بجنورد- امام جمعه بجنورد با تاکید بر اینکه دین، مذهب و مرجعیت واحد قرابت ایران و عراق را زیاد کرده است، گفت: عده ای به دنبال تخریب همبستگی هستند که باید جلوی این نفوذی ها را گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا نوری صبح یک شنبه در نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های عراق با رؤسای مراکز آموزش عالی خراسان شمالی، اظهار داشت: ایران و عراق سابقه طولانی در روابط مردمی دارند و بحث مرجعیت باعث مودت بیش از پیش این دو ملت بزرگ شده است‌.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تصریح کرد: عتبات عالیات و توفیق زیارت این اماکن مقدسه قرابت دو ملت بزرگ را چند برابر می‌کند.

امام جمعه بجنورد با اشاره به نعمت الهی منابع طبیعی دو کشور که علاوه بر ثروت‌افزایی منجر تولید قدرت نیز می‌شود، بیان کرد: متأسفانه در یک مقطع تاریخی دو کشور عراق و ایران در برابر هم قرار گرفتند و با کشته شدن بیش از ۵۰۰ هزار نفر و تحمیل میلیاردها دلار خسارت مادی به زیرساخت‌های دو کشور مشکلات روحی و روانی به این دو کشور وارد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوری خاطر نشان کرد: مقصر اصلی جنگ این دو کشور همسایه و دوست، نظام استکباری است که در تلاش بود دو کشور را در برابر هم قرار دهد که نشان دهنده ذات پلید و خبیث استکبار است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی بیان کرد: عامل دوم نفوذی‌های دو طرف بودند که با صحنه‌گردانی استکبار در مقاطع مختلف تاریخی در دو کشور به قدرت رسیده بودند؛ باید دانست که در ایران رضاخان را در برابر فلسطین قرار دادند و در عراق نیز صدام را در مقابل ایران قرار دادند.

امام جمعه بجنورد تاکید کرد: امروز اما تکلیف نخبگان دو کشور تبیین نقش مخرب نفوذی‌ها و استکبار جهانی در راستای پیشگیری از اتفاقات بعدی است.

وی در ادامه افزود: سقوط رضاخان و صدام باعث برادری کشورهای مسلمان شد.

امام جمعه بجنورد خاطر نشان کرد: دین واحد، مرجعیت و مذهب واحد در بخش عمده دو کشور عامل همبستگی این دو کشور است.

وی افزود: نماینده واقعی دو ملت بزرگ در این روزها سرداران شهید و سرافراز از دو ملت هستند که در کنار یکدیگر خون پاکشان را فدای اسلام کردند.