ارومیه - هنرمندان عاشیق استان آذربایجان غربی با حضور در برنامه کانون عاشیق های حوزه هنری استان در سالن صفی الدین اورموی شهرستان ارومیه به استقبال عید سعید غدیرخم رفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این برنامه که بعد از ظهر سه شنبه با حضور ۱۵ نفر از هنرمندان عاشیق از شهرستان‌های ارومیه، خوی، میاندآب، سلماس و نقده برگزار شد عاشیق‌ها قطعاتی از موسیقی در مکتب عاشیقی ارومیه را در رابطه با اهمیت و جایگاه واقعی غدیر خم و شخصیت حضرت علی (ع) برای حاضران در مراسم و علاقمندان این موسیقی اجرا کردند.

عاشیقها نورالدین علیزاده، بهنام رضایی، محمد محمدپور، عبدالله اشرفی، حیدر نیرومندی، چراغعلی جلالی، تاروئردی عباس زاده، تقی اباذری، عیوض عیوضی، ندیم عباس زاده، یعقوب محمود زاده، رحیم عبادی وند و رضا پوینده هنرمندانی بودند که در مراسم استقبال و گرامیداشت عید سعید غدیر خم به همراه چند نفر از شاعران از جمله ابراهیم علیزاده و علی محبوبی هنرنمایی کردند.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اهمیت وجودی هنر موسیقی عاشیقی در تبلیغ حقیقت هستی، الگوسازی و معرفی بزرگان و افراد تأثیر گذار مذهبی و اجتماعی از جایگاه واقعه غدیر خم و شخصیت حضرت علی (ع) در اصول و اساس موسیقی عاشیقی به عنوان یکی از ارکان این موسیقی غنی نام برد و از نقش هنرمندان عاشیق در تبلیغ و شفاف‌سازی اذهان عمومی در این خصوص تمجید کرد.

داریوش علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره برای تولید آلبوم موسیقی «ایشیق یول» توسط واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در وصف حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) اظهار داشت وصف و تبلیغ حقایق دینی و اجتماعی امروز بیشتر از هر زمان دیگری لازم و ضروری است و هنرمندان عاشیق نیز در همین راستا بایستی در آگاه‌سازی افکار عمومی بیشتر از گذشته فعال بوده و با استفاده از زبان هنر آنچه را که نیاز جامعه است برآورده سازند.

موسیقی عاشیقی یکی از قدیمی ترین و غنی‌ترین موسیقی‌های ترک زبانان در جهان، به خصوص آذربایجان است که در آن مصادیق عمیق دینی، اجتماعی و فرهنگی مردم هر منطقه در قالب موسیقی و ادبیات فولکلور بیان شده است و در این راستا شهرستان ارومیه با داشتن «مکتب عاشیقی ارومیه» در میراث ناملموس ایران ثبت ملی شده است کانون این موسیقی فاخر از دوران گذشته تا به امروز بوده است.