداوند غیرت را در وجود مرد قرار داده و حیا را در وجود زنان قرار داده و این دو لایه حفاظتی میباشد. حجاب نیز یک وسیله برای رشد و تکامل انسان و جامعه انسانی است.
حجاب مسئله اجتماعی است
ابراهیم پور یادآور شد: اگر در جامعه حیا، حجاب و غیرت کمرنگ شوند، قطعاً زنان بی عفت میشوند. حجاب لباس حضور اجتماعی زنان است حجاب مسئله اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: دلیل اینکه دشمن این همه به مسئله حجاب حمله میکند این است که میداند که اگر پوشش زنان کنار رود چه اتفاقاتی میافتد. بهترین روش آلوده کردن یک رود، آلوده کردن کردن سرچشمه آن است. وقتی زنی بی عفت شد باید فاتحه آن جامعه و مملکت را خواند. اگر زن بی بند و بار شد دیگر نه بچه صالحی به دنیا میآید و نه مرد با غیرت وجود خواهد داشت. هدف دشمن این است که آب را از سرچشمه آلوده کند و زن را بی عفت کند.
مدیر مرکز حجاب ریحانه النبی با اشاره به موضوع حجاب اجباری و اختیاری خاطر نشان کرد: در بحث حجاب یک مسئله مهم مطرح است که آن حجاب اختیاری و حجاب اجباری است. و معمولاً نیز به آیه شریفه قرآن استناد میکنند «لا اکراه فی الدین». برای این شبهه این دو جواب وجود دارد. یکی جواب این است که جنس دین از جنس کار نیست. گاهی اوقات یک به شما میگوید این لیوان را بردار این اجبار است. ولی بعضی وقتها به شما میگویند پدر، مادر و برادر خود را دوست نداشته باشد آیا شما میتوانید انجام دهید.
وی تاکید کرد: هیچ قدرتی نمیتواند شما را به چیزی که دوست دارید منع کند چون دوست داشتن کار نیست بلکه یک پذیرش قلبی است. جنس دین یک امر قلبی است و کار نیست و شما باید با قلب خود دین را بپذیرید. قرآن در آیه لا اکراه فی الدین میفرماید شما نمیتوانید کسی را ملزم کنید که دین را بپذیرد جنس دین از امور قلبی است.
ابراهیمپور اضافه کرد: مسئله دوم در مورد این آیه از قرآن کریم این است که اگر کسی دین را که با اختیار خود پذیرفت اجرای احکام دین الزامی و اجباری است. هر مجموعه قوانینی دارد و این قوانین الزام آور است کسی که دین را با قلب خود میپذیرد اجرای احکام و دستورات دینی نیز الزام آور است. کسی را نمیتوان اجبار کرد که دین اسلام را بپذیرد. ولی اگر کسی دین اسلام را پذیرفت باید قوانین و احکام اسلام را رعایت کند نمیشود گفت من مسلمان هستم نماز نمیخوانم روزه نمیگیرم اگر کسی دین را میپذیرد اجرای احکام دین اجباریست.
عضو ستاد عفاف و حجاب حوزه علمیه تصریح کرد: مسئله حجاب نیز همین طور است کسی که دین را پذیرفت مسئله حجاب را نیز میپذیرد حکم خداست کسی که دین را پذیرفت احکام آن را نیز میپذیرد.
در پایان این کارگاه حجةالاسلام و المسلمین محمد مهدی ابراهیم پور به سوالات و شبهات حضار پاسخ داد