شیراز- مدیر امور اراضی فارس گفت: پیشنهاد اخذ مالیات سنگین از باغ شهری‌های استان به اداره امور مالیاتی ارائه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نبی‌الله یزدی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران و سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو بیان کرد: فارس بیش از ۷ درصد از مساحت کشور را داشته که ١٠ درصد از اراضی فارس مربوط به حوزه کشاورزی، ١٨ درصد مربوط به جنگل‌ها و ۶٠ درصد مربوط به مراتع و مابقی مربوط به سایر بخش‌ها است.

وی ادامه داد: بیش از ۶٨ میلیارد ریال عوارض تغییر کاربری طی سال ١۴٠٠ در استان فارس اخذ شده که تعداد مجوزهای صادر شده ٤٩٧ مورد بر اساس تبصره یک و ٤ که شامل طرح‌های مرتبط و غیرمرتبط با بخش کشاورزی است، بوده است.

مدیر امور اراضی فارس ادامه داد: در بحث نظارت بر تبصره‌ها که شامل طرح‌های مرتبط و غیرمرتبط با بخش کشاورزی است نیز ۴ هزار مورد در دستور کار بوده که ٢ هزار و ٧٠٠ مورد آن محقق شده است.

یزدی در بحث پایش اراضی کشاورزی فارس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای هم گفت: در استان ٢٩٨ مورد مجموعه باغشهری شناسایی شده که شامل ٢١ هزار و ٢٤٠ هکتار از اراضی استان است و از این تعداد ١٦٧ مورد معادل ١٣ هزار و ٦٧٣ هکتار است، در شهر شیراز واقع شده است.

به گفته این مقام مسئول صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها بدون اخذ مجوز تغییر کاربری را از مشکلات و چالش‌های سازمان امور اراضی قادر شده و عدم تعیین تکلیف روند واگذاری در حریم شهرها به دلیل عدم همکاری مسکن و شهرسازی موجب رشد ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها شده است.

یزدی یاد آور شد: در سال گذشته ٢ هزار و ٤٩٤ مورد اراضی استان تغییر کاربری داشته که ٢ هزار و ٢١٧ مورد آن اخطار دریافت کرده‌اند.

او تصریح کرد: در حال حاضر در اراضی زیر ٢ تا ٣ هکتار امکان صدور سند کشاورزی وجود ندارد.

یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای باغشهری‌ها پیشنهاد اخذ مالیات‌های سنگین داده‌ایم، گفت: یکی از راههای پیشگیری از توسعه باغشهرها مقرون به صرفه نبودن انهاست، لذا پیشنهاد داده‌ایم مالیات‌های سنگینی در این بخش وضع شود.