قزوین - مدیرکل انتقال خون قزوین گفت: حدود ۶۰ درصد از مراجعین به صورت مستمر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند.

عباس طالبیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت ذخایر خون در استان اظهار کرد: وضعیت ذخایر خون استان قزوین در ایام سال متغیر است ولی معمولاً این وضعیت از طریق رنگ بندی قرمز، نارنجی، آبی، سبز و زرد مشخص می‌شود که رنگ سبز به معنی ذخیره خون از ۸ روز بیشتر است که قابلیت ارسال به سایر استان‌ها را دارد.

مدیرکل انتقال خون قزوین بیان کرد: استان قزوین معمولاً در بیشتر ایام سال در وضعیت سبز قرار دارد و نیاز مراکز درمانی استان به خون به صورت صد در صدی تأمین می‌شود و حدود ۳۰ درصد از این فرآورده‌های خون جهت تأمین نیاز به استان‌هایی نظیر تهران و سایر استان‌هایی که دچار حوادث غیرمترقبه می‌شوند ارسال می‌شود.

وی افزود: در مناسبت‌های مختلف از جمله عاشورا، شب‌های قدر و ایام محرم و صفر که تعداد مراجعین افزایش پیدا می‌کند گاهاً شاهد آن هستیم که وضعیت استان از عدد ۱۲ بالاتر هم می‌رود که ما در سازمان انتقال خون تلاش می‌کنیم تا روند اهدای خون را در جهت مصرف بهینه خون مدیریت کنیم.

این مسئول ابراز کرد: با توجه به اینکه مدت زمان نگهداری فرآورده پلاکت ۳ الی ۵ روز است و با توجه به نیاز مداوم بیماران به این فرآورده، ما به شهروندان توصیه می‌کنیم در طول ایام سال و به صورت مستمر به سازمان انتقال خون مراجعه کنند تا چرخه اهدا، انتقال و مصرف خون به خوبی مدیریت شود.

وی افزود: میزان مراجعین در روزهای عادی ۱۵۰ الی ۱۷۰ نفر در مرکز خون‌گیری قزوین و تاکستان و تیم‌های سیار است که این میزان در مناسب‌های روز عاشورا و شب قدر تقریباً به ۵۰۰ نفر می‌رسد.

این مسئول تصریح کرد: شرایط جوی در حضور اهداکنندگان تأثیر دارد و از آنجایی که نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و مختص زمان خاصی نیست معمولاً میزان مراجعین وابسته به شرایط مختلف اعم از وضعیت جوی و عوامل مؤثر در مشارکت جویی مردم و سایر موضوعات فرهنگی، مذهبی و اقتصادی است و تغییرات آب و هوایی است که می‌تواند موجب کاهش مراجعات جهت اهدای خون شود.

وی افزود: حدود ۶۰ درصد از مراجعین انتقال خون به صورت مستمر برای اهدا خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند و ما در صورت نیاز برای گروه خونی‌هایی کمیاب نظیر AB منفی و O منفی از همراهی این مراجعین مستمر استفاده می‌کنیم.

این مسئول در پایان تاکید کرد: اداره کل انتقال خون استان از ساعت ۸ الی ۲۰ روزهای شنبه تا پنج شنبه و مرکز خون‌گیری تاکستان از ساعت ۸ الی ۱۳ آماده پذیرش مراجعین و اهداکنندگان خون جهت مشارکت در طرح نذر خون در ایام محرم است