زنجان-رئیس اداره محیط زیست شهرستان خرمدره گفت: طرح «کاپ» به منظور کاهش تولید پسماند به شکل پایلوت در خرمدره اجرا می‌شود.

توکل سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از اجرای طرح «کاپ» یعنی کاهش پسماند خبر داد و گفت: این طرح یکی از اهداف سازمان حفاظت محیط زیست است که به کاهش تولید پسماند کمک خواهد کرد و در آن وظایف دستگاه‌های مختلف مشخص شده و سازمان محیط زیست به عنوان مجری و ناظر طرح عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فاز نخست این طرح خانواده‌ها را دربرمی‌گیرد، اظهار کرد: در این فاز تلاش داریم که زباله، به‌ویژه پلاستیک کمتری در منازل تولید شود، زباله‌های تر به کمپوست تبدیل شود و در فازهای بعدی از خانوار به همه سطوح جامعه تعمیم داده می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خرمدره بیان کرد: در مدارس نیز پیش‌زمینه‌های طرح کاپ تدارک دیده می‌شود و دانش‌آموزان آموزش‌های لازم در خصوص تولید زباله کمتر و کاهش مصرف انرژی (آب، برق، گاز) را دریافت می‌کنند.

سلیمانی ادامه داد: با نصب شیرهای آب هوشمند و سلول‌های خورشیدی می‌توان نسبت به مدیریت مصرف انرژی کمک کرد. همچنین با جمع‌آوری آب‌های سطحی داخل تانک‌های مخصوص و بازچرخانی آن برای مصارفی مثل شست و شوی مدارس، می‌توان مصرف آب را کاهش داد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خرمدره به آغاز ماه محرم و افزایش پخش نذورات مردمی اشاره کرد و گفت: با هیئت امنای مساجد نیز رایزنی شده تا مصرف انرژی و تولید پسماند را مدیریت کنیم. به این نحو که برای پذیرایی به هیچ وجه از ظروف پلاستیکی استفاده نکنیم و از ظروفی استفاده شود که قابلیت چند بار استفاده و شست و شو را داشته باشد.

سلیمانی با بیان اینکه این طرح از طریق اداره تبلیغات اسلامی به مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی اطلاع‌رسانی شده است، ابراز کرد: به جای ظروف پلاستیکی می‌توان از ظروف شیشه‌ای، استیل، ظروف گیاهی یا سفالی استفاده کرد.

وی یادآور شد: شهرداری را مجاب کردیم که مخازن جمع‌آوری زباله را روزانه شست‌وشو دهد و برای جمع‌آوری پسماندها اهتمام بیشتری داشته باشد. همچنین همیاران پسماند تشکیل دادیم و در بین دستجات عزاداری حضور می‌یابند و نکاتی مثل چگونگی تولید زباله کمترو نحوه جمع‌آوری پسماندها را گوشزد می‌کنند.

این مسئول اظهار کرد: طرح کاپ برای سایر قشرهای هدف نیز اجرا می‌شود به این ترتیب که شرکت‌ها و صنایع تولیدی با اجرای طرح بازیافت، هر پلاستیکی را دور نمی‌ریزند و برای بازیافت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش‌های نرم‌افزاری، آموزش و فرهنگسازی نیز مورد توجه بوده و به دهیاران و شورای روستاها اطلاع رسانی لازم و آموزش چهره به چهره مردم انجام می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خرمدره با اشاره به اینکه این شهرستان پایلوت اجرای طرح کاپ انتخاب شده است، بیان کرد: معتقدیم که ظروف یکبار مصرف باید از سبد مصرف مردم حذف شود. در همه جلسات این اداره به جای بطری‌ها آب معدنی از کوزه‌های تک نفره استفاده می‌شود که علاوه بر تولید پسماند کمتر، مزایای دیگری نیز دارد.

سلیمانی با اشاره به اینکه با تولید پسماند کمتر، هزینه‌های جانبی نیز کاهش می یابد، گفت: شهرداری خرمدره ۲۰ میلیارد تومان برای جمع‌آوری و دفن زباله هزینه می‌کند که اگر یک میلیارد آن صرف آموزش و فرهنگسازی شود، محیط زیست سالم‌تری خواهیم داشت.