منابع ارشد دولت روسیه می‌گویند اتحادیه اروپا موافقت کرده نقل‌وانتقال کالا به بخشی از خاک این کشور از فهرست تحریم‌ها خارج شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه روسی «ایزوستیا» روز چهارشنبه به نقل از منابع ارشد دولت این کشور اعلام کرد اتحادیه اروپا و روسیه بر سر ترانزیت کالا به منطقه «کالینینگراد» توافق کردند و سند این توافق کاملاً منافع مسکو را تأمین می‌کند.

بنابر آنچه منابع دولتی به این روزنامه گفته‌اند در سند این توافق قید شده ایجاد محدودیت در ترانزیت و نقل‌وانتقال آزاد کالاها در بخش‌های فدراسیون روسیه غیرممکن است. به همین دلیل کالاهایی که به این منطقه (کالینینگراد) وارد می‌شوند از شمول فهرست تحریم‌ها معاف می‌شوند. هم‌اکنون گفت‌وگوها درباره انتقال کالا از طریق راه‌آهن و جاده‌های زمینی در جریان است.

به گفته این منابع آگاه هماهنگی بر سر سند نهایی بین اتحادیه اروپا و لیتوانی از چند هفته پیش آغاز شده است. منطقه کالینینگراد، قسمتی جدا از خاک روسیه، اما جزئی از سرزمین و حاکمیت دولت روسیه است که در ساحل دریای بالتیک میان لهستان و لیتوانی واقع شده است. رفع این محدودیت‌ها عملاً کالینینگراد را از محاصره تحریمی اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

اتحادیه اروپا اوایل آوریل (فرودین امسال) تردد کامیون‌های ثبت‌شده در روسیه به کالینینگراد را ممنوع کرد، اما معافیت‌هایی برای کامیون‌هایی صادر کرد که کالا به این منطقه وارد می‌کنند. محدویت‌ها و تحریم‌های کنونی کالاهای روسی که لیتوانی اعلام کرده، برای ترانزیت همه کالاهای تحریم‌شده توسط اتحادیه اروپا اعمال می‌شود.

راه‌آهن لیتوانی ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) به راه‌آهن منطقه کالینینگراد اطلاع داد که ترانزیت و عبور آزاد شماری از کالاهای تحریم‌شده توسط اتحادیه اروپا به این منطقه ممنوع شده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه این اقدام دولت لیتوانی را «غیردوستانه» توصیف کرد و گفت مسکو در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای پاسخ به این حرکت لیتوانی است.