به گزارش خبرگزاری مهر، نشست رونمایی و نقد کتاب «ناکجاآباد» به نویسندگی نرگس دهنادی با حضور جمعی از هنرمندان، نویسندگان و اقشار مردمی برگزار شد. این نشست، در فرهنگسرای معرفت تحت عنوان سلسله نشستهای «همه ما یک نویسندهایم» دیروز سه شنبه ۲۸ تیر برگزار شد.
در این مراسم سرکار خانم مریم میرمحمدی و جناب آقای امید کوره چی به عنوان منتقد ادبی به ارائه سخنرانی در خلال برگزاری این مراسم پرداختند.
مریم میرمحمدی، منتقد و مدرس دورههای داستاننویسی گفت: سلسله نشستهای «همه ما یک نویسندهایم» با هدف ترغیب علاقهمندان داستاننویسی به نوشتن و همچنین ارتقا سطح نقد و خوانش عمیق بعد از سه سال اینبار میزبان کتاب «ناکجاآباد» است. در این نشست همانند سایر نشستها تلاش خواهیم کرد تا از ابراز عقاید شخصی دوری کرده و بیش از هر چیز به خوانش تنگاتنگ متن با تکیه بر نظریه و استفاده از شواهد متنی بپردازیم.
او ادامه داد: مجموعه ناکجاآباد اگرچه تجربهی اول این نویسنده محسوب میشود اما با به کارگیری فرمی متفاوت توانسته است تعلیق دلچسبی در خلال روایت ایجاد کند، بهگونهای که مخاطب علاوه بر پیگیریِ گرهی اصلی داستان کنجکاو خواهد شد تا سرگذشت سایر شخصیتها را نیز دنبال کند. این فرم در پایانبندی تکتک داستانها و همچنین داستان پایانی به چشم میخورد. جهان داستانی «ناکجاآباد» که در آن روایتها به کمک فرم درهم تنیده شدهاند، چشماندازی از جهانی بزرگتر ارائه میدهد جهانی که در آن به نظر میرسد هرکس داستانی مستقل از دیگری دارد اما با کمی تعمق خواهیم دید که چگونه سرگذشت انسانها در هم تنیده شده است و جهانی سرشار از تأثیر و تأثرها شکل گرفته است.
امید کورهچی، نویسنده و منتقد ادبی در ادامه این مراسم گفت: هیچ کس بی نیاز از نقد نیست. حتی بزرگترین نویسندههای جهان پیوسته خودشان را در معرض نقدهای تند قرار میدهند. حتی از این گونه نقدهای نکاتی استخراج میشود که به رشد و پویایی آنان کمک میکند.
وی افزود: من امروز نمیخواهم در جایگاه منتقد درباره لایههای اول داستانهای این کتاب صحبت کنم، بلکه هدفم این است که پیرامون نویسندگی و تأثیر نویسنده بر داستان صحبت کنم. بخش مهمی که در پشت لایه اول داستان نویسی و تکنیکهای نویسندگی قرار دارد، همان لایهی نهانی شخصیت نویسنده است؛ که بر چگونگی تأثیر آن بر داستان اشاره دارد.
کوره چی گفت: اینکه یک نویسنده در در زمان نگارش یک داستان در ناخودآگاه ذهنش خودش را باز نویسی کرده است یا اینکه در هنگام نوشتن چه بر او گذشته، نکته قابل توجهای است.
نویسندگی یک اثر، نویسنده را دچار دگرگونی خواهد کرد و این دگرگونی چیزی جز در جهت رشد و کمال نویسنده نخواهد بود. به طوری که نویسنده پس از خلق یک داستان به انسان دیگری تبدیل خواهد شد.
در ادامه نرگس دهنادی، نویسنده کتاب درباره موضوع کتاب گفت: کتاب ناکجاآباد، مجموعه ۱۰ داستان کوتاه با محوریت مادران و زنان ایرانی است.
تلاش من به عنوان نویسنده این اثر، بیان دغدغههای اجتماعی و رنجهای زنان ایرانی در سطحیترین لایه زندگی بوده است.
دهنادی افزود: نویسنده وظیفه دارد باشخصیتهای داستانهایش زندگی بکند. رنج شخصیتهای داستانی را لمس کند و آن را با هنر خود به مخاطب ارائه دهد. در این مجموعه تمام تلاش خودم را در جهت ایجاد ارتباط بین شخصیتهای داستانی با مخاطبین این کتاب انجام داده ام و امیدوارم توانسته باشم حس خوشایندی بعد از مطالعه این کتاب به خوانندگان اثر انتقال دهم.
در ادامه پایان این نشست اعضای کانون ادبی فرهنگسرای معرفت به بیان نقد نظر پیرامون کتاب ناکجاآباد پرداختند.
همچنین دکتر رضا رسولی نویسنده و مدرس داستان نویسی به عنوان مهمان افتخاری در این نشست حضور داشتند.
کتاب ناکجاآباد اولین اثر نویسنده جوان، نرگس دهنادی است، که توسط انتشارات برزآفرین، فرودین ماه ۱۴۰۱ منتشر شده است.