به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین هادی الیاسی شامگاه دوشنبه در مراسم عزاداری هیئت خادم الرضا (ع) که در ورزشگاه شهید حیدریان قم برگزار شد، به تشریح مؤلفههای تضمین کننده همراهی با امام پرداخت و گفت: از شروط همراهی امام گذشتن از یکسری تعلقات است و این چنین است که فردی چون "جون" غلام امام حسین (ع) وقتی توسط امام آزاد میشود هم نمیرود و به ایشان میفرماید که هرگز از همراهی شما برنخواهم گشت.
وی افزود: اگر انسان وطن و هدف زندگی خود را لقاء الله قرار دهد میتواند در کنار امام حسین (ع) بماند. شرط ماندن و حرکت کردن با امام حسین (ع) باید با تحقق گذشت از حب دنیا ظهور پیدا کند.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) میفرماید شرط ماندگاری محبت خدا خارج کردن محبت دنیا از دل هاست. دل بستن به اهل بیت (ع) هرگز با دل بستن به دنیا قابل جمع نیست.
وی ترک حب دنیا را مغایر با ترک زندگی دانست و گفت: منظور ما از نداشتن حب دنیا این نیست که مردم زندگی را ترک کنند؛ باید از دنیا استفاده درست کنیم و در واقع بین تلاش و کوشش برای استفاده از دنیا در راه اعمال صالح و دل بستن به آن تفاوت عمیقی است.
حجت الاسلام الیاسی دل کندن از دنیا را از عوامل آسان شدن جدایی روح از بدن در لحظه مرگ برشمرد و تصریح کرد: کسی که دل به دنیا بسته است در لحظه مرگ عذاب شدیدی را متحمل میشود؛ کنده شدن درخت یکساله به مراتب آسانتر از کندن درخت صدساله ای است که در خاک ریشه دوانده است.
وی با اشاره به خطبهای از امام حسین (ع) در روز عاشورا افزود: سیدالشهدا (ع) در صبح عاشورا فرمودند که «بندگان خدا! اتقوا الله، اگر قرار بود کسی در دنیا بماند انبیای الهی باید میماندند؛ اما کل نفس ذائقة الموت».
سخنران هیئت مذهبی خادم الرضا (ع) با بیان اینکه امیرالمؤمنین (ع) جلوه دنیاگریزی بود گفت: حتی دشمنان ایشان نیز بر این موضوع اذعان داشتهاند. معاویه که دشمن آن حضرت بود جملات سنگینی در وصف دنیا گریزی حضرت علی علیه السلام دارد.
وی گفت: اگر میخواهیم محبت دنیا در دل ما لانه نکند باید اهل انفاق باشیم و دل کندن از مال دنیا را همیشه تمرین کنیم؛ از این طریق میتوانیم همیشه همراه امام باقی بمانیم.
حجت الاسلام الیاسی در پایان خاطرنشان کرد: حُر یکی از فرماندهان بزرگ سپاه عمر بن سعد بود که با پنج هزار نیرو به کربلا آمده و قرار بود به مقامات بالاتری برسد؛ اما چون حب دنیا در دل او لانه نکرده بود آزادانه از اهل بیت رسول اکرم (ص) دفاع کرد و گفت چرا همه باید از این آب بنوشند اما خاندان پیامبر (ص) تشنه بمانند؛ و اینگونه بود که او عاقبت بخیر شد.