به نوشته یک روزنامه انگلیسی، آمریکا از این نگران است که ایران به اندازه کافی، اقداماتی را برای رضایت آژانس انجام دهد و این اقدامات ،اجماع بین المللی درباره تعلیق غنی سازی اورانیوم را از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه فایننشال تایمز در تحلیلی نوشت: دیپلماتهای پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان قرار است جمعه(30 شهریور) درباره موضوع هسته ای ایران در حالی گفتگو کنند که اختلافاتی درباره اینکه آیا تحریمهای جدیدی علیه تهران اعمال شود یا نه، وجود دارد.

"رولا خلف" و "جیمز بلیتز" نویسندگان این تحلیل خاطرنشان می کنند: هرچند آمریکا، انگلیس و فرانسه مصمم هستند تا فشارهای جدیدی را علیه ایران برای تعلیق برنامه غنی سازی اعمال کنند، اما بعید است که در این تلاش جدید برای تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد نتیجه زیادی حاصل شود، زیرا روسیه و چین، ممانعتهایی برای جلوگیری از آن به عمل خواهند آورد.

در ادامه این تحلیل آمده است: در مرکز بحث و مذاکرات توافق بین ایران و "محمد البرادعی" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد. تحت این توافق، ایران سه ماه فرصت دارد تا به پرسشهای آژانس درباره فعالیتهای هسته ای گذشته خود پاسخ دهد. آژانس معتقد است که این طرح کاری به ایران فرصتی خواهد داد تا حسن نیت خود را در برآورده کردن تعهدات خود به جامعه بین الملل نشان دهد.

نویسندگان می افزایند: با این حال، این طرح کاری با مخالفت آمریکا و همپیمانان اروپایی آن روبرو شده است. آنها می گویند که در این توافق هدف اصلی که همان تعلیق فوری غنی سازی اورانیوم از سوی تهران است، قید نشده است. از سوی دیگر، شکست در سازمان ملل متحد ، فرانسه و انگلیس را بر آن داشته تا از اتحادیه اروپا بخواهند که راه را به تنهایی طی کنند و تحریمهای خود را برای ادامه فشار بر ایران اعمال کنند.

در بخش دیگری از تحلیل فایننشال تایمز آمده است : اما حتی این تلاش هم از حمایت جامعی برخوردار نیست. یک دیپلمات آلمانی روز چهارشنبه گفت که " آنجلا مرکل" صدر اعظم آلمان از یک چنین اقدامی حمایت نکرده است. ناظران سیاسی می گویند که پذیرش " طرح کاری" یک اقدام زیرکانه از سوی ایران است.

" گری سیمور" مقام سابق شورای امنیت ملی آمریکا و مدیر کنونی مطالعات در شورای روابط خارجی آمریکا در این باره گفت: "هدف تاکتیکی از این اقدام تاخیر در قطعنامه بعدی تحریمها بود و آنها به طور موفقیت آمیزی در برابر آمریکا مانور دادند.  " برخی از تحلیلگران می گویند که موفقیت تهران ممکن است دوره کوتاهی داشته باشد و به تشدید گفته های آمریکا برای تحریمهای سخت تر پایان دهد.

" ریچارد دالتون" سفیر سابق انگلیس در ایران اظهار داشت " ایرانی ها ممکن است به پرسشهای به گونه ای موثر پاسخ ندهند که این مسئله به دلخواه کسانی است که می گویند نمی توان به ایرانیها اعتماد کرد. یا اینکه ممکن است پاسخهای دوپهلویی بدهند که برای آژانس رضایتبخش نیست و به مشاجرات بدون پایان با بازرسان منجر شود."

سیمور نیز اینگونه ابراز عقیده کرد: آمریکا معتقد است که می تواند تا پایان این مشکل به مدت چندین ماه منتظر بماند و ببیند که ایرانی ها چگونه پاسخ می دهند. به ادعای وی، ایران با مشکلات فنی روبروست که همین امر سبب می شود تا برنامه غنی سازی اورانیوم روند آرامی بگیرد و چند ماه انتظار آسیبی وارد نخواهد کرد.

نویسندگان خاطر نشان می کنند: با این وجود، آمریکا و همپیمانان آن با خطراتی روبرو هستند. چند ماه آینده ممکن است به دانشمندان ایران زمانی بدهد تا بر مشکلات فنی خود غلبه کنند. علاوه بر این، برخی تحلیلگران معتقدند که حوادث طی روزهای گذشته ممکن است آغاز یک دوره طولانی از اختلافات بین آژانس و آمریکا درباره ایران باشد. این به این دلیل است که ممکن است ایران اقدامات کافی را برای رضایت آژانس انجام دهد.

سیمور هم معتقد است که این یک سناریوی ناراحت کننده برای آمریکاست . به گفته وی، اگر ایران آژانس را راضی کند و آژانس هم همین را بگوید ، سپس اجماع بین المللی برای تعلیق غنی سازی از بین خواهد رفت.