بوشهر- یکی از مشکلات مهم عشایر شهرستان دشتی مربوط به راه‌های عشایری است که انتظار می‌رود با تامین اعتبارات لازم ترمیم و بهسازی راه‌ها انجام شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان بوشهر میزبان تعداد زیادی از خانواده‌های عشایر است که برخی از آنها ساکن و تعدادی نیز کوچ‌رو هستند و بخشی از سال را در استان سپری می‌کنند.

بر اساس آمار سازمان عشایر و مرکز آمار ایران، شش هزار و ۲۵۰ خانوار با ۲۹ هزار نفر جمعیت عشایر در استان بوشهر کوچ‌رو و یا ساکن هستند که چهار هزار و ۳۳۰ خانوار آن کوچ‌رو و هزار و ۹۲۰ خانوار ساکن است.

عشایر کوچ‌رو در استان بوشهر هفت ماه از سال را در این استان حضور دارند و پنج ماه از سال را در مناطق ییلاقی فارس، اصفهان، چهار محال بختیاری سکونت دارند.

عشایر استان بوشهر در سطح ۶۴۰ هزار هکتار از مراتع سطح استان و ۵۵۰ هزار هکتار مرتع در مناطق عشایری اصفهان، فارس و چهار محال بختیاری فعالیت دارند.

عشایر استان بوشهر سالانه شش هزار تن گوشت قرمز، ۱۰ هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی و ۱۴۰ تن الیاف دامی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

سالانه ۸۰ هزار تن محصولات زراعی و باغی، ۲۵ هزار متر مربع صنایع دستی و بیش از ۵۲۰ تن عسل توسط عشایر این استان تولید و عرضه می‌شود.

شهرستان دشتی به عنوان یکی از میزبانان عشایر محسوب می‌شود که عشایر این شهرستان با نیازهای فراوانی روبرو هستند که انتظار می‌رود برای تأمین نیازها و رفع مشکلات آنها از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

بخشی از عشایر استان بوشهر در شهرستان دشتی ییلاق خود را در شهرستان بیضاء استان فارس سپری می‌کنند که در راستای رفع مشکلات عشایر نشستی با حضور مسئولان دو شهرستان برگزار شد.

لزوم بازگشایی راه‌های عشایری

فرماندار دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به دیدار خود با فرماندار شهرستان بیضاء استان فارس گفت: اعتبارات لازم برای ترمیم و بازسازی راه‌های عشایری از محل ملی اختصاص پیدا کند.

علی بحرانی با بیان اینکه همواره به عشایر علاقمند هستیم اظهار داشت: عشایر همواره افراد قدرشناسی هستند و مسئولان نیز وظیفه دارند که برای رفع مشکلات آنها پای کار باشند.

وی افزود: برای رفع مشکلات عشایر همواره دغدغه داریم و در این راستا تلاش کردیم از نزدیک مشکلات این عزیزان را بررسی کنیم.

بحرانی اضافه کرد: یکی از مطالبات مهم عشایر خرید پنل‌های خورشیدی بود که در سال گذشته ۹۰ پنل و امسال نیز ۶۰ پنل خورشیدی تاکنون خریداری شده است.

وی ادامه داد: برای بازگشایی راه‌های عشایری اعتبارات لازم از محل ملی اختصاص یابد.

پیگیری برای رفع مشکل آب عشایر

فرماندار شهرستان بیضاء نیز با بیان اینکه این شهرستان منطقه خاص عشایری است گفت: بخشی از طایفه‌های این شهرستان از دشتی است.

غلامرضا اژدر رفع مشکلات عشایر را به عنوان یک اولویت بسیار مهم دانست و افزود: عمده عشایر از این شهرستان عبور می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آب از مشکلات مهم عشایر در شهرستان است اضافه کرد: پیگیر هستیم چاه آب برای عشایر ثبت شود تا بخشی از مشکلات آب این عزیزان مرتفع شود.

اژدر همچنین از راه اندازی شرکت تعاونی عشایر در شهرستان خبر داد.

تأمین آب و علوفه برای عشایر

مدیر کل امور عشایر استان بوشهر نیز گفت: برای اولین بار بعد از ۲۰ سال یک فرماندار در مناطق عشایری ییلاقی حضور پیدا می‌کند.

عبدالمحمد امینی‌زاده از اختصاص ۲۹ میلیارد تومان برای آرد و علوفه عشایر خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر آبرسانی با ۱۴ تانکر در بین عشایر در حال انجام است.

وی همچنین از اختصاص دو هزار میلیارد تومان برای بازسازی و ترمیم راه‌های عشایر در سطح کشور خبر داد که پیگیر سهم استان هستیم.