زنجان-رئیس میز تخصصی مقابله با فرقه‌های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: آسیب‌های فرقه‌های انحرافی باید برای مردم روشنگری شود.

حجت‌الاسلام علی محمدی‌هوشیار در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این میز تخصصی که درباره فرق انحرافی شکل گرفته و سال‌ها به فعالیت خود در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه می‌دهد، هفت کارگروه در ذیل این میز تخصصی تعریف شده است، افزود: این هفت کارگروه شامل کارگروه نقد بهائیت، کارگروه نقد مدعیان مهدویت، کارگروه نقد عرفان‌های نوظهور، کارگروه نقد وهابیت، کارگروه نقد تصوف، کارگروه نقد باستان‌گرایی و زرتشت‌گرایی و کارگروه نقد مسیحیت تبشیری است.

وی با یادآوری اینکه هر کارگروهی یک مسئول و چند عضو داشته و به جرأت می‌توان گفت بهترین‌های نقد فرقه‌های انحرافی یا مسئولان این کارگروه‌ها و یا عضو این کارگروه‌ها هستند، تصریح کرد: خوشبختانه این اعضا سال‌ها در حوزه پژوهش، آموزش، تبلیغ و ترویج و نیز مواجهه اندیشه‌ای با فرقه‌های انحرافی در هفت کارگروه مربوطه تلاش می‌کنند که هر هفت کارگروه ذیل میز تخصصی مقابله با فرقه‌های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تعریف شده است.

این مسئول با بیان اینکه بخشی از کارها در حوزه آموزش، تربیت مربی و استاد برای نقد و مقابله با فرقه‌های انحرافی است، ادامه داد: در واقع این دفتر نسبت به تجهیز طلاب و دانش‌افزایی آن‌ها درباره نقد فرقه چه به لحاظ محتوایی و چه به لحاظ روشی اقدام می‌کند.

محمدی‌هوشیار اظهار کرد: همچنین دوره‌هایی با عنوان تربیت مبلغ نقد فرقه داریم که با تربیت مربی نقد فرقه کاملاً متفاوت است. در مباحث پژوهشی موضوعات و مسائلی هستند که امروز در مسیر حل این موارد قرار گرفته‌ایم و گاهی لازم است که در این راستا همایش‌هایی نیز برگزار شود که در همین راستا چندین مورد همایش با هدف تولید علم برگزار شده است.

رئیس میز تخصصی مقابله با فرقه‌های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با یادآوری اینکه در مباحث تبلیغی و ترویجی بیشتر وارد بحث‌های پیشگیری و مناظره شده‌ایم، خاطرنشان کرد: در همین راستا با سران و لیدرهای فرقه‌های انحرافی مناظره می‌کنیم که خوشبختانه در این مسیر بسیاری از کسانی که از مبلغین فرقه‌های انحرافی بودند، به تشیع برگشتند.

وی با اشاره به اینکه در کنار هفت کارگروه برخی کمیته‌ها را داریم که هدف کمیته‌های علمی، مواجهه اندیشه‌ای است، عنوان کرد: رویکرد هفت کارگروه مواجهه کاربردی بود، این در حالی است که رویکرد کمیته‌های علمی مواجهه اندیشه‌ای در قالب نشست‌های تخصصی و … نسبت به حل مسائل اقدام می‌کنند. به عنوان مثال رابطه فقه با فرقه‌ها، امنیت فرق و جغرافیای فرهنگی که در این خصوص مسائل زیادی داریم در مجموع هجده مسئله در این کمیته‌های علمی وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه اگر بخواهیم به لحاظ استانی و منطقه‌ای به موضوع فرقه‌های انحرافی نگاه کنیم، ممکن است در یک منطقه فرقه وهابیت و در منطقه دیگری مدعیان مهدویت رشد زیاد داشته باشد، گفت: به عنوان مثال استان البرز در بحث عرفان‌های نوظهور نسبت به سایر استان‌ها و یا فرقه وهابیت در جنوب کشور به ویژه استان خوزستان رشد داشته است که همه این موارد به لحاظ مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، جغرافیای فرهنگی و سایر مسائل مورد برسی قرار گرفته و این موضوع مطرح می‌شود که چه اتفاقی در این مناطق باعث رشد این فرقه‌ها شده است.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص فرقه‌های انحرافی نیز اقشار آسیب‌دیده متفاوتی داریم، یادآور شد: به عنوان مثال در بحث آتئیست شاهد آلودگی برخی از اقشار دانشجو هستیم. در بین خانه‌دارها گاهی شاهد رشد عرفان حلقه هستیم و به طور کلی می‌توان گفت فرقه‌ها اصولاً جامعه هدف خود را دارند و هر فرقه‌ای سناریویی که می‌نویسد، ناظر بر یک جامعه هدف بوده و جامعه هدف خود را نشانه گرفته است.

رئیس میز تخصصی مقابله با فرقه‌های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در خصوص نحوه جلوگیری از توسعه فرقه‌های انحرافی، افزود: ابتدا به ساکن باید باورهای اعتقادی مردم تقویت شود. به هر میزان که به لحاظ فکری ایمنی داشته باشیم، در برابر آسیب فرقه‌های مختلف در امان خواهیم بود، به همین خاطر ایمنی در بحث‌های اعتقادی بسیار مهم است و اغلب شاهد این هستیم که مردم از این مسئله برخوردار نیستند و نهادهایی که در این زمینه متولی هستند، کم‌کاری کرده‌اند و یا اینکه روش اشتباهی را در پیش گرفته‌اند.

محمدی‌هوشیار بیان کرد: موضوع دیگر در این زمینه بحث روشنگری است، به همین خاطر باید به مردم در خصوص فرقه‌ها و آسیب‌های آن روشنگری شود.