کرمانشاه- راه آهن غرب کشور که از سال ۸۴ کلنگ آن بر زمین خورده، همواره با کمبود اعتبار رو به رو بوده تا بعد از ۱۷سال هنوز ۲۶۳کیلومتر از آن برای اتصال به کشور عراق باقی مانده باشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: از سال ۱۳۹۷ بود که خط ریلی کرمانشاه با اتصال شهر کرمانشاه به خط ریلی ملایر، اراک و از آنجا به سایر نقاط کشور شروع به کار کرد؛ اما راه آهن غرب کشور با طول ۶۰۵ کیلومتر بزرگترین پروژه نیمه‌کاره غرب کشور است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بر این بود که خط نیمه تمام راه‌آهن پس از گذر از اسلام آبادغرب، گیلانغرب و قصر شیرین در نهایت به مرز خسروی در مرز ایران به عراق رسیده و ادامه این خط ریلی در کشور عراق پس از عبور از خانقین به بغداد و موصل ختم شده و پس از آن در دیرالزور، رقه و حلب در کشور سوریه ادامه پیدا می‌کند.

ارتباط مسیر ریلی برای نقل و انتقال مسافران و زائران عتبات عالیات و از سوی دیگر حرم امام رضا (ع) همگی وابسته به راه اندازی خط ریلی کرمانشاه به خسروی بوده که باعث اتصال مسیر شرق به غرب کشور و سپس به کشور عراق است که با راه اندازی مسیر شرق به غرب کشور مبادلات تجاری کشور ایران با کشور عراق و از آنجا به سوریه، لبنان و کشورهای مدیترانه به راحتی انجام خواهد گرفت.

کلنگ راه آهن غرب از سال ۸۴ بر زمین خورده است

کلنگ پروژه راه آهن غرب کشور در روزهای پایانی دولت اول اصلاحات بر زمین خورد و تا سال ۱۳۸۴ پیشرفت چندانی مشاهده نشد و در ادامه امید به دولت‌های نهم و دهم بود تا با اجرای برنامه‌های خود بزرگترین پروژه عمرانی غرب کشور را پیش برده و تحول اقتصادی کشور را رقم زنند اما در دولت‌های نهم و دهم که پروژه‌های عمرانی بزرگی افتتاح شد وعده‌های راه آهن غرب کشور بر زمین ماند و در سال ۹۲ مجدد امیدها به سمت دولت تدبیر و امید انتقال یافت.

از سال ۹۴ تا ۹۷ بی‌توجهی مسئولین به پروژه راه آهن توسط نمایندگان استان کرمانشاه تذکر داده شد و قول‌های مسئولین در دولت یازدهم و دوازدهم یکی پس از دیگری از یاد می‌رفت و به سال بعد انتقال پیدا می‌کرد و تنها پروژه راه آهن غرب کشور بود که ماندگار مانده و باعث شده بود که این پروژه بین المللی پیشرفتی نداشته باشد و در دولت دوازدهم پروژه‌های پر اهمیتی مانند راه آهن کرمانشاه به خسروی که مسیر اتصال ایران به کشورهای سوریه و عراق است فاقد اعتبار مانده و به آنها توجهی نشود.

کمبود اعتبارات سدی بر سر راه پیشرفت راه آهن غرب کشور

کمبود اعتبارات مشکلات فراوانی ازجمله تأخیر در پروژه راه آهن غرب کشور باعث شده که پس از افتتاح خط راه آهن ملایر به کرمانشاه، افتتاح فاز دوم این پروژه به ۲ فاز کرمانشاه- اسلام آبادغرب و اسلام آبادغرب- خسروی به فراموشی سپرده شود.

راه اندازی خط ریلی کرمانشاه به خسروی اهمیت بالایی داشته و احداث این خط ریلی یک مطالبه عمومی است و تداوم راه آهن کرمانشاه تا مرز خسروی می‌تواند دسترسی مناسبی به بازارهای جهانی از طریق سوریه، لبنان و دریای مدیترانه برای ایران فراهم کند.

علاوه بر تجار و بازرگانان که با این خط ریلی به بازارهای خارجی دسترسی آسان‌تری پیدا می‌کنند زوار عتبات عالیات و اماکن مقدسه سوریه نیز از آن بهره خواهند برد و مسیر بلندمدت در نظر گرفته شده برای راه‌آهن کرمانشاه یکی از خطوط اصلی جاده تجاری ابریشم است که در صورت تحقق می‌تواند احیاگر این مسیر مهم باشد.

قابل ذکر است پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی با طول ۲۶۳ کیلومتر در پنج قطعه تقسیم بندی شده و قطعات یک تا سه یعنی تا کیلومتر ۱۴۰ از کرمانشاه فعال بوده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در صورت تزریق منابع خط کرمانشاه به اسلام‌آباد تا ۲ سال دیگر یعنی ۱۴۰۳ و در ادامه خط اسلام‌آباد-خسروی پنج سال دیگر یعنی ۱۴۰۵ به پایان می‌رسد.

گفتنی است شرط به پایان رسیدن خط اسلام‌آباد به خسروی در سال ۱۴۰۵ پیش بردن همزمان کار با خط کرمانشاه- اسلام آباد است که زیر سازی ۸۲ درصد این خط انجام شده است.

در حال حاضر برای به پایان رسیدن پروژه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد هزینه هر کیلومتر خط راه آهن است و برای پیشرفت کار علاوه بر اعتبارات باید برنامه‌های مشترکی با عراق صورت بگیرد تا بتوانیم هماهنگی‌های مرزی را انجام و اقدامات مورد نیاز ۲ کشور را مورد ارزیابی قرار داده و مشخص کنیم.

وعده وزیر دولت سیزدهم برای نگاه ویژه به راه آهن کرمانشاه-خسروی

وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به کرمانشاه در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ یادآوری کرد دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به راه آهن کرمانشاه به خسروی خواهد داشت و سرعت بخشیدن به اجرای آن را در دستور کار وزارتخانه قرار داده و با توجه به اعتبارات سال‌های قبل بخشی از کار پیش رفته ولی اعتبارات خوبی در سال جدید برای پیشبرد پروژه راه آهن غرب کشور در نظر گرفته شده است.

حال با گذشت چهار ماه از سال جدید و مصوبات صادر شده آیا گفته‌های وزیر راه و شهرسازی این پروژه قابل اجرا است؟ پروژه راه آهن همچنان منتظر اعتبارات بوده تا یکبار دیگر بذر امید در دل‌ها نشسته و شاهد پیشرفت او باشیم.