شاعر برگزیده جشنواره شعر داروگ گفت: رسالت کسانی که شعر می‌نویسند این است که زبان مردم باشند.

بهاره نوروزی سده، برگزیده جشنواره شعر داروگ در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره نحوه ورودش به عرصه شعر و ادبیات گفت: من نوشتن را همیشه دوست داشتم سال سوم راهنمایی معلمی داشتیم که خیلی به ادبیات علاقه داشت و همیشه سر کلاس کتاب‌های مهدی سهیلی، کتاب‌های فهیمه رحیمی، فریدون مشیری را می‌خواند و زیاد در مورد شاعرها و زندگی آنها حرف می‌زد و من تشویق شدم به خواندن و نوشتن اوایل بارمان شروع کردم و داستان‌های روزنامه‌ها و مجلات زمان ما نه اینترنت بود، نه موبایل تنها تفریح ما خواندن کتاب و مجله بود کم کم به نوشتن رو آوردم با اینکه هنوز انواع شعر را نمی‌شناختم اما سپید می‌نوشتم و سپید نویسی در ضمیر ناخودآگاه من جان گرفته بود.

وی افزود: اولین شعری که نوشتم این بود:

بهار
دختری که نمی‌دانست
اگر کفش‌های مادرش را
دم در جفت می‌کرد
پدرش، هرگز نمی‌رفت

این‌شاعر در ادامه گفت: بعد همان خانم معلم به من گفت که قلم خیلی راحتی داری و تو می‌توانی نویسنده شوی و این شد که من تشویق شدم به نوشتن و اصطلاحاً استارت شعر نوشتن را زدم. از زمانی که شروع کردم به خواندن کتاب‌های فروغ فرخزاد، صادق هدایت، فریدون مشیری و داستان‌های احمد محقق و این شروع عشقی بود که به نوشتن پیدا کردم، و بعدها در من بزرگ و بزرگ‌تر شد تا جایی که الان معتقدم من به شعر سنجاق شده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که رسالت شاعران در عصر حاضر چیست افزود: هرکسی در زندگی هر کاری که می کند هر شغلی که دارد، در هر سمتی که هست یک رسالتی دارد و رسالت کسی که شعر می‌نویسد این است که زبان مردم باشد؛ معتقدم کسی که شعر می‌نویسد رسالتش این است که حرف مردم را بزند و درد دل مردم را بگوید، با مردم باشد و برای مردم توضیح دهد من هم به عنوان کسی که شعر می‌نویسم هدفم این است که حرف دل مردم و زنان جامعه و صدای کسانی که قدرت نوشتن را نداشته‌اند باشم.

نوروزی گفت: مسیری که من پیش رو دارم، نوشتن هست و من تا زمانی که دست‌هایم کار کند و قدرت این را داشته باشم که قلم به دست بگیرم، می‌نویسم و این یک هدف برای من است تا بتوانم حرف خودم را بزنم اما صرفاً دلیل نمی‌شود که همه نوشته‌ها را چاپ کنم چون نوشتن حال دلم را خوب می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت در جشنواره‌های شعر چه کمکی به شما کرده است و لزوم برگزاری جشنواره‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید افزود: در حال حاضر پنج مجموعه شعر و حدود بیست مجموعه شعر مشترک دارم و در مجموع سه بار در جشنواره‌ها شرکت کرد همچنین در جشنواره شاملو به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدم؛ مسلماً زمانی که در یک جشنواره به عنوان منتخب برگزیده شوید به نوعی از اعتماد به نفس بالایی برخوردار خواهید شد و این مسئله برای پیشرفت کاری بسیار مهم و خوب است.

این شاعر گفت: برگزاری جشنواره کتاب مخصوصاً جشنواره کتاب چاپ نشده خیلی خوب است، به نظر من شاعران زیادی هستند که هزینه چاپ کتاب ندارند و یا این مسئله برای‌شان سخت است؛ اما تشویقی برای نگارش شعر خوب است که اگر شاعری انتخاب نشد تلاش کند تا بهتر کار کند. جشنواره‌های شعر برای تشویق شاعر و اینکه محیط شعر و شاعری زنده نگه داشته شود بسیار خوب است چراکه اگر نباشد به مرور زمان شعر خوب هم کم می‌شود و زمانی که این اتفاق بیفتد ادبیات افت می‌کند.

نوروزی در پاسخ به اینکه با چه هدفی در جشنواره شعر داروگ شرکت کرده است گفت: پس از اینکه فراخوان جشنواره شعر داروگ و داوران آن را دیدم تصمیم گرفتم که در آن شرکت کنم؛ طبیعتاً مجموعه این داوران اگر اثری را بررسی کنند برای موفقیت در کار بسیار خوب است؛ خیلی خوشحال هستم که مجموعه انتخابی من برای شرکت در این جشنواره برگزیده شد و این را پله موفقیتی میبینم.

وی در پایان گفت: من از ابتدای کار جشنواره داروگ و از زمانی که فراخوان جشنواره برایم ارسال شد؛ من شعر فرستادم از همان شماره‌های اول تا الان فکر می‌کنم در چندین شماره کتاب از شعرهای من هست دراین چند سال پاندمی که تقریباً یک خانه نشینی اجباری داشتیم شعرها آنطور که باید دیده نشد و بعد از فراخوان مجموعه از شعرهایی که چاپ نشده بودند و در هیچ سایتی نبود را جمع کردم و در جشنواره شرکت کردم.