قزوین- رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ایران اسلامی و شکوفایی‌های آن باید توسط غیر ایرانی‌ها به خصوص دانشجویان غیر ایرانی تشریح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالحسن خلج منفرد در آئین افتتاح جشنواره بین‌المللی فرهنگ ملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که صبح شنبه در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: امروزه دیپلماسی علمی و تبادل دانشجو و علم در جهان جایگاه والایی دارد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد: امروزه میلیون‌ها دانشجو در دنیا تبادل می‌شود و برکات فراوانی از این راه انفاق می‌افتد که علاوه بر رشد و ارتقا علم در کشورها تبعات اقتصادی خوبی به همراه می‌آورد و مهم‌ترین خروجی این اتفاق صلح و دوستی و شناخت کشورها از یکدیگر است.

این مسئول با بیان این نکته که مهاجرت‌های علمی در حوزه تمدنی ایران ریشه زیادی دارد گفت: پیش از اتحادیه اروپا در کشورهای ما اتحادیه کشورهای اسلامی فعالیت داشتند و علما و بزرگان ما از فارابی که از قزاقستان هجرت کرد و تا دمشق به جست و جوی علم پرداخت و فرهنگ و فلسفه را بررسی کرد تا مولانا که از بلخ حرکت خود را آغاز کرد و تا قونیه رفت و به ترویج فرهنگ پرداختند.

خلج منفرد ادامه داد: امروز ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی داریم به کمک دیپلماسی فرهنگی شاخه تبیین فرهنگی ایران را پیگیری و ایجاد کنیم و آمادگی داریم که ایران و فرهنگ ایرانی را به دنیا نشان دهیم و بدیهی است که در این زمینه مسئولیت داریم که فرهنگ کشورهای دوست را نیز به ایرانیان عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات برای شناخت بیشتر دانشجویان و برای معرفی کشورهای شما به ایرانیان و افزایش شناخت ما از شما دو پویش را سامان دهی می‌کند، این پویش برای خارجی‌ها با عنوان «از سرزمین من بگو» خواهد بود که شما به زبان فارسی کشورتان را به مخاطب ایرانی معرفی می‌کنید و پویش «از ایران بگو» که از ایران آنچه می‌بینید در فضای اینترنت برای کشور خود معرفی می‌کنید.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: با این راهکارها و با دامن زدن به اشتراکات فرهنگی تلاش می‌کنیم تمدن اسلامی را ترویج و شاهد شکوه همه ملت‌ها باشیم.