به گزارش خبرگزاری مهر، سه عنوان از مجموعه ادبیات گمانه پرداز را با عناوین «کار دیجیتال چیست»، «محفوظ تا سر حد مرگ» و «فیل-اوندو» اثر نیک لند، دومنیک کردون و آنتونیو آ کازلی توسط انتشارات سیب سرخ روانه بازار نشر شد.
سامی آل مهدی دبیر این مجموعه در این زمینه گفت: با اینکه نام مجموعه تداعیگرِ جنبش فلسفی رئالیسم گمانهپرداز یا نظرورز است که البته به درستی هم انتخاب شده است، اما هدف این بوده است که بیشتر به علت وجودی آن، یعنی بحران تخیل، اشاره داشته باشد.
وی افزود: پس از شکست سال ۱۹۶۸ و سرخوردگی چپ از ایجاد تغییری ریشهای، و پس از فروپاشی شوروی و تکمیل یکهتازی سرمایهداری، «واسازی» گذشته در دستور کار قرار گرفت و آینده از کف رفت. در همین دورانِ گذار به پسافوردیسم بود که آثاری زاده شدند که سریعاً پسزده شدند و حتی گاهاً مولفانشان از آنها برائت جستند. این آثار مانند آنتیادیپ دلوز، اقتصاد لیبیدویی لیوتار و دیالکتیک جنسِ شولامیت فایرستون، و حتی به نظرم مارکس فراسوی مارکسِ نگری بعدها الهامبخش و مادهی خام متفکرانی شدند که از این رکود تخیل عاصی شده بودند.
آل مهدی با اشاره ترجمه آثاری از نیک لند در این مجموعه، گفت: به یکی از این افراد نیک لند بود که در دهه ۹۰ در دانشگاه وارویک انگلیس فعالیت میکرد. جنون نبوغآمیز و علاقه آیرونیک او به فلسفه قارهای موجب جذب فلاسفه و هنرمندان پرشوری شد که هرکدام در آینده برای خود نامی دستوپا کردند. از قضا دو نفر از چهار نفر سخنرانهای گلدسمیت و بنیانگذاران رئالیسم گمانهپرداز نیز از شاگردان لند طی این دوران بودند: ایان همیلتون گرنت و ری برسیه. به علاوه، وبسایتی که برای حلقهشان (CCRU) تدارک دیده بودند، بسیاری را از جمله رضا نگارستانی تحتتأثیر قرار داد. از همین روست که این مجموعه را با دو کتاب از لند با عناوین «محفوظ تا سر حد مرگ» و «فیل-اوندو» آغاز کردیم تا به جای کوچهپسکوچه، از مسیر اصلی پا در این سفر پردلهره بگذاریم.
وی افزود: کتاب «کار دیجیتال چیست؟»، اثر دمینیک کردون و آنتونیو کازیلی، نیز یکی دیگر از اهداف این مجموعه برای پیوند زدن جنبشهای ایتالیایی متأثر از کار نگری و هارت با دیگر آثار پسامارکسیستی این مجموعه است که با انتشار «سرمایهداری شناختی» (مقالههایی از ورچلونه، فوماگالی و غیره) و گردآوری مقالههایی از متئو پاسکینلی پیگیری میشود.
به گفته آل مهدی کتابهای بعدی این مجموعه با عناوین «ورطه: هشتاد و نه، مانیفست ادبیات انتزاعی» اثر نیک لند، «نامادهباوری: ابژهها و نظریهی اجتماعی» اثر گراهام هارمن (با مقدمهی مؤلف بر ترجمه فارسی) و «ماتریالیسم نظرورزانهی ارنست بلوخ» اثر کاترین مویر در دست انتشار قرار گرفته است.