اردبیل- رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: بازخوانی واقعه کربلا در مسیر زائران اربعین در ایران و عراق با همکاری گروه نمایشی «پدیده مغان» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر رجبی بعد از ظهر شنبه در نشست هماهنگی برگزاری مراسم روز اربعین اظهار کرد: حوزه هنری انقلاب اسلامی هر سال همزمان با ایام پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) با اجرای گونه‌های مختلف نمایش در مسیر پیاده‌روی و مرزهای خروجی ایران به عراق در این ایام، ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه این گروه نمایشی از شهر پارس‌آباد عازم کربلا شده‌اند، افزود: قالب‌های اجرایی در این همایش را تعزیه، نمایش موکبی، نقالی، پرده‌خوانی، نمایش خیابانی، سرود و شعرخوانی تشکیل می‌دهند و اجرای برنامه‌های نمایشی با شرکت گروه‌های نمایشی سرتاسر کشور از ۱۸ شهریور در کشور عراق شروع و تا ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل بیان کرد: محل اجرای تعزیه گروه نمایشی «پدیده مغان» اعزامی از استان اردبیل در شهرهای نجف، کاظمین و کربلا بوده و در فواصل این شهرها مکان‌ها و میدان‌ها و موکب‌هایی فراهم شده است که پذیرای هر گروه نمایشی خواهند بود.

رجبی با اشاره به این‌که شبیه‌خوانی حضرت عباس (ع) اردبیل به زبان ترکی اجرا خواهد شد، گفت: این شبیه‌خوانی حداقل در ۱۰ نوبت اجرا و در روز «اربعین حسینی» اختتامیه و پایان اجرای گروه‌های نمایشی برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در عرصه فرهنگ و اجتماع دارای اهمیت است و خط و مشی‌ها را مشخص می‌کند، جریان‌های هنری بوده و ماندگاری هر جریانی در طول تاریخ، از طریق زبان هنر انجام شده و در قالب یک اتفاق تمدنی وجه خودش را نشان داده است.