اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: خانواده‌ها باید در امر تربیت فرزندان خود تا ۱۸ سالگی مراقبت‌های لازم و حساسیت‌های جدی را داشته باشند تانسلی شایسته تحویل جامعه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید حسن عاملی بعد از ظهر سه‌شنبه در آئین افتتاح فعالیت‌های تابستانی آموزش و پرورش در مصلی اردبیل اظهار کرد: پدران و مادران آرزو دارند تا شایسته‌ترین آمال خود را در فرزندانشان به نظاره بنشینند و در حقیقت قدرت روحی و روانی پدران و مادران در فرزندانشان متجلی است.

وی حساسیت سرنوشت فرزندان را با تربیت صحیح و توجه به عناصر تأثیرگذار تربیتی یادآور شد و تصریح کرد: نقش آموزش و پرورش در کنار خانواده‌ها در این مقطع سنی بسیار خطیر است و باید برای تربیت نسلی شایسته فضای سالم و متعالی را فراهم کرده و در منزل، اجتماع و مدرسه به نحوی عمل کنیم تا الگوی رفتاری ما برای فرزندانمان آئینه بیان حقایق و عقلانیت باشد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با اشاره به اهمیت سن ۱۸ سالگی در تربیت فرزندان گفت: نباید خانواده‌ها و آموزش و پرورش این فرصت سنی نوجوانان و جوانان را از دست بدهند چرا که با بیان مطالب حکمی و پندآموز می‌توان در تربیت نسل آینده شایسته عمل کرده و بهترین معیارها و ملاک‌ها را به آنها انتقال داد.

آیت‌الله عاملی افزود: در کنار ایام تحصیل، فصل تابستان فرصت مناسبی است تا خانواده‌ها در کنار متولیان امور آموزشی و پرورشی برای هدایت فرزندانشان و سپری شدن اوقات فراغت آنها فضای سالمی را تدارک ببینند که در این زمینه در استان اردبیل اقدامات شایسته‌ای آغاز شده است.

وی با قدردانی از فعالیت کانون‌های مساجد، دارالقرآن و سایر مجموعه‌های فرهنگی، تربیتی در برپایی کلاس‌های آموزشی و تأمین اوقات فراغت دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود فضای ورزشی و تفریحات سالم در مناطق مختلف شهر، بهتر است از ظرفیت این کلاس‌های آموزشی و غنی‌سازی اوقات فراغت استفاده شود.

آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: خانواده‌ها باید لعن و نفرینی را به مسئولان شهر در گذشته بفرستند که در احداث یک میدان ورزشی در محلات و شهرک‌های جدید دچار قصور شده و نقشه ساختمان‌ها را به نحوی تهیه کردند که هیچ فضای تفریحات سالم و زمین ورزشی برای کودکان، نوجوانان و جوانان وجود ندارد.

وی بیان کرد: در طراحی جدید باید شهرداری و سایر مسئولان شهر به نحوی عمل کنند تا این فضاها برای سپری کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده و در حقیقت پاتوق‌های فرهنگی، تربیتی و تفریحات سالم نیاز جدی شهر اردبیل است.

آیت‌الله عاملی وجود ۷۰۰ نوع آداب را در سپری کردن زندگی سالم یادآور شد و ادامه داد: باید این آداب به کودکان و نوجوانان ما آموزش داده شود که در این زمینه انتظار می‌رود محافل و مجالس متعدد علمی، تربیتی، فرهنگی و اخلاقی تدارک دیده شود.

وی غنیمت شمردن فرصت تابستان را برای یادگیری زبان‌های خارجی و آموزش هنرها و فعالیت‌های ورزشی یادآور شد و گفت: در کنار سختی کار هنر مملکت‌داری، هنر تربیت نیز امری سهمگین و دشوار است و باید پدران و مادران در کنار متولیان آموزشی و پرورشی در این زمینه گام‌های اساسی بردارند.

امام جمعه اردبیل نقش مادری را نقش مهم در مسیر تربیت و پرورش عواطف توصیف کرد و افزود: زنان ما باید به نقش مادری خود بها داده و بیشتر از آنکه به سایر مسائل روزمره توجه کنند، بهتر است در امر تربیت ورودی عالمانه داشته باشیم.