فقدان خبررسانی رسمی درباره «موسی(ع)»، توفیق سریال‌های بازپخشی، غیبت مدیران صداوسیما در تشییع منوچهر اسماعیلی و شانس اسکاری «موقعیت مهدی» برای تلویزیون مهمترین نکات خبری این هفته بود.

خبرگزاری مهر - گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه سوم شهریور ماه می‌توانید با شماره ۱۲۱ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ ابراهیم حاتمی‌کیا

این روزها نام حاتمی‌کیا با پروژه مطرح و شاخص صداوسیما گره خورده است؛ «موسی کلیم الله» میراثی که چندین سال است کلید نخورده باقی مانده و از فرج‌الله سلحشور به جمال شورجه رسید و در نهایت کارگردانی آن به حاتمی کیا محول شد تا این پروژه ناتمام را به پایان برساند.

با این حال از ۲ سال گذشته که ابراهیم حاتمی‌کیا بر سر کار آمده است همچنان شنیده می‌شود که او در حال بازنویسی فیلمنامه و کار روی متن است و هنوز اتفاق جدیدی برای پروژه رخ نداده است. هرچند امسال تهیه‌کننده این پروژه تغییر کرد و سیدمحمود رضوی که در تهیه‌کنندگی چند فیلم سینمایی مطرح و همچنین سریال خوش ساخت توفیق به دست آورده، جایگزین احمد میرعلایی شد.

این پروژه هر از گاهی هم دستخوش توقف‌های مکرر شده است و بعد از خبری کردن این توقف‌ها توسط رسانه‌ها، صداوسیما صرفاً به یک اطلاع رسانی نسبت به اینکه سریال همچنان مراحل پیش تولید و نگارش فیلمنامه را طی می‌کند بسنده کرده است.

درحالیکه «موسی» سریال الف فاخر تلویزیون است و صداوسیما می‌تواند با خبرهای هفتگی و هر از چندگاهی نسبت به این مجموعه مخاطبش را تشنه آن کند. کاری که رسانه‌های دنیا برای آثار مطرح خود انجام می‌دهند، یک پروژه عظیم را در سکوت خبری رها نمی‌کنند و باعث می‌شوند حتی اولین فصل از یک سریال دیده نشده که اسپین آفی از یک پروژه بیگ پروداکشن است در اولین قسمت عرضه از سرویس استریم اچ بی او به اثری رکوردشکن تبدیل شود و حدود ۱۰ میلیون مخاطب در یک شب داشته باشد. چیزی که برای «خاندان اژدها» رخ داد.

نام پروژه «موسی» البته بارها در کلام و سخنان مدیران صداوسیما مطرح شده است، حتی چندی پیش روزنامه جام جم رسانه ارگانی صداوسیما در یک گزارش ویژه از این سریال هم به عنوان یکی از ۱۵ سریالی نام برد که در پروسه تولید قرار دارد. یا در یکی از کانال‌های خبری، به شکلی غیررسمی از انتخاب بابک حمیدیان به عنوان بازیگر نقش موسی اطلاع رسانی شد.

اما از طرف صداوسیما هنوز خبری جدی درباره این سریال اطلاع رسانی نشده و از سه ماه پیش تاکنون که رضوی سکاندار تهیه‌کنندگی شد «موسی» به محاق سکوت خبری رفته است. حتی خبر انتخاب بابک حمیدیان برای سریالی که یکی از دو پروژه مهم الف تلویزیون (در کنار سلمان فارسی) است نیز هیچ واکنشی از طرف سیمافیلم که معمولاً خبرهای پروژه‌ها و سریال‌های الف تلویزیون را اطلاع رسانی می‌کند در بر نداشته است.

حاتمی‌کیا این روزها گاهی پسرش یوسف را همراهی کرده است و در سینماهای نمایش دهنده فیلم «شب طلایی» که به تازگی اکران شده حضور یافته است. با این حال او اهل مصاحبه درباره آثارش نیست و کمتر می‌توان امید داشت که حداقل تا مشخص شدن تکلیف این پروژه عظیم گپ و گفتی داشته باشد.

نکته هفته؛ توفیق بازپخشی ها

«تا سه ماه آتی هر ماه تقریباً پنج سریال در تلویزیون عقد قرارداد می‌شود» این خبری بود که محسن برمهانی معاون سیما به تازگی در پشت صحنه بازدید از یکی از سریال‌ها بیان کرد و تیتر بحث برانگیز رسانه‌ها شد. هرچند فیلمنامه‌های زیادی برای تصویب و تولید به تلویزیون می‌رسد اما خروجی تلویزیون در چند سال اخیر به گونه‌ای بوده است که تولیدات سریال‌ها هم کمی و هم کیفی کمتر توانسته است مخاطب را راضی کند و حتی این بازپخشی ها بوده‌اند که توفیق بیشتری در رضایت مخاطب داشته‌اند.

حتماً اتفاق خوبی است اگر چرخ تولیدات تلویزیون به کار بیفتد و سریال‌های مختلفی در پروسه تصویب طرح و فیلمنامه و پیش تولید قرار بگیرند. با این حال باید دید این گزاره خبری چه زمانی عملی خواهد شد.

در حال حاضر سریال‌های «راز ناتمام» از شبکه یک سیما و «بی نشان» از شبکه سه سیما در حال پخش هستند و در عین حال مخاطب همزمان با سریال‌های جدید بازپخش «وفا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی را از شبکه دو هم دنبال می‌کند که حتی در مقایسه‌ها با تولیدات جدید برایش خوش ساخت تر هم بوده است. سریالی که سال ۸۵ ساخته شد و حدود ۱۵ سال از تولید آن می‌گذرد.

رضایت از بازپخشی ها البته تنها به این سریال برنمی‌گردد. آخرین خبر از مرکز تحقیقات صداوسیما نشان داد «مختارنامه» که هر سال بر سر پخش شدن و نشدنش بحث‌های مختلفی در می‌گیرد همچنان مخاطب خود را پیدا می‌کند، بیننده دارد و بیننده حتی رضایتش از این سریال از آثار دیگر بیشتر هم هست. امسال این سریال رضایت بیش از نود درصدی از مخاطب گرفت و در صدر مخاطبان راضی دیگر سریال‌ها به ویژه تولیدی‌ها نشست.

قبل تر از آن هم درباره سریال «ستایش» خبررسانی شد که جزو پربیننده های ماه قرار گرفته است و حتی در شب‌های ابتدایی محرم مخاطبان هنوز «شب دهم» فتحی را به سریال‌های دیگر ترجیح می‌دادند. فصل تحولی تلویزیون برای سریال‌ها می‌تواند کم‌کم به بار بنشیند و از این پس سریال‌ها احتمالاً محصول دوره جدید تلویزیون است که باید دید حالا سریال‌های جدید می‌توانند نظر مخاطب را جلب کنند یا همچنان بازپخشی ها هستند که شانس می‌آورند و گزینه‌های اجباری و انتخابی مخاطب هستند!

حاشیه هفته؛ غیاب مدیران در بدرقه صدای ماندگار دوبله

منوچهر اسماعیلی از آخرین یادگارهای نسل طلایی دوبله است که در آخرین شب از مرداد ماه دار فانی را وداع گفت. درگذشت این استاد سرشناس دوبله که به دلیل تنوع در دوبله‌های متفاوتش از بازیگران به «مرد هزار صدا» معروف شده بود کام بسیاری از هم نسلانش و هنرمندان قدیم و جدید را تلخ کرد.

زنده یاد اسماعیلی را بسیاری با چهره‌های خاطره‌انگیز سینمای ایران و حتی نام‌های بزرگ سینمای جهان می‌شناسند. حتی شاید می‌توان گفت به شکل معکوسی بسیاری از این چهره‌ها بواسطه صدای او شناخته شده‌اند و تصاویری که از آنها در ذهن مردم ثبت شده شاید یادآوری شأن حتی جز با صدای اسماعیلی ممکن نباشد.

پس از درگذشت او هم بسیاری از هنرمندان و مسئولان و مدیران در رثای نبود او یادداشت‌های مختلفی منتشر کردند. با این حال آئین تشییع این هنرمند فقید و دوبلور مطرح در سکوت و غیاب بسیاری از این مدیران و چهره‌ها برگزار شد. کسانی که انتظار می‌رفت در نبودش حداقل حق استادی و بزرگی اش را به خوبی به جای آورند.

نه از وزارت ارشاد و نه از صداوسیما مدیری در این مراسم حضور نداشت. از صداوسیما البته مجتبی نقی یی مدیر امور دوبلاژ سیما که اتفاقاً جزو اولین نفراتی هم بود که درباره وداع این دوبلور پاسخگو بود و در این چند روز هم پیگیر امور مربوط به او شد در مراسم حضور پیدا کرده بود.

زنده یاد اسماعیلی در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد و قاعدتاً این دوری و فاصله نباید دلیلی بر غیبت مسئولان امر باشد.

هر چند صداوسیما در یک سال گذشته نشان داده است که پیگیر احوال هنرمندان است ملاقات‌هایی که گاهی مثل جلال مقامی تیتر رسانه‌ها هم شده است و صداوسیما خود سبب ساز این توجه و احوال پرسی‌ها شده است. با این حال هم از صداوسیما و هم وزارت ارشاد بیشتر انتظار حضور در چنین آیین‌هایی وجود دارد.

سینما در سیما؛ شانس موقعیت مهدی برای اسکار

سینمایی «موقعیت مهدی» از دل یک مینی سریال هفت قسمتی «عاشورا» متولد شد. مینی سریالی که فعلاً خبری از زمان پخش آن نیست. آخرین بار گفته شد قرار است اسفندماه ۱۴۰۰ و همزمان با اکران از تلویزیون هم به پخش برسد اما هنوز خبری از این مجموعه نشده است.

با این حال سریال «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی فر و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری یک خروجی منحصر به فرد یعنی «موقعیت مهدی» داشت که توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند.

تهیه‌کننده نسخه سینمایی برای حضور در جشنواره فیلم فجر حبیب والی‌نژاد شد و این فیلم بعد از اکران در جشنواره فیلم فجر مخاطب عام و خاص و رسانه‌ها و منتقدان را با خود همراه کرد. اتفاقی که کمتر برای فیلم‌های دفاع مقدسی رخ می‌دهد.

در چند روز گذشته که گمانه زنی‌های مختلفی برای انتخاب نماینده ایران برای اسکار مطرح می‌شود «موقعیت مهدی» گزینه‌ای است که با بیشترین شانس انتخاب از آن یاد می‌شود.

«موقعیت مهدی» درباره شهید مهدی باکری است و روایت متفاوتی را از این شهید و همچنین برادرش حمید باکری برای مخاطب ارائه می‌کند، روایتی که تا حدی شاعرانه هم هست.

«موقعیت مهدی» محصول حضور یک تیم حرفه‌ای در پشت صحنه تولید است از ابوالفضل صفری که پیش از آن تهیه کنندگی چند سریال امنیتی و جاسوسی را بر عهده داشته است تا خود حجازی فر که این اولین تجربه کارگردانی اش است.

طرح نام این فیلم برای حضور در اسکار به عنوان یک رویداد جهانی فارغ از اینکه اصلاً در میان پنج نامزد اصلی فیلم‌های بخش بین‌الملل باشد یا نباشد می‌تواند نشانگر «موقعیت رسانه ملی» باشد؛ موقعیت ویژه رسانه‌ای که محصولاتش پیش از این هم با سریال‌هایی چون «امام علی» و «مختارنامه» برای منطقه عرضه شده است و حالا می‌تواند نگاه بیشتری از جهانیان را به فرهنگ و پیشینه و عقبه خود جلب کند و حالا می‌تواند با همین دستاورد ویژه طراحی‌های برنامه‌ریزی شده‌ای برای عرضه به جهانیان داشته باشد.

پیشنهاد هفته؛ ساعت صفر

این سال‌ها همیشه یک آسیب جدی در تلویزیون این بوده که از سریال و برنامه و گفتگو برای نوجوانان خالی بوده است؛ اینکه مهمترین قشر جامعه را رها کرده است و برایش برنامه سازی یا سریال سازی نمی‌کند و او خودش مجبور است از میان انبوه لجام گسیخته پدیده‌هایی که او را در دنیای مدرن احاطه کرده هویتش را پیدا کند.

«ساعت صفر» از معدود برنامه‌های تلویزیونی در حوزه نوجوان است که حالا سعی دارد او را با خودش اشنا کند، به دغدغه‌هایش بپردازد، با او چالش کند، از همه مهمتر با او گپ بزند و این گفتگوها را در معرض یک جمع عمومی‌تری بگذارد.

در هر قسمت از این برنامه مجری با چند نوجوان در استودیوی برنامه در قالب سوالاتی که قرار است یک پازل نهایی را کامل کنند گفتگو می‌کند. نظر یک به یک آنها را درباره خانواده، رفیق، ازدواج، کار و تحصیل می‌پرسد و البته نه به رسم گفتگوهای پاستوریزه بلکه حتی گاه با آنها جدل و شوخی و انتقاد هم می‌کند.

مثلاً مجری در یکی از قسمت‌ها از نوجوانان درباره معیارهای همسر آینده شأن می‌پرسد و بعد این سوال را طرح می‌کند که خوشگلی مهمتر است یا پولداری و حتی خودش تاکید می‌کند که هر دو مهم است.

برنامه از آیتم‌های مختلفی تشکیل شده است و تلاش دارد در هر قسمت به بخشی از دغدغه‌هایی بپردازد که این روزها نوجوانان دچار آنها هستند و اگر با نگاه یک برنامه هدفمند نگاه شود می‌تواند برای نوجوانان آموزشی باشد.

«ساعت صفر» به تهیه کنندگی حسین شکیب راد، کارگردانی امیرحسین اکاتی و سردبیری زهرا قربانی تولید می‌شود.