خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسلمانان کشورهای اسلامی در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصی دارند که از کشوری به کشور دیگر حتی از شهری به شهر دیگر تفاوت دارد. سوریه نیز چون دیگر کشورهای اسلامی شاهد جنب و جوش مردم برای بهره‌گیری از ماه مبارک رمضان و استقبال از عید فطر است.

در ایام ماه مبارک رمضان مسلمانان ارکان مختلف عبادت چون روزه، نماز، زکات و حج را به جا می آورند. همچنین همکاری، اخلاص و محبت آنها با یکدیگر بیش از پیش می شود، در ماه رمضان فرزندان به دیدار والدین خود رفته و با خانواده‌های خود افطار می‌کنند.

شهر ادلب سوریه مانند دیگر شهرهای این کشور مراسم خاصی دارد و چهره شهر با آمدن ماه رمضان تغییر می کند. بازارها رنگی می شوند و رنگهای مختلف از هر نوع کالا، میوه، سبزیجات، همه نیازهای روزه داران بسیار رواج می یابد. تمام خیابانهای شهر سرشار از فریاد فروشندگانی است که عبارتهایی که باعث جذب مشتری می شود را بر زبان می آورند. 

سفره های رمضانی در ماه مبارک رمضان در شهر ادلب از ویژگی خاصی برخوردار است به گونه ای که انواع خوراکیهای طبیعی در آن دیده می شود. انواع کبابها و سالاد در آن است. از خوراکیهایی که در ماه مبارک رمضان در این سفره ها به چشم می خورد، سمبوسه و شیشبرگ است که آن عبارت است از گوشت و پیاز مخلوط که با ماست طبخ می کنند . در این ایام سفره های آنها دارای شیرینیهای طبیعی خاصی است که مخصوص این استان است که مهمترین آنها قشطه، قمیق، مشبک، قطایف و بسیسه است.

در ماه مبارک رمضان جو خاصی در میان خانواده و همسایه ها ایجاد می شود که دور هم جمع می شوند و علاوه بر اینکه درباره روزه و فواید بهداشتی و پزشکی آن صحبت می کند، بزرگان خانواده از حکایتهای محلی می گویند تا جایی که این دیدارها علاوه بر زنده کردن دوران گذشته، ویژگیهای دینی و اجتماعی را نیز تبیین می کنند. وجود سحرگو نیز از پدیده های اجتماعی زیبا در ماه مبارک رمضان است که به بیدار کردن مردم با طبلش می پردازد.

نماز تراویح که پس از نماز عشا خوانده می شود، از مهمترین عبادات به شمار می رود که در این ایام مساجد مملو از نمازگزار می شود . فرا رسیدن عید سعید فطر نیز که از بزرگترین اعیاد آنها به شمار می رود، زنان خانه دار ضمن مرتب کردن و نظافت اثاثیه منزل، شرینیها و کیکهای عید می پزند و با نوشیدنی و شربت مناسب آن کیک را می خورند. 

از دیگر ملزومات عید لباس است که خانواده سعی می کنند برای کودکان لباس نو بخرند و بهترین لباس را بر تن کند، از سوی دیگر حنا بستن بر دستان کودکان در روستاها از ویژگیهای قدیمی است که مادربزرگان بر دستهای کودکان می بندند و با آنها در استقبال از عید فطر که مؤمنان و روزه داران شاد هستند، مشارکت می کنند. در این ایام صدای اذان و تکبیر در مساجد بالا می رود و منازل با پرچمهایی که بر روری آنها احادیث نبوی و آیات قرآنی نوشته شده است، تزئین می شوند.

یکی از اهالی دمشق می گوید: دهه اول ماه رمضان "دهه غذا" است، کنایه  از توجه و اهتمام مردم به تهیه وعده های غذایی. دهه دوم  "دهه پوشاک" است، کنابه از خرید  لباس و استقبال از عید. دهه آخر"دهه شیرینی" است، کنایه از تهیه و فروش شیرینی های معروف  دربازارهاست . در دهه آخر خیابانها و بازارهای دمشق مثل حمیدیه، خان گمرک، عصرونیه ، حمراء و دیگر بازارهای معروف  برای فروش  میوه و سبزی ظهرها و شبها بعد از نماز پر ازجمعیت است و اینگونه به استقبال عید سعید فطر می روند.