مربی تیم ملی روئینگ ایران که منتقد برگزاری کاپ آسیا در این زمان در تهران بود، ارزیابی خود را در مورد وضعیت رکوردها و تمرینات شاگردان اعزامی اش به مسابقات قهرمانی جهان تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، کاپ یک قایقرانی روئینگ آسیا با حضور ورزشکاران ۴ کشور هند، ایران، پاکستان و عراق از روز جمعه ۱۸ شهریورماه در دریاچه آزادی تهران آغاز و امروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه با معرفی برترین‌ها در مسافت‌های ۵۰۰ و هزار متر به کار خود پایان داد. پس از پایان این رقابتها، تیم ملی روئینگ ایران قرار است با ترکیب سه ورزشکار و پس از چند سال غیبت، راهی مسابقات قهرمانی جهان در چک شود.

افشین فرزام مربی تیم ملی روئینگ ایران در پایان این رقابت‌ها درپاسخ به این پرسش که «برگزاری این رقابت‌ها در شرایطی که تیم ملی باید چند روز آینده راهی مسابقات قهرمانی جهان شود چه ضرورتی داشته است؟»، گفت: من خودم منتقد این قضیه بودم که این رقابت‌ها در این زمان برگزار نشود و دو دلیل هم برای آن داشتم. یکی اینکه ورزشکاران در پیک تمرینات تحت فشار قرار دارند و از لحاظ تمرینات استقامتی باید در مسافت دو هزار متر تمرین کنند و با شرکت در این رویداد نمی‌توانستیم یک زمان را برای ریکاوری آنها قرار دهیم.

وی ادامه داد: از طرفی تیم‌ها عازم مسابقات جهانی خواهند شد و نزدیک بودن این دو رویداد باعث می‌شود تا تیم‌های دیگر هم کمتر از آن استقبال کنند. انتقاد من به کنفدراسیون قایقرانی آسیا منتقل شد ولی آنها اعلام کردند که این مسابقات در تقویم آسیا آمده است و دبیرکل آسیا اعلام کرد که دیگر نمی‌توانند این رقابت‌ها را جابجا کنند.

وی بیان داشت: ما بیشتر دوست داشتیم که تمرینات مان را در خارج از تهران دنبال کنیم نه اینکه حتماً اردوهای خاصی برویم بلکه بتوانیم پشت سدها در مسیرهای بلند و دوهزار متری تمرین کنیم. برگزاری این رقابتها به نوعی تمرینات پر فشار ما را تحت الشعاع خود قرار داد.

فرزام در پاسخ به این پرسش که «به نظر می‌آید سطح تیم‌های شرکت کننده نیز در حدی نبود که بتواند یک رقابت خوب را برای ورزشکاران ما رقم بزند؟» هم گفت: عراق تیم بدی نبود. ورزشکار عراقی دو المپیک دیده بود. وی در قایق سنگین وزن در توکیو و برزیل حاضر بوده و جزء مدال آوران آسیاست.

وی در ادامه در مورد اینکه «آیا بهتر نبود هزینه انجام شده در این رقابتها صرف خود ملی پوشان می‌شد؟» هم بیان کرد: به هر حال این مسابقات قبل از این در اجلاس کنفدراسیون قایقرانی آسیا مصوب شده بود و در آنجا ایران برای برگزاری یکی از رقابت‌های کاپ آسیا اعلام آمادگی کرده بود و این میزبانی به کشورمان سپرده شد. مگر اینکه ایران خودش می‌خواست از برگزاری مسابقات انصراف دهد یا اینکه کلاً آسیا این دیدارها را لغو می‌کرد. اما با توجه به اینکه مسابقات در برنامه تقویمی از پیش نوشته شده بود دیگر تغییری در آن ندادند و در زمان مقرر برگزار شد.

مربی تیم ملی روئینگ ایران در ادامه در مورد هدف گذاری‌هایش برای حضور ورزشکاران در مسابقات قهرمانی جهان چک و جایگزینی بهمن نصیری در تیم ملی هم خاطرنشان کرد: ما با سه ورزشکار راهی مسابقات روئینگ قهرمانی جهان خواهیم شد. هر کدام از این ورزشکاران شرایط خاص خودشان را برای این رقابت‌ها دارند و برای هر کدام آنها برنامه ریزی هایی شده است. بهمن نصیری راهی آذربایجان شده و باید یک جایگزین خوب برای وی داشته باشیم. محمودپور قایقران ۲۳ ساله و جوان است. اولین بار است که به وی میدان می‌دهم که بتواند در تک نفره مسابقات جهانی شرکت کند. رکورد زمانی بدی ندارد و رکوردهای خوبی ثبت کرده. در حال حاضر قرار است برای اولین بار در مسابقات بزرگسالان شرکت کند. باید چند میدان ببیند تا در آینده برای ما در آسیا مدال آوری کرده و کسب سهمیه المپیک کند.

وی افزود: در مورد مهسا جاور باید بگویم که از سال ۲۰۱۶ با وی تمرین نکردم. تقریباً دوسالی در قایقرانی نبود و مدال‌های قبلی را تکرار نکرد. از جاکارتا به دلیل مسائل شخصی قایقرانی را کنار گذاشت ولی الان شش ماهی است که تمرین می‌کند و امیدوارم به جایگاه تک نفره خود بازگردد. نیاز به زمان دارد تا بتوانیم وی را در این رشته بازپروری کنیم تا روند قبلی خود را در کسب مدال آسیا و کسب سهمیه طی کند.

فرزام به شرایط نازنین ملایی سومین نماینده ایران در مسابقات جهانی هم اشاره داشت و گفت: وی در سبک وزن پارو می‌زند و در مسابقات جهانی حاضر خواهد شد. امیدواریم با شرایط خوبی که دارد بتواند در فینال B حاضر شده و در جمع ۱۲ نفر برتر قرار بگیرد. در کنار آن ما در تلاشیم تا با ترکیب مهسا جاور و نازنین ملایی قایق دو نفره زنان را تقویت کنیم و این دو نفر بتوانند با هماهنگی قایق گروهی ما را در مسابقات آسیایی هدایت کنند.

وی اظهار داشت: قطعاً در مسابقات آسیایی به غیر از چین که قهرمان المپیک در این ماده است امیدواریم با توجه به رکوردهای ثبت شده در بین کشورهای آسیایی، بتوانند دیگر تیم‌های آسیایی را پشت سر بگذارند و رقابت خوبی را با آنها داشته باشند.

مربی تیم ملی قایقرانی روئینگ ایران در پایان در خصوص اینکه «آیا از اینکه در مسابقات جهانی پیش رو شاگرد خود را در تیم کشور دیگری خواهید دید، برای شما این مسئله سخت نیست؟» هم گفت: خوب من در این مدت با بهمن نصیری در ارتباط بودم و خوشحال هستم که ورزش قهرمانی را دنبال می‌کند. اگر نگاه حرفه ای ورزشی داشته باشیم باید بگویم ورزشکار من می‌رود در جایی که احساس کند که رشد بیشتری داشته یا اینکه از نظر اقتصادی به وی بهاء داده شده. از این بابت ناراحت نمی‌شوم اگر ببینم ورزشکارم به خواسته‌های خودش برسد و برای وی آرزوی موفقیت خواهم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات قهرمانی روئینگ جهان از ۲۷ شهریورماه در کشور چک برگزار می‌شود.

* گفت و گو: زهرا محمدی فر