علی‌رغم مخالفت‌ها و شرط‌وشروط‌های رئیس‌جمهور اوکراین، مقامات محلی منطقه زاپروژیا می‌گویند همه‌پرسی پیوستن این منطقه به روسیه ماه سپتامبر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ولادمیر روگوف»، از اعضای شورای اصلی هیئت مدنی-نظامی منطقه «زاپروژیا» اعلام کرد این منطقه قصد دارد همه‌پرسی پیوستن به روسیه را ماه سپتامبر برگزار کند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، برگزاری این همه‌پرسی در شرایطی اعلام می‌شود که تنش‌ها و درگیری‌ها پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا همچنان ادامه دارد. این نیروگاه بزرگترین نیروگاه در نوع خود در اروپاست و نیروهای اوکراینی مدام اطراف آن را هدف حمله موشکی قرار دارند و نگرانی‌ها نسبت به خطر صدمه‌دیدن منطقه ذخیره‌سازی سوخت هسته‌ای آن و ایستگاه پایش رایانه‌ای وضعیت تشعشعات افزایش یافته است.

مقامات منطقه زاپروژیا در حالی برای برگزاری همه‌پرسی آماده می‌شوند که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه خطاب به مقامات روسیه گفت اگر مسکو، طرحی برای اجرای همه‌پرسی در مناطق تصرف‌شده برای پیوستن به روسیه داشته باشد، دیگر هیچ مذاکره‌ای با اوکراین یا متحدان بین‌المللی‌اش انجام نخواهد شد.

مقامات روسیه و اوکراین از آغاز جنگ، چند دور با هم گفت‌وگوی مستقیم داشتند که به توقف یا کاهش تنش‌ها منجر نشد. این گفت‌وگوهای مستقیم درباره پایان جنگ از اواخر اسفند تاکنون متوقف شده است. آخرین گفت‌وگوی مقامات دو طرف، چند هفته پیش در استانبول با میانجی‌گری دولت ترکیه و با نظارت نماینده سازمان ملل برای توافق بر سر صادرات امن غلات از بندر اودسای اوکراین و دریای سیاه بود.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، برخی از مناطق شرق اوکراین که به کنترل ارتش روسیه درآمده‌اند، خواستار برگزاری همه‌پرسی پیوستن به روسیه هستند.