به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی «بررسی ابعاد و پیامدهای فرهنگی اجتماعی جشن ده کیلومتری غدیر» با حضور جمعی از اندیشه ورزان و نخبگان به دعوت مرکز بررسی مسائل فرهنگی معاونت راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این نشست نقاط قوت و ضعف این جشن مذهبی مورد توجه قرار گرفت.
از نظر کارشناسان حضور قشرهای مختلف مردمی در این جشن نشان دهنده حب و ارتباط عمیق مردم با اهل بیت بود که فراهم کننده نشاط و شادی اجتماعی متناسب با سلایق و طیفهای مختلف جامعه بود. با توجه به حضور طیفهای متفاوت مردم، زمینه ایجاد بستر گفتگو بین افراد و اقشار مختلف وجود داشت که در سالهای بعد میتواند مورد توجه قرار گیرد.
ایده اصلی این جشن توسط حاضران در نشست مورد نقد و ارزیابی واقع شد. اساتید معتقد بودند نگاه سرمایه انگارانه و توجه به سرمایه اجتماعی مردمی موجود در برنامه و نقش مهم آن در پیشبرد اهداف جامعه در این حرکت، با در نظر گرفتن بافت فرهنگی و سنت اجتماعی میتواند آن را ظرفیت عظیمی تبدیل کند.
گفتمان سازی، جریان سازی و مناسک سازی از ظرفیتهای دینی، اجتماعی و ملی است که تا حدی در این جشن با برگزاری گسترده و همگانی مورد توجه قرار گرفته شده بود که اگر نقش مردم در تمامی مراحل تصمیم گیری، تولید محتوا و اجرا پر رنگ تر شود میتواند بیشتر به بار بنشیند.
در بخش اجرایی جشن، ازدحام و ترافیک سنگین و وعدههای غیر قابل تحقق مانند دو میلیون پرس غذا، انتخاب مسیر نامناسب برای برنامه از عوامل ایجاد معضلات روز برگزاری بود که میتوانست با استفاده از تجربههای راهپیماییهای قبلی و افراد صاحب نظر و با تجربه به نحو بهتری مدیریت شود.
حضور پررنگ کودکان و نوجوانان و برنامههای متناسب با آنها مثل هدیه اسباب بازی و سرودخوانی دسته جمعی میتواند موجب افزایش روحیه از خودگذشتگی ایثار و حماسه گری در آنها شود.
ماندگار کردن تصویر عید غدیر و ثبت خاطره زیبا و دوست داشتنی در ذهن کودکان باید متناسب با مفهوم آن و ذائقه گروه سنی مخاطب باشد و با هنرمندی و پشتوانه فکری ارائه گردد. در آخر گفتنی است استفاده از ظرفیت غدیر که از بزرگترین نمادها و مفاهیم در اسلام و علیالخصوص تشیع است باید هدفمند تر و با برنامهریزی منسجمتری شکل بگیرد تا از آسیب تبدیل ارزش به ضد ارزش در امان باشد.
یادآور میشود کارشناسان از منظرهای مختلف مانند حکمرانی فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی، جامعه شناسی و زنان به ارائه دیدگاههای خود پرداختند.