به گزارش خبرنگار مهر، مجیدی مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بیان اهمیت تلاوت قاریان قرآن در مجالس عزای حسینی گفت: قاریان قرآن همانطور که مورد تاکید بزرگان قرآنی ما نیز بوده و میبایست به گونهای رفتار نمایند که اولاً هیئتهای عزاداری در هنگام دعوت از ایشان با کمترین سختی مواجه شوند و ایشان در مقابل سادهترین سادهترین دعوتها جهت تلاوت در مجالس عزای حسینی را با دل و جان پذیرا باشند و اینکه اگر میتوانند خودشان نزدیک ترین هیئت عزاداری محله شأن را پیدا کرده و پیش قدم در تلاوت قرآن در مجلس عزای حسینی باشند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد نقش مسئولین هیئتهای عزاداری در توسعه معارف قرآن و تلاوت قرآن در بین عزاداران حسینی گفت: در مراسم مختلف عزاداری سید الشهدا و سایر ائمه معصومین علیهم صلوات الله اجمعین؛ هم تلاوت قرآن اهمیت دارد و هم توجه به محتوای عمیق و ژرف آیات نورانی آن و میبایست سخنرانان و مداحان در کنار قاریان قرآن تلاش نمایند این معارف را به مردم منتقل نمایند که در این بین نقش مسئولین هیأت مذهبی در پیاده سازی این فرهنگ بسیار مهم و محوری است و میبایست تلاوت قرآن را به عنوان برنامه اصلی در نظر بگیرند. این موضوع باعث میشود در یک افق زمانی میان مدت شاهد ظهور و بروز معارف قرآن و اهل بیت به صورت توأمان در افکار و منش مردم باشیم. البته قاریان قرآن هم در مجالس عزاداری میبایست در انتخاب درست و دقیق آیات مربوط به استکبار ستیزی، دفاع از دین الهی، جهاد فی سبیل الله، ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر کوشا باشند.
مجیدی مهر در پاسخ به سوالی درباره ماهیت قیام امام حسین علیه السلام گفت: قیام امام حسین (ع)، یک قیام برگرفته از تعالیم قرآنی بوده است؛ قیام حضرت برای بقای دین اسلام بوده است و محور دین اسلام هم قرآن و امامان معصوم علیهم السلام که مفسران حقیقی قرآن بوده اند، است. امام رضا (ع) در حدیثی که در کتاب بحارالانوار نقل شده است فرموده اند که هر کسی که یاد مصیبتهای ما کند پس گریه کند و بگریاند که در روزی که چشمها گریان است چشمان او گریان نخواهد بود و هر کسی که در مجلسی بنشیند که معارف ما در آن مجلس بیان میشود در روزی که همان دلها مرده است او دل زنده خواهد بود. پس این نشان میدهد که ترویج معارف دین و قرآن در مجلس عزاداری اساساً موضوعیت دارد و مورد تاکید ائمه معصومین نیز بوده است و یقیناً یکی از مظاهر بودن قرآن و عترت در کنار هم است، این موضوع میبایست به سنت حسنه مستمر تبدیل شود. از طرفی باید به نقش قرآن کریم در زندگی امام حسین (ع) نیز اشاره نمود آنجا که در شب عاشورا حضرت یک شب مهلت خواستند تا در آن شب عبادت کنند و قرآن بخوانند. یعنی اگر یک شب از عمر انسان باقی مانده باشد، انسان تلاش میکند تا بهترین کار را انجام دهد و امام فرمود میخواهم قرآن بخوانم یا در جریان واقعه کربلا، شخصی از یاران ایشان که قاری قرآن و در روز عاشورا به شهادت رسید، امام حسین (ع) هنگام شهادت، بر بالین ایشان حاضر شدند و او را در آغوش گرفتند و این کار حضرت نشان میدهد که تا چه اندازه به قرآن عنایت و توجه داشتند و در میان شهدا احترام خاصی برای قاریان قرآن قائل بودند.
دبیر ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور همچنین گفت: برخیها گمان میکنند قرآن خواندن فقط برای ماه مبارک رمضان مجالس ختم و به اصطلاح عامیانه مراسم فاتحه خوانی است و یا اینکه اگر کسی بیمار بود قرآن بر بالینش برای امید به شفا خوانده شود. همه اینها خوب است اما تلاوت قرآن در بسیاری از مواقع و مواضع موضوعیت دارد و کمتر موردی است که امر تلاوت قرآن در آن منع یا اکراه داشته باشد. متأسفانه بحث تلاوت در عموم مراسمهای مذهبی و خصوصاً مراسم عزاداری بسیار کم رونق و کم فروغ است و باید با یک برنامه ریزی درست این موضوع را اصلاح نمود. خوشبختانه راهاندازی موضوع نذر تلاوت در مجالس عزای حسینی بسیار اقدام مبارکی است که مدتی است راه اندازی شده است و میتواند به نشر معارف قرآن در هیئتهای عزاداری کمک شایانی نماید.
مجیدی مهر در مورد برنامههای سازمان اوقاف و امور خیریه در نشر معارف قرآن و اهل بیت افزود: شخص نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه حجت الاسلام خاموشی در جلسات مختلف به مدیران ستادی و استانی تاکید نموده اند که هر کجا مراسمی برای عزای حسینی برقرار است حتماً قرائت قرآن نیز باید اهمیت داده شود و سازمان اوقاف در تلاش است با اجرای طرحهایی چون شمیم حسینی و بصیرت عاشورایی قرآن و اهل بیت را در بقاع و امامزادگان واجب التعظیم در مسیر نشر معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام گام بردارد.