گرگان - رییس اداره نظارت بر مدیریت سواحل کشور گفت: به دلیل پسروی آب دریای خزر، سازه های گلستان از لیست سازه های دریایی خارج می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول قنبری عصر سه شنبه در هفدهمین جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان گلستان (ICZM) اظهار کرد: کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل از سال ۱۳۹۲ تشکیل شده و رییس آن استاندار و دبیر هر کمیته مدیر بنادر و دریانوردی هر استان است.

رییس اداره نظارت بر مدیریت سواحل کشور ادامه داد: یکی از وظایفی که برای این کمیته در نظر گرفته شده ساماندهی سواحل و بنادر استان ها است.

وی از مهم ترین مسائلی که در سواحل و دریاهای مطرح بود را ساخت و سازهای ساحلی و دریایی عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس مصوبه ای که از سال ۱۳۴۸ تصویب شده سازمان بنادر دریانوردی به عنوان مرجع صدور مجوز ساخت و سازهای ساحلی و دریایی تعیین شده است.

قنبری تصریح کرد: استان گلستان با داشتن حدود ۳۰ سازه دریایی و ساحلی جزو استان های شمالی کشور است که باید نسبت به بررسی ساخت و سازهای آن اقداماتی انجام شود.

وی افزود: در این استان به دلیل پسروی آب دریای خزر برخی از سازه ها از دریا خارج و به خشکی وارد شده اند و موجب شده این سازه ها از لیست سازه های دریایی خارج شوند.

رییس اداره نظارت بر مدیریت سواحل کشور اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۲ سازه در استان گلستان واقع هستند که برخی از آنها دارای مجوز بوده و برخی مجوز قانونی ندارند.

قنبری گفت: صاحبان این سازه ها باید پس از گرفتن استعلامات از دستگاه های مختلف نسبت به اخذ مجوز قدام کنند.

اقدام بدون مجوز برخی دستگاه های دولتی در سواحل گلستان

وی با بیان اینکه این موضوع از سال ۱۳۹۶ به دستگاه‌های مختلف اعلام و نامه‌نگاری‌های آن انجام شده است، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی برای سهولت در امور متقاضیان و کاهش هزینه ها از همکاری مشاورانی کمک گرفته اما متاسفانه برخی از دستگاه ها که اعم آنها دولتی هستند برای اخذ مجوز اقدام نکردند.

رییس اداره نظارت بر مدیریت سواحل کشور ادامه داد: چنانچه دستگاهی درخواست خود را به مدیریت فناوری و دریانوردی گلستان بابت اخذ مجوز ساخت و بهره برداری اعلام کند، این سازمان موظف است به مدت ۲۴ ساعت مکاتبات آن را به دستگاه های پاسخگو از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، فرماندهی ناجا و دیگر دستگاه ها ارسال کند.

قنبری تصریح کرد: دستگاه مربوطه نیز باید در بازه های زمانی ۵، ۱۰ و ۱۵ روزه به مکاتبات مدیریت بنادر و دریانوردی گلستان که مرجع صدور کننده نامه است پاسخ دهد و عدم پاسخ دهی بیانگر رضایت و تایید از سوی دستگاه مذکور است.

وی افزود: پس از تایید، اداره بنادر و دریانوردی گلستان موظف است پرونده را در سامانه صدور مجوز های کسب و کار بارگذاری کند و پس از ارسال پرونده به تهران، مدارک برای صدور مجوز از سوی سازمان های بنادر و دریانوردی بررسی شده و در نتیجه به متقاضی اعلام می گردد.

رییس اداره نظارت بر مدیریت سواحل کشور با بیان اینکه در حال حاضر طرح عودت به وضع سابق آغاز شده، گفت: هدف ما از این طرح ساماندهی سواحل و بهره برداری درست از سواحل و بنادر است.

قنبری در ادامه اظهار کرد: چنانچه ساخت و سازی خارج از ضوابط و مطالعات و طرح هایی که توسط سازمان ها و نهادهای انجام شده، صورت گیرد و مجوزی نداشته باشد، متقاضی به اخذ مجوز تشویق می شود.

وی افزود: چنانچه در راستای اخذ مجوز اقدامی انجام نشود، طبق قانون، سازمان بنادر و دریانوردی، منابع طبیعی و وزارت نیرو وظیفه دارند نسبت به اجرای طرح عودت به وضع سابق اقدام کنند.

رییس اداره نظارت بر مدیریت سواحل کشور در انتها یادآور شد: این مسئله طی سال های اخیر توسط سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور و همچنین وزارت نیرو در حال انجام است.