قم - عضو مجلس خبرگان‌ رهبری با اشاره به اهمیت انس با غیب الهی برای رهایی از کوری در دنیا و آخرت گفت: اولین قدم در راهیابی به مراتب و حقایق غیبی عالم، احساس حضور در محضر الهی است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری طی سخنانی در مراسم عزاداری دهه اول هیئت ثارالله که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می‌شود، به تبیین روایت مرحوم صدوق از سیدالشهدا علیه السلام پرداخت و افزود: موضوع درگیری میان حضرت اباعبدالله علیه السلام و بنی‌امیه، بر اساس آیات شریفه قرآن، چیزی جز این نیست که در این عالم دو امام وجود دارد، امام هدایت و امام ضلال و در پی این دو امام، دو دعوت در عالم طنین انداز می‌شود، دعوت به سوی بهشت و دعوت به سوی نار.

استاد میرباقری گفت: بر اساس اجابت این دو دعوت است که امت‌هایی در عالم شکل می‌گیرد. امتی که پیرامون امام هدایت شکل می‌گیرد و دعوتِ هدایت را لبیک می‌گوید؛ همان امت جنت است و در مقابل این امت، امتی است که حول امام ضلال و بر مبنای استجابت دعوت به ضلالت شکل می‌گیرد. این امت، امت نار است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه با اشاره به آیه ۷۱ سوره مبارکه اسرا، به سرنوشت هر کدام از این دو امت در قیامت اشاره کرد و اظهار داشت؛ آن امتی که در این عالم حول امام هدایت شکل گرفته است همان امتی است که در قیامت، آن هنگامی که محشور شده و در مقابل دستگاه حساب و کتاب الهی قرار می‌گیرد، کتابشان به دست راستشان است و در مقابل، آن امتی است که دعوت امام ضلال را اجابت کرده و در دنیا در ظلمت امامشان گرفتار شده‌اند؛ این امت بر اساس کلام الهی در عالم قیامت نیز در کوری خود جاودانند، بلکه کوری آن‌ها در قیامت تشدید نیز می‌شود.

وی با اشاره به روایاتی که ذیل این آیه شریفه بیان شده‌است، به تبیین معنای کوری و بینایی پرداخت و عنوان کرد: کور حقیقی آن کسی است که در این عالم نتواند با غیب الهی مأنوس شود و عاقبت کوری در دنیا، کوری در آخرت است. کسی که در این عالم، شک به حضور حضرت حق دارد، در جهنم نیز این شکش برطرف نخواهد شد و بیان دیگر راه دستیابی به یقین، از همین عالم دنیا شروع خواهد شد و کسی که قدم‌های اولیه یقین را در این عالم برندارد در قیامت نیز راهی به وادی یقین پیدا نخواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تبیین چگونگی راهیابی و دستیابی به مراتب و حقایق غیبی عالم، بیان داشت: بر اساس روایات حضرات معصومین (س) روشن می‌شود که یکی از راه‌های اساسی برای درک مراتب غیبی عالم، احساس حضور در محضر الهی است.

رسیدن به آرامش از ثمرات درک حضور حق در همه لحظات زندگی است

استاد میرباقری در ادامه به آثار درک حضور حق، پرداخت و افزود؛ عبادت مخلصانه و رسیدن به آرامش و امید در زندگی از ثمرات درک حضور حق در همه‌ی لحظات زندگی می‌باشد.

وی به تبیین ریشه‌های کوری در عالم دنیا پرداخت و افزود: اینکه انسان، یک ساختمانی را در بیابانی می‌بیند و یقین می‌کند، که این اثر دارای یک مؤثر و خالق است ولی در مقابل این جهان و حکمت‌های جاری در آن را با این عظمت شگرف، بدون پروردگار می‌پندارد، این همان کوری است که انسان به آن گرفتار شده است.

وی با تأکید بر این مطلب که اگر کسی می‌خواهد، ملکوت عالم را ببیند باید از همین دنیا خود را مهیا کند و در واقع راه سیر در ملکوت قیامت، سیر در ملکوت دنیاست، افزود؛ اولوالالباب آن کسانی هستند که در این دنیا از کوری نجات یافته‌اند و راه رهایی از این کوری، سیر انسان در پرتوی علم امام است. لذا اولوالالباب، کسانی هستند که با تکیه به علم خودشان، عالم را نمی‌فهمند. آنها کسانی هستند که در این عالم به دنبال آیات هستند تا بتوانند با درک آیات الهی، سیر فهم خود را در عالم تکمیل کنند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به آیات شریفه سوره مبارکه «طه»، به بیان نکاتی از ماجرای پذیرش توبه حضرت آدم سلام الله علیه پرداخت و افزود: آن چیزی که حضرت آدم سلام الله علیه را در عالم دنیا به سوی هدایت الهی سیر داد، همان اطاعت و تبعیت از هدای الهی است. و از آیات شریفه قرآن و روایات بدست می‌آید که «هدی» همان امام است. استاد میرباقری در انتها به بیان خطرات عظیم روی‌گردانی از امام علیه‌السلام پرداخت و مهمترین خطر این روی‌گردانی را «عیش ضنک» عنوان‌کرد.