رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش گفت: فرهنگ مقاومت و شهادت منشا اصلی امنیت و اقتدار ایران است از این رو مبانی این فرهنگ بیش از هر موضوع دیگری در معرض تهاجم و تخریب دشمن قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر علیرضا رودباری رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش در یادواره ۱۸۱ شهید شهرستان رامیان گفت: دفاع مقدس سرآغازی برای حرکت به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است.

وی ادامه داد: در جوامع گوناگون افرادی که در راه وطن، دین، مردم و یا آرمان‌های خود جانشان را از دست می‌دهند به شکل‌های مختلف مورد تقدیر و ستایش قرار می‌گیرند. از این رو کشته‌شدگان، مجروحین، تلاش‌گران یا حتی بازماندگان جنگی، در تمامی ملل مختلف، مورد احترام حکومت‌ها و عامه مردم هستند. اما این نوع کشته شدن در فرهنگ اسلامی، به آن قداست و معنویت بسیار زیبایی بخشیده و آن واژه بسیار زیبای خلقت یعنی شهادت است و شهیدان در فرهنگ ایرانی اسلام حقیقتی فراموش نشدنی در تاریخ هستند.

امیر رودباری با بیان اینکه بر اساس آیات قران کریم مهم‌ترین هدف آفرینش رسیدن به کمال است، تصریح کرد: اوج کمال و قلّه سعادت بشری رسیدن به جوار و آستان قرب الهی و بهره‌مند شدن از رحمت بی پایان خداوند متعال است. شهادت از برترین واژگان فرهنگ اسلامی و از مقدّس‌ترین مفاهیم معارف الهی است و شهادت رسیدن به اوج کمال انسانیت است. بنابراین اوج تکامل انسان به شهادت ختم می‌شود.

وی عنوان کرد: بنا به تعبیر مولای متقیان علی (ع) انسان‌ها به گروه اهل دنیا و اهل آخرت تقسیم می‌شوند. زندگی انسان‌های اهل دنیا از رحم مادر شروع می‌شود و گور خاتمه می‌شود در زندگی این‌گونه افراد شاید هیچ خیر و برکتی پس از خود برای جامعه انسانی باقی نگذارند؛ اما گروه دوم اهل آخرت نام نهاده‌اند انسان‌هایی متعالی و نامحدودی هستند که در زندگانی مردم همراه خیر خواسته و تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی در زندگی انسان‌ها خواهند داشت. امکان شهادت برای این گونه افراد به مراتب بیشتر از سایر مردمان وجود دارد. چنین افرادی تا در قید حیات هستند، شهیدند و پس از آن نیز چراغ راه هدایت بشریت هستند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه شهادت آرزویی است که تنها نصیب بندگان خاص خدا می‌شود، اظهار کرد: شهادت به تعبیر مقام معظم رهبری قلّه است و قلّه بدون دامنه معنا ندارد. برای رسیدن به قله باید از دامنه بگذریم و دامنه همان اخلاق، ایثار، صدق، معنویت، مجاهدت، گذشت، توجه به خدا، دین باوری، توکل، تواضع و رعایت حدود الهی و رفتار مهربانانه است که در وجود همه شهدای اسلام کاملاً مشهود بوده‌اند.

وی ادامه داد: شهادت عطیه خاص الهی به بندگان مقرب و پاکیزه خداوند متعال است. شهید از زیبا واژگانی است که از صدر اسلام تاکنون خودنمایی می‌کند و تا اسلام بر تارک تاریخ جهان بشری درخشیده و می‌درخشد و مقدس بوده و با گذر زمان مخصوصاً در دفاع مقدس که تلفیق فرهنگ غنی ایرانی و مکتب عاشورایی است که بیش از پیش بر قداست آن افزوده شده است.

امیر رودباری، دفاع مقدس را گنجینه‌ای عظیم و تمام نشدنی از شکوه، اقتدار، موفقیت و توانمندی ایران دانست که می‌توان در همه مقاطع از آن بهره برد و بیان کرد: فرهنگ مقاومت و شهادت که برگرفته از فرهنگ عاشورایی است در حال حاضر منشاء اصلی امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. از این رو مبانی و مظاهر این فرهنگ نورانی بیش از هر موضوع دیگری در معرض تهاجم و تخریب دشمنان قرار دارد و آن‌ها همواره در تلاش برای حذف این فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه هستند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش فرهنگ عاشورایی را دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی و رسیدن به قیام جهانی و طلوع خورشید ولایت عظمی برشمرد و خاطرنشان کرد: فرهنگ دفاع مقدس و جهاد و شهادت را باید نسل ‏به نسل منتقل کرد و نباید اجازه داد که موضوع جهاد و شهادت مورد غفلت قرار بگیرد. برگزاری یادواره‌های شهدا در کشور علاوه بر ادای دین خود به ایثارگران و دلیرمردان هشت سال دفاع مقدس، در راستای لبیک به منویات مقام معظم رهبری در جهاد تبیین و ترویج سبک زندگی شهدا به عنوان بهترین و موثرترین روش زنده ‏نگه داشتن این فرهنگ متعالی است که باید در جامعه و به خصوص در بین نسل جوان نهادینه شود.

امیر رودباری با اشاره به جنگ نرم گفت: جنگ نرم جز مباحثی است که از زمان‌های گذشته در دنیا شکل گرفته و به دنبال نابودی اندیشه و تفکر جامعه هدف است. هدف اصلی و نهایی جنگ نرم تغییر باورها و سست کردن ایمان مردم و به‌ویژه جوانان است.

وی با تأکید بر اینکه تاریخ معلم انسان‌هاست تصریح کرد: با درس گرفتن از تاریخ آندلس باید برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب چاره‌ای اندیشید. عزت، امنیت و اقتدار حال حاضر کشور عزیزمان مرهون و مدیون خون پاک شهدای والا مقام است. بنابراین امروز همه وظیفه داریم با عمل به آرمان‌های آن بزرگواران از راه، مسلک و مرام آن‌ها فاصله نگیریم.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش در پایان برگزاری یادواره‌ها و مراسم‌های گرامیداشت شهدا را مانند تیری بر پیکره دشمن دانست و عنوان کرد: گرامیداشت یاد خاطره شهدا و بازخوانی فرهنگ شهادت و ایثار مانند تیری است بر پیکره دشمن که همواره در تلاش برای حذف فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه است.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم به واسطه قابلیت‌ها و جذابیت‌های بسیار زیاد در زندگی شهدا، آن‌ها را به عنوان نماد و اسطوره به نسل جوان معرفی کنیم تا این فرهنگ اصیل ایرانی که با فرهنگ عاشورایی تلفیق شده و فرهنگ دفاع مقدس را به وجود آورده و در وجود نسل جوان کشورمان نهادینه شود.

گفتنی است در پایان این مراسم به مناسبت چهلمین روز شهادت خلبان شهید محمدجواد بای از خانواده این شهید نیز تجلیل شد.