اراک - با توجه به اعلام هواشناسی در مورد احتمال وقوع سیلاب در برخی از مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی باید تدابیری برای پیشگیری از وقوع حوادث و خرابی ها اتخاذ شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - رضا جدیدی: بارش زیبای باران که منجر به جاری شدن آب روان می‌شود طنین آرام بخشی دارد اما گاهی می‌تواند هولناک و خانمان سوز عمل کند.

در طول تاریخ در استان‌های مختلف از کشور عزیزمان بارها سیل خاطرات بد را در ذهن انسان‌ها به جا گذاشته اما خوب می‌دانیم که سیل می‌تواند با پیش‌بینی و پیشگیری قابل کنترل‌تر شود و از خسارات و پیامدهای ناشی از آن کاسته شود.

مروری بر تاریخ استان مرکزی می‌کنیم که بارش‌های سیل‌آسا در سال ۱۳۹۸ جراحاتی را به استان مرکزی وارد کرد و دردی که از قهر طبیعت ایجاد شد و پیشگیری از آن نیاز به تدابیری داشت که قبل از وقوع اندیشیده شود.

رودخانه‌های اصلی استان مرکزی در جریان بارش‌های سه سال پیش متحمل فشار زیادی شدند که در اثر همین فشارها بخشی از دیواره‌های رودخانه شهر اراک تخریب شد.

یادآوری تاریخ وقوع سیلاب در استان مرکزی برای توجه به هشدارهای هواشناسی در خصوص احتمال سیلاب امری بسیار ضروری و مهم است تا اتفاقات گذشته تکرار نشود و در صورت وقوع سیل با خسارات و آسیب‌های کمتری مواجه شویم.

احتمال وقوع سیلاب در برخی از مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی

طبق اعلام هواشناسی استان مرکزی احتمال وقوع سیلاب در برخی از مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی استان در روزهای آینده دور از انتظار نیست.

کارشناس هواشناسی استان مرکزی اظهار کرد: از روز چهارشنبه تا حداقل دوشنبه هفته آینده افزایش ناپایداری‌های همرفتی در استان مرکزی افرایش می‌یابد.

وی افزود: طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تحت تأثیر این ناپایداری‌ها رشد ابر و احتمال رگبارهای پراکنده و رعدوبرق در برخی مناطق نوار شرقی استان مرکزی پیش بینی می‌شود و از روز جمعه ناپایداری‌ها افزایش یافته و در همه مناطق استان احتمال رگبار و رعدوبرق پیش بینی می‌شود.

احتمال خسارت به محصولات کشاورزی در استان مرکزی

رامی عنوان کرد: به دلیل ویژگی‌های رگبارهای فصل تابستان امکان شدت گرفتن نقطه‌ای بارش‌ها و وقوع سیلاب در برخی از مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی دور از انتظار نمی‌باشد.

وی ادامه داد: بارش‌ها از نظر شدت و مکان وقوع از پراکندگی زیادی برخوردار خواهند بود و امکان خسارات به محصولات کشاورزی در مناطقی که سلول‌های بارشی شکل می‌گیرند وجود دارد.

کارشناس هواشناسی استان مرکزی بیان کرد: با توجه به احتمال بارندگی در اواخر هفته، کشاورزان تمهیدات لازم را در خصوص جمع‌آوری برای کاهش خسارت احتمالی داشته باشند و در برداشت گندم و جو آبی و دیم در تمامی صنایع استان و تحویل گندم به سیلوها و مراکز خرید گندم در سرتاسر استان تسریع کنند.

مدیریت بحران پیش از بحران

با هشدار هواشناسی استان در خصوص احتمال وقوع سیل و خسارات به کشاورزی انتظار می‌رود مدیریت بحران پیش از وقوع بحران تدابیر لازم برای مواجه با آن را اندیشیده باشد.

هشدار و اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص بارش‌های احتمالی سیل‌آسا و آب‌گرفتگی معابر یکی از مهمترین کارها پیش از وقوع بحران سیل است.

امید محترمی، مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی در خصوص پیش بینی‌های هواشناسی از وقوع سیلاب و برنامه ریزی های انجام شده برای مهار این بحران اظهار کرد: با توجه به پیش بینی هواشناسی و احتمال بارش‌های سیلابی و به منظور جلوگیری از بروز حوادث احتمالی فرمانداران و اعضای مدیریت بحران استان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

وی افزود: احتمال بارش‌های سیل‌آسا تا یک‌شنبه هفته آینده در استان وجود دارد بنابراین شهروندان عزیز از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌های فصلی، صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی عنوان کرد: با توجه به آغاز بارش‌ها از عصر فردا به دلیل ویژگی‌های رگبارهای فصل تابستان امکان شدت گرفتن نقطه‌ای بارش‌ها و ایجاد روان آب و وقوع سیلاب در برخی از مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و آب‌گرفتگی معابر پیش‌بینی می‌شود که باید برای مقابله با هرگونه حادثه آماده بود.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

استان مرکزی بازمانده حوادثی بوده که هر بار از بلاهای طبیعی و غیر طبیعی در امان مانده است، اما نمی‌توان گفت در روزهای آتی و گاه حادثه خیز همچنان ایستاده بماند بنابراین لازم است قبل از اینکه بلاها گریبان گیر و آثار بلاها زیان بار و جبران ناپذیر بشود اقدام به بازسازی بافت‌های فرسوده شهر و سدبندهای شکسته و رودخانه ناجی شهر کنیم.

خسارات مادی ناشی از چنین حوادثی با مشقت قابل جبران بوده و آثار مخرب آن از ذهن مردم آسیب دیده و کودکان حادثه دیده پاک نمی‌شود و همیشه با ترسی که یک بار در استان خودمان و یا حتی در استان‌های دیگر تجربه شده دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین می‌دانیم که پیشگیری بسیار بهتر از درمان است و درواقع علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.