نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۱ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای کمیسیون مذکور برای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۱۸۲ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه علنی موافقت کردند.

همچنین روح الله متفکر آزاد درباره این موضوع، گفت: امروز با موضوعی کاملاً زیست محیطی مواجه هستیم و این موضوع نه قومی، نه امنیتی و نه سیاسی است. محیط زیست سرمایه‌ای فرانسلی است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما تجربه خشک شدن هامون در سیستان و بلوچستان و هورالعظیم در خوزستان را داریم. ما با خشکی دریاچه‌ای مواجه هستیم که ۷ برابر مساحت تهران تبدیل به بیابان و شوره زار خواهد شد و به این معناست که معادل ۱۴ میلیون انسان در خطر بیماری‌های پوستی، سرطان و آسم قرار دارند. اگر اکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه نکنیم، مجبوریم در آینده برای درمان این بیماری‌ها هزینه کنیم.

وی تاکید کرد: تغییر اقلیم محلی، گرم شدن پیرامون و مشکلات بارشی همه محصول خشکی دریاچه ارومیه است. امیدواریم با احیای دریاچه ارومیه شاهد از بین رفتن مخاطرات سنگین زیست محیطی باشیم. احیای دریاچه ارومیه صرفاً جلوگیری از حذف دریاچه ارومیه از نقشه ایران نیست بلکه احیای تمدنی است.

محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

۱- عملکرد مالی و اجرایی ستاد دریاچه ارومیه از بدو تأسیس تا حال چگونه بوده است؟

۲- میزان اعتبارات در اختیار ستاد احیای دریاچه ارومیه در طول فعالیت چگونه بوده است؟

۳- بررسی چگونگی هزینه کرد اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه از اول تا به حال و همچنین دریافتی‌های مدیران آن مجموعه

۴- بررسی چگونگی و نحوه اختصاص اعتبارات در اختیار این ستاد در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف

۵- بررسی کلیه قراردادهای مالی و اجرایی ستاد دریاچه ارومیه با شرکت‌ها، اشخاص و پیمانکاران در طول دوران فعالیتشان