به گزارش خبرنگار مهر، احمد نوری پیش از ظهر شنبه در آئین گشایش اولین رویداد نگارگران معاصر اصفهان با عنوان «نگاره نگر» با اشاره به حضور ۷۰ نفر از نگارگران بزرگ استان اصفهان در این آئین اظهار امیدواری کرد که هر روز شاهد برگزاری چنین رویدادهایی برای هنرمندان در این شهر باشیم تا مردم و هنرمندان اصفهان به آینده هنر اصفهان امیدوار باشند و همچنان بر هنر اصفهان چون گذشته ببالند.
همچنین علیرضا اسماعیل پور نماینده گروه نگارگران اصفهان در این مراسم گفت: آغاز این حرکت مربوط است به مهر سال گذشته که یک شورای پنج نفره از پیشکسوتان دور هم جمع شدیم و تصمیم گرفتیم رویدادی این چنینی را به صورت سالانه یا دوسالانه برگزار کنیم که تاکیدمان بر روی نگارگری باشد.
وی افزود: بیش از ۷۵ نفر هنرمند در این رویداد شرکت کردند و بیش از ۱۲۰ اثر در این رویداد ارائه شده است و چنین رویدادی در خصوص نگارگری تنها تاکنون در تهران برگزار شده است.
این استاد نگار گری با اشاره به «نگاره نگر» اولین رویداد نگارگران معاصر اصفهان تاکید کرد: این نمایشگاه دارای سه بخش است، بخش اول گالری نسل اول هنرمندان هنرستان هنرهای زیبا بخش دوم آثار اساتید شاخص و پیشکسوت نگارگری اصفهان و بخش سوم آثار هنرمندان نگارگر معاصر اصفهان.
محمد علی حدت، پیشکسوت نگارگری اصفهان نیز در این مراسم گفت: هنر حاصل عشق و عاشقی و سوختن است و اصل عشق خود خداوند متعال است.
وی تصریح کرد: اگر به دنبال مکتب اصفهان میگردید آن را باید در چارچوب هنرستان هنرهای زیبا و آثار پرورش یافتگان این هنرستان بجویید. بسیاری از آثار هنرمندان برجسته اصفهان که در این هنرستان آموزش دیدهاند در انبار این هنرستان موجود است که متأسفانه تاکنون به نمایش در نیامده است و معلوم نیست چه وضعیتی دارد.
حدت تاکید کرد: تا نظر و لطف و عنایت الهی نباشد هیچ اثری به وجود نمیآید و هیچ هنری خلق نمیشود و هنرمندان با جان و خون خود وضو میگیرند و با آب دیدگان خود کار میکند.
مکتب اصفهان مکتبی براساس روح زمانه، فضیلت سالاری و نگاه مشارکت آمیز
همچنین علیرضا خواجه احمد عطاری رئیس دانشگاه هنر اصفهان در این مراسم در خصوص مکتب اصفهان گفت: وقتی میگوئیم مکتب اصفهان چگونگی شکل گیری آن بسیار مهم است و اینکه این مکتب چه ویژگیهایی دارد که بعد از ۴۰۰ سال هنوز شیفتگان خود را دارد و مردم از آن کپی میکنند و آن را ادامه میدهند.
وی افزود: وقتی در مورد یک مکتب یا سبک هنری صحبت میکنیم باید بدانیم جامعهای که آن مکتب در آن شکل گرفته است چگونه جامعهای است و چگونه یک هنرمند روح زمانه خود را میشناسد و بر اساس آن حرکت میکند.
عطاری ادامه داد: تمام کسانی که در این نمایشگاه اثر دارند و هنرمندان نگارگر پیشکسوت و معاصر همه تأثیرات جامعه خود را به نمایش میگذارند.
وی تصریح کرد: تاریخ ۱۳۵ ساله پایتختی اصفهان در دوره صفوی و شکل گیری این مکتب را باید بدانید و اینکه این مکتب چه بیانی داشت و چه تأثیری در روند نقاشی اصفهان گذاشت دارای اهمیت زیادی است.
رئیس دانشگاه هنر اصفهان ضمن توضیح شیوه حکومتی شاه عباس در دوران صفوی و اقتصاد پویای آن زمان اصفهان گفت: هنر نگارگری از دربار پس از صدسال بیرون آمد و تجار نگارگران را به خدمت گرفتند و این حاصل نگاه مشارکت آمیزی بود که در جامعه آن زمان وجود داشت. رضا عباسی یکی از هنرمندان مطرح زمان صفویه بود که ۷ سال از دربار بیرون آمد و در میان مردم به خلق آثار پرداخت.
وی تصریح کرد: مکتب اصفهان بر اساس روح زمانه و بر اساس فضیلت سالاری و نگاه مشارکت آمیز شکل گرفت.
گفتنی است، آثار نمایشگاه رویداد «نگاره نگر» از ۱۷ تیرماه لغایت ۵ مردادماه در گالریهای بوستان، گلستان، تماشا و نقطه جهت بازدید عموم دایر است.