اردبیل- مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: دستگاه های مجهز آزمایشگاهی در شناسایی دقیق آلودگی خون به زودی در پایگاه انتقال خون اردبیل راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی جمالی صبح یکشنبه در بازدید از پایگاه انتقال خون شهرستان خلخال اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده از سازمان بهداشت جهانی، شاخص اهدای خون در ایران در مقایسه با اروپا و آمریکا برابری می‌کند و در یکی دو مورد هم از آن‌ها برتر هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور بهترین شرایط ذخایر خون در تاریخ انتقال خون کشور را داریم، خاطرنشان کرد: تأمین ۱۰۰ درصدی نیاز خونی بیمارستان‌های کشور نقطه عطفی در فعالیت‌های این سازمان است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه سازمان انتقال خون وظیفه تهیه و توزیع خون را به عهده دارد و دارای فرایندهای پیچیده است، تصریح کرد: سازمان انتقال خون ایران از استانداردهای سخت و به روز در دنیا تبعیت می‌کند تا خون سالم مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی را فراهم آورد.

جمالی بیان کرد: سازمان انتقال خون دارای آزمایشگاه‌های پیچیده با کنترل کیفیت بالا و در حد استانداردهای کشورهای پیشرفته است.

وی از ارتقای سیستم‌ها و اتوماسیون مجهز آزمایشگاهی در استان اردبیل خبر داد و گفت: در حال حاضر استنان اردبیل وابسته به تبریز است و نمونه‌های آزمایشگاهی از نظر آلودگی در این مرکز بررسی شده و در بیمارستان‌های استان اردبیل مصرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه طی یکی دو هفته آینده و با راه‌اندازی دستگاه‌های مربوطه استان اردبیل از این بابت مستقل می‌شود، افزود: تا پایان سال شاهد ارتقای سطح خدمات در انتقال خون کشور و اردبیل خواهیم بود.

جمالی مشکلات پزشکان سازمان انتقال خون را یادآور شد و بیان کرد: با توجه به اینکه دریافتی پزشکان طرحی در سازمان انتقال خون پایین‌تر از دانشگاه است، پزشکان جذب مراکز بهداشتی می‌شوند که طبیعی هست.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران عدالت در راه اندازی واحدهای اهدای خون در کشور را از دیگر برنامه‌های توسعه سازمان انتقال خون اعلام کرد و گفت: بسیاری از شهرها و همینطور در سطح روستاها ما واحد اهدای خون نداریم که با حمایت دولت درصددیم که سامانه سیار که همان اهدای خون اتوبوسی است، راه اندازی کنیم تا بتوانیم اهدای خون در مناطق روستایی را هم انجام دهیم.

جمالی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم مکانیسمی برقرار کنیم تا خدمات پزشکان به شکل بهتر در سازمان انتقال خون جبران شود که اگر این برنامه به نتیجه برسد این مشکل هم در آینده نزدیک برطرف خواهد شد.