دوره تربیت مبلغ شبکه ساز در حوزه نوجوانان، با حضور بیش از ۱۵۰ تن از بانوان طلبه در محل حوزه علمیه راه زینب (س) برگزار شد.

‌به گزارش خبرنگار مهر، دوره تربیت مبلغ شبکه ساز در حوزه نوجوانان، با حضور بیش از ۱۵۰ تن از بانوان طلبه در محل حوزه علمیه راه زینب (س) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، فاطمه اسفندیاری، معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران، کلید واژه این دوره را هویت بخشی به خود و دیگران عنوان کرد و گفت: اگر هویت انسانی خود را بیابیم و کمک کنیم مخاطبان ما هویت خود را پیدا کنند، راه را درست رفته‌ایم.

وی اظهار کرد: دنیای نوجوانی با تمام شیطنت‌ها و بحث‌های شخصیتی در این دوران، زیبا و جذاب است و به همان میزان که جای رشد دارند، لغزشها نیز روی آنها اثر می‌گذارد. مشکل نوجوانان امروز این است که گوش شنوا ندارند، سعی کنید در کنار نوجوانان و گوش شنوای آنها باشید و فضای نوجوانان مخصوصاً دختر ان نوجوان امروز را درک کنید و اگر این دوره تربیت مربی نوجوان در استان تهران با موفقیت برگزار شود، در کل کشور اجرا خواهد شد تا مسیر فعالیت مبلغان مشخص باشد.

در ادامه حجت الاسلام سید امین موسوی مسئول بینشکده تعالی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ما هنوز جایگاه و هدف انقلاب از نوع نگاه به زن را نتوانسته‌ایم در جامعه تبیین کنیم و نگاه شرقی و غربی به عنوان الگوی در کشور ما غلبه دارد، گفت: رویکرد اسلام به زن در کسب فضائل اجتماعی است، اما ادبیات غرب و شرق متمایل به این رویکرد هستند که زن به عوارضش شناخته می‌شود و زن را با نگاهی دیگر در حوزه اجتماعی و فرهنگی تعریف می‌کنند و به ذات انسانی زن توجهی ندارند. در غرب با همین رویکرد از نگاه فرد گرایانه تا رئالیسم غربی، زن به عنوان کالا تلقی می‌شود و به کالای مصرفی تبدیل شده و به همین تناسب در شرق که نگاه به زن به نوعی تبعیت از مرد بود، به جایی رسید که زن تبدیل به کارگر خانه شد.

وی اظهار کرد: نگاه اسلام با این دو نگاه کاملاً متفاوت است دین اسلام پایه حرکت‌های اجتماعی را به زن سپرده است، کما اینکه امامین انقلاب اسلامی مراحل انقلاب را منوط به حرکت‌های اجتماعی زنان کردند. در زمان پیامبر (ص) نیز زنان نقش اجتماعی زیادی داشتند.

وی افزود: انقلاب اسلامی فضایی را ایجاد کرد که زن با شخصیتی که دارد بتواند در موضوعات مختلف اجتماعی اثرگذار باشد، به گونه‌ای که امامین انقلاب اسلامی شکل گیری انقلاب را به حرکت‌های بانوان در قم و مشهد منوط می‌دانند.

ضرورت احیای نقش زن

مسئول بینشکده تعالی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: باید بدانیم کدام نقش زن را باید احیا کنیم که این نقش بتواند جامعه ساز و دولت ساز باشد؟

وی گفت: برای احیای نقش زن در جامعه باید بدانیم زن چه نقشی در جامعه باید ایفا کند که هم بتواند جامعه را اداره کند و هم نرم افزار اداره دولت جدید را ایجاد کند؟

مصداق دولت اسلامی شخص نیست بلکه نرم‌افزار است

وی با بیان اینکه مصداق دولت اسلامی شخص نیست بلکه نرم‌افزار است و انسان به عنوان حوزه سخت‌افزاری معرفی می‌شود، اظهار کرد: تولید فکر و ایجاد کادر آینده دولت انقلاب اسلامی از انتظارات مقام معظم رهبری است. ایشان جریان نوجوان را جز جریان پیشتاز می‌دانند لذا این عرصه به شدت حساس است.

مسئول بینشکده تعالی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: نرم افزار انقلاب اسلامی ادبیات امام خمینی رحمة الله است که باید بخوانید، به آن عمل کنید و تجربه به دست آورید. نگاه تمدنی در ذهن کسی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه ادبیات امام (ره) خوب فهم شود. دولت انقلابی دولتی است که عموم مردم در آن مسئول باشند. مبلغی که نتواند مردم را مبلغ دین کند تبلیغ نکرده است. اگر با این ادبیات نسل آینده را تربیت کنیم نسلی متفاوت خواهیم داشت.

در ادامه حسین عرب اسدی، مسئول اندیشکده سدا در رابطه با مکانیزم تربیتی نوجوانان گفت: اگر می‌خواهیم کار تربیتی انجام دهیم باید اجازه دهیم نوجوان حرف بزند، این رفتار جزو مبادی تربیتی است و به نظر می‌رسد در قول و حرف زدن حکمت‌هایی نهفته است.

وی به بعد دیگر خصوصیت نوجوان اشاره کرد و افزود: نوجوان معمولاً معذرت خواهی نمی‌کند؛ یعنی قول را نمی‌گوید اما فعل را انجام می‌دهد، چون غرورش اجازه نمی‌دهد، در حالی که به ما این گونه تلقین کرده‌اند که فعل سخت‌تر از قول است.

عرب اسدی عنوان کرد: این قول در زندگی زناشویی، رابطه معلم و شاگردی و دوستانه هم مطرح است، به عنوان مثال معلم به توانمندی شاگرد اذعان نمی‌کند و بالعکس شاگرد به نیازش به معلم اذعان نمی‌کند، بعد اعتراض می‌کنیم که چرا درصد یادگیری پایین است، چون درواقع همه طلبکار هستند اما طالب نیستند.

از دیگر برنامه‌های این دوره، ارزیابی مخاطبان با ابزار بازی تئاتر و پرسش نامه بود که در بازی تئاتر، افراد در قالب گروه‌های ۱۰ نفره در فرصت ۳۰ دقیقه‌ای سناریویی را برای بازی تئاتر تدوین کرده و نقش‌های هر فرد را مشخص کردند و در ۱۵ دقیقه به اجرای تئاتر پرداختند و فرم‌های ارزیابی توسط ارزیابان تکمیل شد.