استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: نمونه یاران امام حسین (ع) تاکنون در تاریخ عالم یافت نشده است نه قبل از شهادت و نه بعد از آن و اینها افراد ویژه‌ای هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله محمدجواد مروجی طبسی، استاد سطح خارج حوزه علمیه شامگاه ۹ شهریورماه در نشست علمی «بررسی اصحاب و یاران امام حسین (ع)»، از سلسله درس‌گفتارهای تخصصی عاشورا که از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: هرگز در طول تاریخ یارانی چون یاران امام حسین (ع) پیدا نشد. امام حسین (ع) فرمودند من یارانی باوفاتر و بهتر از شما ندیدم. در بین انبیا الهی هم در طول تاریخ ۱۰۰ نفر یار باوفا وجود نداشته است و حتی شاید ۲۰ نفر یار باوفای ثابت قدم وجود نداشته نه برای نوح، نه ابراهیم، نه موسی و عیسی و حتی پیامبر ما.

وی افزود: پیامبر (ص) یاران خود را بارها و بارها آزمود ولی حتی صد نفر هم نبودند که ثبات قدم در کنار پیامبر (ص) داشته باشند. در جنگ احد، به عنوان نمونه وقتی نوبت به تقسیم غنایم رسید میدان نبرد را رها کردند و به ندای اینکه پیامبر (ص) کشته شده ایشان را تنها گذاشتند. قرآن آنها را سرزنش کرده و می‌گوید اگر پیامبر (ص) کشته شد یا وفات کرد باید به عقب برگشته و دین را رها کنید. شما برای دین جهاد می‌کنید یا برای شخص پیامبر (ص) و اگر ایشان نباشد دین را رها می‌کنید؟ عجیب اینکه چند نفر مانند علی (ع)، ابودجانه انصاری و یک زن با پیامبر (ص) بیشتر نماندند.

اهانت و بی وفایی صحابه پیامبر (ص) در نماز جمعه

مروجی طبسی بیان کرد: نماز جمعه و خطیب آن و روز جمعه حرمت دارد و اگر بشنوید حضار امام جمعه را سرپا نگه داشته و اطراف او را خالی کردند این افراد چه مردمی هستند؟ آیا مسلمان و با وفا محسوب می‌شوند؟ چنین اتفاقی برای پیامبر (ص) و نماز جمعه رخ داده است؛ روزی یک کاروان تجاری وارد مدینه شد و مردم پای خطبه نماز جمعه پیامبر (ص) نشسته بودند و وقتی این کاروان را دیدند او را رها کردند. آیا اهانت و بی تربیتی بالاترین از این وجود دارد؟. اگر چند تن چون علی و فاطمه و… نبودند عذاب نازل می‌شد.

وی اضافه کرد: در روایات بیان شده که در روز محشر افرادی که چندبار توسط پیامبر (ص) آزمایش شدند و سرافراز بیرون نیامدند از حوض کوثر دور خواهند شد. براساس روایت بخاری، گروهی در قیامت از حوض کوثر دور می‌شوند و آنها کسانی هستند که بعد از پیامبر (ص) چه که با اهل بیت (ع) نکردند. من می‌خواهم بگویم این موضوع در دوره پیامبر (ص) هم صدق دارد و حساب حوادث بعد از پیامبر (ص) با کرام الکاتبین است. همچنین در روایت دیگری در بخاری و سنن و مسانید اهل سنت بیان شده که بسیاری از صحابه پیامبر (ص) به دوره جاهلیت برگشتند.

وی اضافه کرد: این می‌رساند که حتی پیامبر (ص) اسلام بهره و نصیبی از یاران نداشتند و خیلی از یارانشان به خاطر پست و مقام و مال سراغ او آمدند و در سختی‌ها ایشان را رها کردند. حتی امام علی (ع) و امام حسن (ع) هم صد یار باوفا نداشتند و ایشان را تنها گذاشتند. البته در بین یاران امیرمؤمنان (ع) افرادی بسیار محدود و کم بودند که وفادار هم ماندند مانند مالک اشتر، عمربن حمق خزاعی، میثم تمار.

وی ادامه داد: عمربن خزاعی گفته است به خدا قسم من برای مال دنیا نزد شما نیامده‌ام آمدنم من برای رسیدن به مقام نیست، نیامده‌ام مگر اینکه چون شما جانشین رسول الله و اولی الناس بالناس هستی. پیامبر (ص) فرمودند: هر کسی من ولی او هستم علی ولی او هست. به خدا قسم اگر به من دستور دهی که کوه‌های بلند را جابجا یا دریاها را از آب خالی کنم این کار را می‌کنم تا شمشیر دست بگیرم و دنبال دشمنان تو بیفتم و آنها را از تو دور کنم. امام (ع) هم فرمودند ای کاش صد نفر مانند تو یار من بودند.

بی وفایی یاران امام مجتبی (ع)

مروجی طبسی اضافه کرد: یاران امام مجتبی (ع) آنقدر از خدا دور شدند که به معاویه نوشتند اگر بخواهی ما حسن بن علی را دست بسته به تو تحویل دهیم تحویل می‌دهیم. آیا امام با این یاران می‌توانست جهاد و نبرد کند؟ آیا چاره‌ای جز صلح وجود دارد؟ لذا بی جهت نیست که امام حسین (ع) فرمودند من بهتر از شما یارانی نیافتم و ندیدم و این مطلب عجیبی است. کسانی که تا آخرین نفس و قطره خون در حمایت از امامشان ایستادند و خونشان را نثار امام کردند.

مروجی طبسی اظهار کرد: یکی از ویژگی یاران امام حسین (ع) داشتن بصیرت و فنای فی الله و ذوب در امامت است؛ امام حسین (ع) در شب عاشورا یاران را جمع کرده و فرمودند من بیعتم را از شما برداشتم، معنای این سخن آن است که از تاریکی شب استفاده کرده و اگر قصد رفتن دارید بروید زیرا نهایت کار همه مرگ است. فرمودند: ان القوم انما یطلبوننی؛ لشکر ابن زیاد و سعد فقط دنبال من هستند و اگر به من دست یابند با شما کاری نخواهند داشت.

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: امام برخاستند و فرمودند: فانی لا اری الموت الا السعاده؛ من مرگ را جز سعادت چیز دیگری نمی‌بینم و زندگی با ظالمان و یزیدیان را چیزی جز خواری و ذلت نمی‌بینم و باز فرمود من به همه شما اجازه می‌دهم بروید. حضرت فرمودند تنها نروید و هر کدام از شما دست یکنفر از اهل بیت مرا بگیرد و از کربلا خارج شود. عجیب این است که وقتی امام (ع) این سخن را بیان کردند با انقلاب درونی عجیبی از یاران مواجه شدند و سخنان عجیبی از آنها صادر شد.

نمونه‌ای از ایثار در کربلا

مروجی طبسی بیان کرد: به عنوان مثال زهیر بن قین فرمود اگر دنیا باقی بود و من هم تا ابد در دنیا زنده بودم در کنار شما بودن را بر همه چیز مقدم می‌داشتیم و اگر مرا بکشند و قطعه قطعه کرده و بسوزانند و خاکستر مرا بر باد دهند و آنها جمع شود و بار دیگر زنده شوم و تا هزار مرتبه چنین کاری در حق من انجام بدهند باز دست از یاری تو برنخواهم داشت. این چه اعتقاد و یقینی است؛ یا هلال بن نافع بجلی گفت: والله ما کرهنا لقاء ربنا و انا علی نیاتنا و بصائرنا…؛ ما هرگز لقای خدا را ناپسند نمی‌دانیم و به استقبال ملاقات با پروردگار می‌رویم و بدان در کنار آن هستیم که در کنار شما هست و دشمن آن هستیم که دشمن تو هست و دست از تو برنمی‌داریم. کدام یک از یاران پیامبر (ص) و امام علی (ع) وامام حسن (ع) چنین استواری و ثبات قدم داشتند.

وی به بریر به عنوان یار دیگر امام اشاره کرد و گفت: او فرمود خدا بر ما منت نهاد و ما را انتخاب کرد که در برابر شما جنگ کنیم تا اینکه اعضای بدن ما قطعه قطعه شود و فردای قیامت جد شما شفیع ما باشد. بریر حاضر است تکه تکه شود ولی دست از فرزند رسول الله برندارد. چنین بصیرت‌ها و نیات خالصانه در غیر کربلا در کجا پیدا می‌شود و در کجای تاریخ چنین رشادت و وفاداری را می‌توان یافت.

برتری یاران امام حسین (ع) بر یاران امام زمان (عج)

مروجی طبسی با بیان اینکه آیا مقام و منزلت یاران حسین (ع) منزلت بیشتری دارند یا اصحاب و یاران امام مهدی (عج)، اضافه کرد: آنچه از قبل از ذهن ما وجود دارد این است که یاران امام زمان (عج) بالاترین افراد در تاریخ عالم هستند که کسی به گرد پای آنان هم نمی‌رسد ولی این درست نیست و روایاتی داریم که از آن فهمیده می‌شود که یاران امام حسین (ع) برترین یاران هستند. در نهج‌البلاغه آمده است: پدر و مادرم به فدای آنان باد که گروهی هستند که نام‌هایشان در آسمان معروف است ولی در روی زمین مجهول هستند.

وی افزود: از امام باقر (ع) روایت شده است که فرمودند: رسول خدا روی که جماعتی از یارانش در نزد او بودند فرمود: اللهم لقنی اخوانی و دو مرتبه فرمودند خدایا برادرانم را به من نشان بده. برخی صحابه گفتند ما برادران شما هستیم ای پیامبر (ص) و پیامبر (ص) فرمودند شما یاران من هستید نه اخوان و برادران من، برادران من قومی در آخرالزمان هستند که به من ایمان می‌آورند در حال که مرا ندیده‌اند و خدا نام آنها را قبل از اینکه از سلب و رحم مادر بیرون بیایند ثبت کرده است. هر یک از اینها در دین آنقدر صلابت دارند که همانند شخصی هستند که آتش در دست گرفته‌اند. بعد فرمودند: اولئک مصابیح الدجا؛ اینان چراغ‌های هدایت هستند.

استاد سطح خارج حوزه علمیه تصریح کرد: حاکم نیشابوری در مستدرک حدیث صحیحی بنابر شرط شیخین از ابن حنفیه نقل کرده که ما در نزد امام علی (ع) بودیم و مردی از حضرت مهدی (عج) سوال کرد و امام (ع) فرمودند: هیهات ثم عقد بیده سبعا …؛ گویی امام قصد داشتند به او بگویند خیلی مانده تا شما بفهمید مهدی کیست؛ این مهدی شخصیتی است که در آخرالزمان ظهور خواهد کرد و اصحاب وی به تعداد بدریون هستند و هیچکس به اینها از نظر فضیلت و برتری نمی‌رسد. بنابراین یاران امام مهدی (عج) جز بهترین یاران هستند ولی در مقایسه باز به پای یاران امام حسین (ع) نمی‌رسند و آنها برتری خاصی بر بقیه دارند.

کربلا؛ سرزمین شهادت انبیا و اوصیاء

استاد سطح خارج حوزه علمیه اظهار کرد: در کامل الزیارات از امام صادق (ع) نقل شده که امام علی (ع) برای خواباندن فتنه صفین با مردم حرکت کردند و در بین راه به کربلا و محل شهادت شهدا رسیدند و فرمودند: در اینجا ۲۰۰ پیامبر و ۲۰۰ سبط پیامبر و ۲۰۰ وصی پیامبر در اینجا شهید شده‌اند یعنی این سرزمین شهیدپرور است و بعد حضرت فرمودند: اینجا محل شهادت عده‌ای خواهد بود که احدی از جهت فضیلت و برتری بر آنان برتری ندارد. یعنی ۲۰۰ پیامبر (ص) و سبط و وصی آنها هم به مقام یاران امام حسین (ع) نمی‌رسند.

مروجی طبسی تاکید کرد: نمونه یاران امام حسین (ع) تاکنون در تاریخ عالم یافت نشده است نه قبل از شهادت و نه بعد از آن و اینها افراد ویژه‌ای هستند که از برخی انبیا و سبط انبیا و برخی اوصیای انبیا برتر هستند.